SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Cyfrowy Polsat zaczyna walkę o bogatszych klientów

Do tej pory można było odnieść wrażenie, że dwie polskie platformy cyfrowe jasno podzieliły się strefami wpływów. Cyfrowy Polsat walczył o względy klientów z mniej zasobnym portfelem, natomiast nc+ starała się o tych, którzy są w stanie więcej wydać na płatną telewizję tzw. premium. Najwyraźniej coraz ciaśniejszy rynek zmienił strategię największej polskiej platformy cyfrowej. Pokazuje to najdobitniej dołączenie do oferty na wyłączność kanału Golf Channel Polska, ale też wielkanocna promocja Cyfrowego Polsatu.

KRRiT będzie karać platformy i sieci kablowe?

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego opublikowało na swoich stronach internetowych projekt ustawy, który miałby uszczelnić pobieranie abonamentu radiowo-telewizyjnego. Platformy cyfrowe i sieci kablowe czeka rewolucja. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ustali bowiem zasady, na których będą zarabiać na przekazywaniu Poczcie Polskiej danych swoich klientów. Jeśli tego nie uczynią, mogą stracić finansowo. KRRiT będzie mogła nałożyć karę pieniężną w wysokości 5 proc. przychodów operatora, a w przypadku krótszego działania na rynku operatora niż rok do 500 tys. zł. Czy platformy cyfrowe będą próbowały „obejść” przepisy?

TVP nie ma pomysłu na kanały tematyczne?

Wydaje się, że przez rok swojego urzędowania w Telewizji Polskiej prezes Jacek Kurski skupił się na „Wiadomościach” TVP1, kanale informacyjnym TVP Info i nawiązujących do II wojny światowej serialach. Zupełnie nie widać zaangażowania w kanały tematyczne. Kanały tematyczne, które komercyjne TVN i Polsat traktują coraz poważniej, uruchamiając co chwilę nowe stacje albo modyfikując stare. Co w tym czasie robił prezes Kurski? Najpierw stwierdził, że kanałów jest za dużo, a teraz stwierdził, że TVP będzie uruchamiać nowe satelitarne.

Czy przez daninę na TVP platformy cyfrowe stracą abonentów?

Już niebawem liczba abonentów platform cyfrowych i sieci kablowych może się drastycznie skurczyć. Wszystko przez plany rządu, który chce ich zmusić do pobierania od klientów oświadczeń o posiadaniu odbiornika i przekazywania go Poczcie Polskiej, przedsiębiorstwu odpowiedzialnego za ściąganie abonamentu radiowo-telewizyjnego. Business Insider Polska szacuje, że z oferty płatnych operatorów korzysta około 10 mln z 13,6 mln gospodarstw domowych. Czy zaczną masowo rezygnować?

Czy TVP wróci do pomysłu Poland 24?

Miała być telewizja czterech państw Europy Środkowo-Wschodniej, a będzie tylko dwóch albo może jednego. Z informacji portalu Info.cz wynika, że czeska telewizja publiczna ČT oraz słowacka telewizja publiczna RTVS nie są już zainteresowane udziałem w anglojęzycznym kanale V4 TV, który miały współtworzyć z Telewizją Polską. Pozostaje jeszcze węgierska Magyar Televízió, ale nie wiadomo, czy będzie zainteresowana, jeśli stacje z pozostałych krajów się wycofały. Co zrobi prezes TVP, Jacek Kurski, dla którego V4 TV był „oczkiem w głowie”?

Czy Bundesliga poprawi oglądalność Eleven Sports?

Eleven Sports kontynuuje agresywną walkę o licencje sportowe. Nadawcy udało się bowiem ostatnio pozyskać licencję na Bundesligę i Bundesligę 2. Dotychczas najważniejszą niemiecką ligę piłkarską na terytorium Polski pokazywał Eurosport. Od sierpnia to się zmieni i zmienić mogą się też wyniki oglądalności kanałów Eleven. Bundesliga to bowiem wiele polskich gwiazd - Rober Lewandowski, Łukasz Piszczek czy Jakub Błaszczykowski. Czy to pomoże nadawcy w zrealizowaniu ambicji? Nie od dziś mówi się, że Eleven chce być nowym Eurosportem albo nawet nowym CANAL+ Sportem.

Moda na kanały dokumentalne?

Mieliśmy mody na kanały muzyczne czy kanały sportowe. Wydaje się, że 2017 rok będzie rokiem kanałów o szeroko pojętej tematyce dokumentalnej, o mniej lub bardziej precyzyjnie określonym profilu. Na polski rynek wejdzie podróżniczo-lifestylowy Travelxp HD, 10 lutego ruszy Polsat Doku, od stycznia działa wnętrzarski HGTV, a w grudniu zadebiutował Metro. Obie nowe stacje mają niezłe wyniki na starcie. Dlaczego tak opłaca się nadawać kanały dokumentalne? Które oglądają się najchętniej i jakich możemy spodziewać się na polskim rynku w przyszłości?

Czy PiS kupi TVN albo Polsat?

- Prowadzić do tego, żeby one były polskie w możliwie najwyższym procencie. Nawet i 100 procent byłoby dobre - mówił w maju ub.r. o repolonizacji mediów prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. Z informacji „Newsweeka" wynika, że polityk od zapowiedzi przystąpił do działania. Miał dwukrotnie spotkać się z amerykańskimi właścicielami TVN - Scripps Networks Interactive. Tygodnik, powołując się na anonimowe źródła w PiS twierdzi, że partia rozważała zakup TVN24 i uczynienie z niej anglojęzycznego kanału przypominającego France24, Russia Today czy Al Jazeera.

VH1 Polska znowu zakończy nadawanie?

Jak wynika z informacji portalu Media2, muzyczny kanał VH1 Polska z końcem stycznia zakończy nadawanie na platformach cyfrowych i sieciach kablowych w dotychczasowej postaci. Nowa odsłona ma być „uspójniona" z VH1 European. Kanał, który wiele razy przechodził już metamorfozy nie miał zadowalających wyników oglądalności. Czy już wkrótce VH1 Polska całkowicie zniknie z rynku?

Będzie więcej amerykańskich kanałów w Polsce?

W pierwszych trzech dniach nadawania kanał HGTV, który zastąpił TVN Meteo Active, oglądało średnio 37,3 tys. widzów, co dało stacji 0,48 proc. udziału w rynku w grupie wiekowej 4+ i aż 0,58 proc. w grupie 16-49, najatrakcyjniejszej wśród reklamowców, wynika z danych Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnych Mediów. O takich słupkach w dniach 7-9 stycznia mogłoby pomarzyć wiele kanałów tematycznych od lat dostępnych na polskim rynku. Skąd więc tak szybki sukces? Czy będziemy mieli więcej marek zza oceanu na naszym rynku?
 
progress gif
reklama
reklama