reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

KRRiT: Sympozjum dziennikarskie o eurowyborach

dodano: 2014-09-26 12:57 | aktualizacja: 2014-09-26 13:55
autor: Łukasz Knapik | źródło: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

KRRiT 22 września br. w Warszawie odbyło się sympozjum dziennikarskie „Eurowybory 2014 w TV: obraz i (wy)dźwięk” zorganizowane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT) oraz Uniwersytet Warszawski (UW). Spotkanie było okazją do przedstawienia szczegółowych raportów z monitoringów kampanii wyborczej przed tegorocznymi wyborami do Europarlamentu w największych stacjach telewizyjnych. W sympozjum uczestniczyli nadawcy, szefowie anten, dziennikarze, przedstawiciele Parlamentu i organizacji pozarządowych oraz politolodzy.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego (PE) w 2014 roku w dniach 10-23 maja przeprowadziła szczegółową analizę kampanii wyborczej w mediach publicznych i komercyjnych (więcej tutaj).

W trakcie spotkania przedstawiciele Biura KRRiT i naukowcy Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego przedstawili wyniki tych prac. Monitoringi zostały przedstawione i omówione w formule otwartej dyskusji.

Zaprezentowano analizę głównych wydań serwisów informacyjnych Telewizji Polskiej, TVN, Polsatu, TV Trwam, TV Republika i kanału Superstacja oraz ocenę pojawiania się na wizji kandydatów zajmujących pierwsze miejsca na listach wyborczych w programach innych niż programy informacyjne i publicystyczne w TVP1, TVP2, TVP Info oraz TVP Regionalna. Sprawdzono, w jakich kontekstach pojawiały się nazwiska tych kandydatów i czy częstotliwość ich pojawiania się miała wpływ na ich wynik wyborczy.

Pracownicy i naukowcy Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskie przedstawili przygotowaną na zlecenie KRRiT analizę audycji publicystycznych w programach Polsat News, TVN24, TVP Info, TV Trwam, TVP1 i TVP2. Prezentacja była punktem wyjścia do dyskusji m.in. o tematach konkretnych audycji, doborze gości, liczbie materiałów poświęconych tematyce związanej z działaniem Parlamentu Europejskiego.

Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego dokonało także analizy widowni audycji o tematyce wyborczej w programach TVP1, TVP2, TVP Info, TVN 24 i Polsat News oraz zbadało obecność kobiet w mediach w czasie kampanii. Uczestnicy spotkania spierali się o znaczenie kryteriów oceny wartości misyjnych audycji takich jak: pluralizm, bezstronność, wyważenie, innowacyjność, jakość oraz integralność w poszczególnych programach wyemitowanych w trakcie kampanii.

Ożywioną dyskusję wywołała część warsztatowa spotkania, w trakcie której omawiano m.in. sposoby i style prowadzenia audycji (afiliacja, poziom nacechowania języka, zachowania pozawerbalne, strategie zadawania pytań i prowadzenia sporu na antenie).

W dyskusji panelowej zabrali głos zaproszeni przedstawiciele nadawców i naukowcy: Jarosław Gugała, dyrektor Pionu Informacji i Publicystyki Telewizji Polsat, Michał Samul, zastępca dyrektora Pionu Informacji TVN24, Sławomir Zieliński, dyrektor Biura Programowego TVP, Agnieszka Romaszewska-Guzy, dyrektor Biełsat TV (Belsat TV) i wiceprezes Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (SDP), dr Tomasz Gackowski z Laboratorium Badań Medioznawczych UW.
Dziekan Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW prof. Janusz Adamowski wskazał na konieczność stałego kształcenia dziennikarzy, w trosce o zapewnienie odbiorcom wysokiej jakości aktualnej wiedzy.

W dyskusji wzięli udział również zaproszeni goście, krytykując zamianę dziennikarskiej misji na wykonywanie działalności gospodarczej, zapraszanie do studiów telewizyjnych stale tych samych komentatorów, upolitycznienie ekspertów, skupianie się przez dziennikarzy na sporach polityków zamiast na analizie ich programów i działań. W ocenie dyskutantów trudna sytuacja programów informacyjnych i publicystycznych wynika z generalnego kryzysu mediów.

Podsumowując spotkanie Jan Dworak, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, zwrócił uwagę na wagę właściwego finansowania mediów publicznych. Podkreślił jednak, że nie jest to wystarczający warunek ich dobrego funkcjonowania. Za równie ważne uznał rzetelność i profesjonalizm dziennikarski. Przypomniał także o roli mediów  w kształtowaniu postaw obywatelskich.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Konferencje - prezentacje


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX R 4K

Homatics BOX R to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy Homatics...

319 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-6/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-6/2022

12 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...