reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Agora przedstawia wyniki finansowe za III kw. 2014

dodano: 2014-11-15 15:14 | aktualizacja: 2014-11-15 16:53
autor: Łukasz Knapik | źródło: Agora

Agora - Grupa Agora skutecznie wykorzystała poprawę koniunktury na rynku reklamy w 3. kwartale 2014 roku. Większość jej segmentów operacyjnych odnotowała wyższe wpływy, co przełożyło się na wzrost przychodów ze sprzedaży całej Grupy o 1,7 proc. oraz wzrost EBITDA o 23,9 proc. - czytamy w komunikacie.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wyniki finansowe i osiągnięcia biznesów Grupy Agora w 3. kwartale 2014 roku (porównanie rok do roku):

Przychody Grupy wyniosły 243,9 mln zł i wzrosły w porównaniu z 3. kwartałem 2013 roku o 1,7 proc. Grupa Agora odnotowała wzrost wszystkich kategorii przychodów z wyjątkiem tych ze sprzedaży usług reklamowych. Przychody z pozostałej sprzedaży zwiększyły się o 9,5 proc. do 25,3 mln zł, głównie dzięki wyższym wpływom ze sprzedaży barowej w kinach. Przychody ze sprzedaży wydawnictw były wyższe o 2,2 proc. i wyniosły 32,6 mln zł. Grupa odnotowała także wzrost wpływów ze sprzedaży biletów do kin o 6,7 proc. do kwoty 30,2 mln zł oraz ze sprzedaży usług poligraficznych klientom zewnętrznym o 0,5 proc. do 38,1 mln zł. Natomiast przychody ze sprzedaży usług reklamowych były niższe o 0,8 proc. i wyniosły 117,7 mln zł.

Koszty operacyjne netto Grupy Agora nieznacznie wzrosły (o 0,8 proc.) do 253,7 mln zł. Wpłynęły na to głównie wyższe (o 13,4 proc.) koszty reprezentacji i reklamy związane ze wzmożoną aktywnością reklamową w segmentach Prasa, Film i Książka oraz Internet. Koszty usług obcych wzrosły o 1,3 proc. głównie ze względu na wyższe koszty pośrednictwa sprzedaży oraz zakupu kopii filmowych. Nieznacznie (o 2,0 proc.) zwiększyły się koszty wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników związane z realizacją projektów rozwojowych w Grupie. Zmniejszyły się natomiast (o 3,3 proc.) koszty zużycia materiałów i energii oraz wartości sprzedanych towarów i materiałów w związku ze zmniejszonym wolumenem usług poligraficznych świadczonych w technologii coldset.

W rezultacie EBITDA Grupy wzrosła o 23,9 proc. i wyniosła 14,0 mln zł. Grupa Agora zmniejszyła również stratę operacyjną do poziomu 9,8 mln zł. Strata netto wyniosła 10,2 mln zł, a strata netto przypadająca na akcjonariuszy jednostki dominującej sięgnęła 10,1 mln zł.

Prasa - wzrost przychodów ze sprzedaży wydawnictw i nowe inicjatywy

Wyniki segmentu Prasa pozostawały pod presją ograniczania wydatków na reklamę w prasie. Najbardziej było to widoczne w „Gazecie Wyborczej", której przychody reklamowe [1,2] zmniejszyły się o 21,2 proc. Pozytywnym sygnałem jest wzrost przychodów reklamowych [1] odnotowany przez „Metro" [3] oraz czasopisma Grupy - odpowiednio o 6,8 proc. oraz 3,8 proc.

Przychody ze sprzedaży wydawnictw segmentu wzrosły o 3,9 proc., pomimo utrzymującego się trendu spadku sprzedaży wydawnictw papierowych. Wzrost ten jest efektem zmiany cyklu wydawniczego magazynu „Wysokie Obcasy Extra", który od lutego br. ukazuje się jako miesięcznik, podwyżki ceny egzemplarzowej „Gazety Wyborczej" oraz wpływów z dystrybucji cyfrowej dziennika.

Coraz więcej osób zamawia prenumeratę cyfrową „Gazety Wyborczej", dzięki wprowadzonej w lutym br. nowej ofercie pakietów cyfrowych. Aktywnych jest 21,2 tys. prenumerat (stan na 30 września br.) - rośnie grono użytkowników, którzy płacą za dostęp do cyfrowych treści „Wyborczej".

We wrześniu 2014 roku „Gazeta Wyborcza" uruchomiła BIQdata.pl, pierwszy w Polsce serwis internetowy z kategorii data journalism przygotowywany przez redakcję mediową. BIQdata.pl, który oferuje nowy sposób przedstawiania informacji, jest pierwszą marką „Gazety Wyborczej" dostępną tylko online - wyłącznie dla prenumeratorów cyfrowych pakietów „Wyborczej". Segment przygotował także nową, atrakcyjną ofertę dla reklamodawców - pakiet reklamowy „Prestiż" obejmujący 5 magazynów: „Wysokie Obcasy Extra", „Avanti", „Dom & Wnętrze", „Logo" i „Kuchnię", który pozwala dotrzeć z przekazem reklamowym do zróżnicowanej i atrakcyjnej grupy czytelników.

Film i książka [4] - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu Film i Książka wzrosły o 8,1 proc. do 57,5 mln zł. To efekt rosnącej frekwencji kinowej, która przyniosła wzrost przychodów ze sprzedaży biletów do kin o 6,7 proc. do kwoty 30,2 mln zł oraz wyższe o 5,7 proc. przychody ze sprzedaży barowej, które wyniosły 11,1 mln zł. Wyższe były również przychody ze sprzedaży reklam w kinach, które stanowiły 5,8 mln zł. Dzięki temu segment uzyskał pozytywny wynik operacyjny na poziomie EBIT5 oraz istotnie poprawił wynik operacyjny na poziomie EBITDA [5], który wyniósł 6,4 mln zł.

Frekwencja w kinach sieci Helios sięgnęła 1,8 mln widzów i zwiększyła się o 1,6 proc. W tym czasie liczba biletów sprzedanych do wszystkich kin w Polsce zmniejszyła się o 1,1 proc.

W 3. kwartale 2014 roku Grupa Agora nie była zaangażowana w projekty koprodukcji filmów kinowych, a wpływ przychodów z dystrybucji filmowej nie był istotny.

Pion Projekty Specjalne zaproponował czytelnikom w 3. kwartale 2014 roku 8 nowych wydawniczych projektów jednorazowych. W efekcie Agora sprzedała 0,1 mln książek i książek z płytami, a przychody pionu wyniosły 6,8 mln zł. Pion zakończył 3. kwartał 2014 roku ze stratą operacyjną na poziomie EBIT w wysokości 1,1 mln zł.

We wrześniu 2014 roku pion Projekty Specjalne zorganizował Olsztyn Green Festival. Wydarzenie okazało się dużym sukcesem, przyciągając ponad 10 tys. uczestników.

Film „Bogowie" w reżyserii Łukasza Palkowskiego został uznany najlepszą produkcją podczas 39. Festiwalu Filmowego w Gdyni. Zdobył 5 statuetek, w tym najważniejsze Złote Lwy oraz nagrodę za najlepszą męską rolę pierwszoplanową (więcej tutaj). Jednym z koproducentów tego tytułu jest Agora, a dystrybutorem - spółka Next Film. „Bogowie" są na ekranach kin w całej Polsce od 10 października br. (więcej tutaj)

Reklama zewnętrzna [6] - dalsza redukcja kosztów operacyjnych

W 3. kwartale 2014 roku przychody ze sprzedaży reklam [6] na nośnikach AMS wyniosły 32,1 mln zł. Jednocześnie, dzięki systematycznie prowadzonym działaniom optymalizacyjnym, segment obniżył koszty operacyjne o 4,0 proc. i zmniejszył stratę operacyjną na poziomie EBIT. Pozycja spółki na rynku reklamy zewnętrznej jest silna, a jej udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną to obecnie 33,5 proc.

W 3. kwartale 2014 roku AMS zrealizował specjalną kampanię promocyjną prezentującą nowe funkcjonalności wiat. Pasażerowie komunikacji miejskiej oczekujący na autobus we Wrocławiu mogli doładować telefon komórkowy w wiacie przystankowej.

27 października 2014 roku odsłonięta została pierwsza stołeczna wiata, w ramach projektu „Przystanek Komunikacji Miejskiej". Tym samym rozpoczęła się największa polska inwestycja w meble miejskie.

Internet [7] - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

W 3. kwartale 2014 roku segment odnotował wzrost przychodów [8,9] do kwoty 29,7 mln zł (o 12,1 proc.), głównie za sprawą rosnących wpływów ze sprzedaży reklam internetowych. Pomimo wzrostu kosztów operacyjnych do kwoty 25,3 mln zł, wynik operacyjny EBIT [5] segmentu wzrósł do 4,4 mln zł, a EBITDA [5] do 5,7 mln zł.

Segment Internet Agory stale rozwija swoje produkty. W trzecim kwartale 2014 roku zaprezentował nowe odsłony serwisów Foch.pl oraz Polskabiega.pl. Segment uruchomił także aplikację mobilną „Moja ciąża" na urządzenia z systemem operacyjnym Android, przygotowaną wspólnie z serwisem z eDziecko.pl.

Radio - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu radiowego [10,11] sięgnęły 17,5 mln zł - to wzrost o 8,0 proc. Segment zredukował koszty operacyjne o 11,5 proc., głównie dzięki niższym wydatkom na reprezentację i reklamę w porównaniu z 3. kwartałem 2013 roku. W rezultacie wynik operacyjny EBIT segmentu Radio był pozytywny i wyniósł 0,6 mln zł, a EBITDA sięgnęła 1,3 mln zł.

Stacje radiowe Grupy Agora osiągnęły dobre wyniki słuchalności: radiostacje muzyczne na poziomie 3,8 proc. (spadek o 0,2pkt%), a Radio Tok FM 1,3 proc. (wzrost o 0,2pkt%).

Segment rozwija swoją bieżącą działalność i zabiega o nowe częstotliwości. W 3. kwartale 2014 roku aplikacje mobilne Tuba.FM na systemy Android oraz iOS zostały udostępnione w modelu freemium, czyli z możliwością wykupienia subskrypcji za brak reklam, emitowanych w darmowej wersji aplikacji. Ponadto segment wygrał postępowanie o przyznanie koncesji na nadawanie programu Radio Złote Przeboje 93,2 FM w Jędrzejowie oraz Radia Tok FM - 93,9 FM w Białymstoku i 95,8 FM w Częstochowie.

Druk [12] - wzrost przychodów i poprawa wyniku operacyjnego

Przychody segmentu z tytułu sprzedaży usług poligraficznych dla klientów zewnętrznych wyniosły 38,1 mln zł i wzrosły o 0,5 proc. w porównaniu z 3. kwartałem 2013 roku. Segment odnotował pozytywny wynik na poziomie EBITDA [5] w wysokości 4,4 mln zł oraz zysk na poziomie EBIT [5] w wysokości 0,3 mln zł.

Przypisy:

1 dane nie zawierają przychodów z wzajemnej promocji pomiędzy różnymi segmentami Grupy Agora (jedynie bezpośrednie koszty zmienne kampanii na nośnikach reklamy zewnętrznej), jeżeli taka promocja jest realizowana bez wcześniejszej rezerwacji.

2 podane kwoty uwzględniają tylko część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej „Gazecie Wyborczej", jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, Domiporta.pl, Komunikaty.pl oraz serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl) przypisaną drukowanemu wydaniu Gazety Wyborczej.

3 dane zawierają całkowite wpływy Prasy Bezpłatnej rozumiane jako wpływy z ogłoszeń oraz insertów w dzienniku „Metro", przychody z akcji specjalnych realizowanych w ramach projektów specjalnych „Metra" oraz wpływy z akcji realizowanych przez mTarget.

4 segment Film i Książka zawiera dane spółki Helios S.A. i Next Film Sp. z o.o., tworzących grupę Helios oraz pionu Projektów Specjalnych Agory S.A.

5 EBIT i EBITDA dla segmentu Prasa, Film i Książka, Internet oraz Druk wyliczane są po kosztach bezpośrednio przypisanych do danego segmentu lub pionu operacyjnego Grupy, bez alokacji kosztów ogólnofirmowych spółki (np. kosztów zarządu, większości kosztów pionów wspomagających spółki), które są zawarte w pozycjach uzgadniających.

6 segment Reklama Zewnętrzna zawiera skonsolidowane pro-forma dane spółek AMS S.A. i Adpol Sp. z o.o., wchodzących w skład grupy AMS.

7 segment Internet obejmuje skonsolidowane pro-forma dane pionu Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o., Sport4People sp. z o.o. i Sir Local Sp. z o.o.

8 dane uwzględniają eliminację wzajemnej sprzedaży pomiędzy pionem Internet Agory S.A., LLC Agora Ukraine, Trader.com (Polska) Sp. z o.o., AdTaily Sp. z o.o., Sport4People sp. z o.o. i Sir Local Sp. z o.o.

9 dane zawierają m.in. część wpływów z reklamowych ofert dwumedialnych (publikowanych zarówno w tradycyjnej „Gazecie Wyborczej", jak i wortalach internetowych GazetaPraca.pl, Domiporta.pl i Komunikaty.pl oraz w serwisie Nekrologi.Wyborcza.pl).

10 segment Radio zawiera skonsolidowane pro-forma dane pionu radiowego w Agorze S.A., radiostacji lokalnych i stacji ponadregionalnej Tok FM, wchodzących w skład Grupy Agora, czyli: 21 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających pod marką Rock Radio, radiostacji lokalnej oferującej muzykę w formacie CHR (Contemporary Hit Radio) oraz ponadregionalnej stacji Tok FM obejmującej 16 największych obszarów miejskich.

11 dane obejmują sprzedaż własnego i obcego czasu antenowego związaną ze świadczonymi usługami pośrednictwa.

12 segment Druk obejmuje skonsolidowane pro-forma dane Pionu Druk Agory S.A. oraz Agory Poligrafii Sp. z o.o.

Źródła danych:

Rynek reklamy: dane dotyczą reklam i ogłoszeń w sześciu mediach (prasa, radio, telewizja, reklama zewnętrzna, Internet, kino). W niniejszym sprawozdaniu Agora skorygowała dane dotyczące rynku reklamy telewizyjnej oraz wartości wydatków na reklamę w Internecie w trzecim kwartale 2013 roku. O ile wyraźnie nie zaznaczono inaczej, dane dotyczące poziomu rynkowych wydatków na reklamę w prasie i radiu są szacowane przez Agorę z uwzględnieniem poziomu średniego rabatu i podawane są w cenach bieżących. Z tego też względu, biorąc pod uwagę presję rabatową i wyprzedaż przez media czasów/powierzchni reklamowej, dane te mogą być obarczone pewnymi błędami, które mogą być korygowane na bieżąco. Dane dla prasy dotyczą jedynie ogłoszeń wymiarowych, z pominięciem insertów, ogłoszeń drobnych i nekrologów. Jako podstawę do szacunków użyto wydatków cennikowych z następujących źródeł: monitoring Kantar Media (poprzednio: Expert Monitor), monitoring Agory S.A. Wydatki na reklamę w telewizji, kinie i w internecie oparte są na szacunkach domu mediowego Starlink; szacunki rynku telewizyjnego obejmują kwoty związane z emisją regularnej reklamy oraz sponsoringu, nie zawierają natomiast kwot związanych z telezakupami, product placement lub innymi formami reklamowymi. Szacunki rynku internetowego obejmują, oprócz wydatków na reklamę graficzną (display), także wydatki na reklamy w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing), e-mail marketing oraz wydatki na reklamę wideo. Szacunki rynku reklamy zewnętrznej pochodzą z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej (IGRZ).

Reklama zewnętrzna: dane na podstawie raportu IGRZ o wielkości przychodów wybranych spółek reklamy zewnętrznej: AMS S.A., Business Consulting, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, JETline, Liftboards, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo. Raport ten jest opracowany przez IGRZ w oparciu o faktyczne dane finansowe przekazywane przez wymienione podmioty i dotyczące rynku reklamy zewnętrznej definiowanego jako rynek out-of-home, obejmującego reklamę stacjonarną, mobilną i cyfrową.

Zasięg serwisów internetowych: dane dotyczące liczby użytkowników (real users), odsłon i odsłon mobilnych pochodzą z badania Megapanel PBI/Gemius i obejmują użytkowników w wieku 7 lub więcej lat, łączących się z serwerów znajdujących się na terenie Polski i dotyczą domen przypisanych do Agory S.A. w prowadzonym przez Gemius SA Rejestrze Usługodawców i Grup Usługodawców. Dane dotyczące liczby użytkowników serwisów grupy Gazeta.pl audytowane są przez Gemius SA. Od kwietnia 2013 roku obowiązują nowe reguły łączenia witryn w grupy wydawców, według których grupa Gazeta.pl obejmuje wyłącznie serwisy internetowe przypisane przez Gemius SA w Rejestrze Usługodawców do Agory S.A. Tym samym wyniki nie są porównywalne z okresami poprzednimi. Od kwietnia 2013 roku zmianie uległa także metoda wyliczania wskaźnika użytkownicy (real users) - od podstawy szacowania odjęte zostały pliki cookies pochodzące z urządzeń mobilnych. Wskaźnikowi użytkownicy (real users) odpowiadają nowe wskaźniki odsłon i czasu niemobilnego, nie występujące w badaniu przed kwietniem 2013 roku.

Sprzedaż biletów do kin: dane dotyczące sprzedaży biletów w kinach Helios są danymi księgowymi, raportowanymi zgodnie z pełnymi okresami kalendarzowymi. Dane dotyczące sprzedaży biletów są szacunkami grupy Helios sporządzanymi w oparciu o dane Boxoffice.pl na podstawie danych przekazywanych od dystrybutorów kopii filmowych. Sprzedaż biletów do kina raportowana jest w okresach, które nie są tożsame z kalendarzowym miesiącem kwartałem czy rokiem. Liczba sprzedanych biletów w danym okresie mierzona jest począwszy od pierwszego piątku danego miesiąca, kwartału czy roku do pierwszego czwartku przypadającego w następnym miesiącu, kwartale czy roku raportowym.

Udział w słuchalności radiostacji: dane pochodzą z badania RadioTrack przeprowadzanego przez firmę MillwardBrown (wszystkie miejsca słuchania, wszystkie dni słuchania i wszystkie kwadranse); dla radiostacji muzycznych Agory w miastach nadawaniai grupie wiekowej 15+ za okres za lipiec-wrzesień: próba dla 2013 roku: 21 037; dla 2014 roku: 21 096.

Reklama w miesięcznikach: dane cennikowe dotyczące czasopism pochodzą z monitoringu Kantar Media; reklama komercyjna brandowa oraz teksty promocyjne; pominięto tytuły specjalistyczne; uwzględniono 114 miesięczników oraz 71 czasopism o innej periodyczności; razem 185 czasopism w okresie lipiec - wrzesień 2014 roku.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Biznes


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ ZERO rev.2 HEVC

Vu+ ZERO rev.2 - najnowszy odbiornik Vu+ na Linuksie z...

399 zł Więcej...

SAT Kurier - 8-10/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 8-10/2023

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-7/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-7/2023

12 zł Więcej...