SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Mr. Orbita: wrażenia po koncercie live w UHD

dodano: 2014-11-20 03:09 | aktualizacja: 2014-11-21 03:53
autor: Mr. Orbita | źródło: satkurier.pl

satelita_sk.1.jpg Stało się, 19 listopada po 21:00, dzięki współpracy SES i producenta szerokiej gamy elektroniki (zwłaszcza TV, ale też smartfonów, jednego posiadam ;) ) - firmy Samsung, na satelicie wyemitowano pierwszą transmisję koncertu na żywo w standardzie Ultra HD z wykorzystaniem kodeka HEVC. Może porównanie z transmisją „Our World” i premierowym wykonaniem „All You Need Is Love” przez The Beatles na żywo byłoby o wiele zbyt śmiałe, ale na naszych oczach dokonał się swego rodzaju kolejny przełom - 47 lat po tamtym wydarzeniu ponownie muzyka na żywo, ponownie drogą satelitarną - tym razem wyznaczając nową jakość.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Wielkie pochwały należą się i SES, i Samsungowi. Wykupienie praw do emisji takiego wydarzenia na całą Europę i to w tak wysokiej jakości oraz realizacja z pewnością były kosztowne, bardzo kosztowne. Mimo tego firmy podjęły wyzwanie, a posiadacze odpowiednio przygotowanego sprzętu, w tym TV UHD firmy Samsung (i nie tylko), zyskali dostęp do tej klasy wydarzenia całkowicie za darmo.


Linkin Park to znany amerykański zespół rockowy z Kalifornii, istniejący już od 18 lat, mający na koncie sześć krążków długogrających z premierowym materiałem studyjnym, wszystkie z ogromnymi wynikami sprzedaży oraz na topie list przebojów na całym świecie. Grupa bez wątpienia sławna i taki koncert jest wielkim wydarzeniem.

Można by znów szukać analogii do U2 i „Songs of Innocence” dla wszystkich klientów iTunes. Tak jak tam - i tu wszyscy spełniający wymagania techniczne (tam iTunes, tu posiadanie TV ze wsparciem HEVC) otrzymaliśmy dostęp za darmo do czegoś wyjątkowego. Tu tylko nie było nic na siłę - kto nie chciał oglądać, nie musiał, najwyżej przeleciało (choć okazji do oglądania czegokolwiek innego w Ultra HD poza zapętlonymi demówkami nie ma za wiele, więc szkoda tracić szansy). Nie trzeba być zaraz fanem Linkin Park, aby tylko skusić się na sprawdzenie technologii.


No właśnie - sprawdzenie technologii. Koncert był pierwszym tego typu wydarzeniem realizowanym na żywo w Ultra HD i HEVC, więc przez wzgląd na to oraz fakt, że emisja była bezpłatna - należy przyjąć nieco taryfy ulgowej. Zebrałem jednak swoje uwagi, zapraszam do dzielenia się innymi spostrzeżeniami osób, które to wydarzenie oglądały. Wspólnymi siłami stworzymy obraz tego - co już daje Ultra HD w HEVC, a co jeszcze jest do poprawienia.

Prywatnie oglądałem transmisję na TV Samsung UE48HU7500L, uwagi zgromadziłem na bazie subiektywnych doświadczeń wzrokowych, słuchowych oraz analizy technicznej tego, co nadawano.

Ogólnie jakość była jak się można było spodziewać - bardzo dobra, ale... No będzie "ale", a nawet kilka. Proszę nie traktować tego jako narzekanie, koncert był rewelacyjny - muzycznie i technicznie, ale Ultra HD zobowiązuje.

1) Zapowiadano transmisję z 10-bitową głębią kolorów, a ostatecznie emisja była prowadzona w profilu Main Level 5.1 z 8-bitową głębią kolorów. Tu można przypuszczać, że zmiany dokonano nawet celowo z prostej przyczyny. Tak naprawdę sprzętu korzystającego z zalet emisji w 10 bitach brak, a są też urządzenia mające z odbiorem takiego przekazu problem. Profil Main daje pewność zgodności z szerszą gamą urządzeń odbiorczych, a na tym nadawcy zależało - promocja zarówno SES jak i producenta TV Samsung.

2) Przy emisji z ultrawysoką jakością obrazu spodziewałem się chociaż bardzo dobrej jakości dźwięku, może nie wielokanałowego AC3, bo nacisk miał być jednak postawiony na obraz, ale chociaż dobrego stereo, a tym czasem z niewiadomego powodu poskąpiono przepływności i dźwięk nadano w MP2 stereo 192 kbit/s. Nie twierdzę, że to jakaś katastrofa, są kanały muzyczne tak dźwięk emitujące, ale czuć pewien dysonans między ultrawysoką jakością obrazu i ultraprzeciętną jakością dźwięku... Miejsca na transponderze nie brakowało...

Zastanawiam się, czy to jednak nie tak właśnie miało być - trudno byłoby uwierzyć w niedopatrzenie operatora - możliwe, że pojawiła się tu jakaś kwestia licencyjna lub warunek postawiony przez zespół/management/wytwórnię i celowo nie zdecydowano się na wyjątkowo wyśrubowaną emisję audio.

3) W kwestii dźwięku nie udało się uniknąć trzech wpadek. W pierwszych pięciu minutach koncertu doszło do przesterowania audio i nie było słychać nic, natomiast gdy to opanowano - dźwięk był nieco "rozjechany" z obrazem (dało się to korygować ręcznie w ustawieniach TV, jeśli ktoś ma taką opcję) oraz co kilka minut pojawiała się ok. sekundowa przerwa (tak było już do samego końca).

Do przesterowania mogło dojść w trakcie oczekiwania na początek występu, gdy emitowano z głośników na arenie O2 World w Berlinie muzykę - była ona dość cicho. W pewnym momencie na transmisji została zwiększona głośność, by ta muzyka była lepiej słyszalna, ale zespół po pojawieniu się zaczął grać wyraźnie głośniej. Tyle że wykrycie przesterowania, jeśli obserwuje się sprzęt, nie powinno być żadnym problemem i zaskakuje że czas od startu koncertu i początku problemu do jego usunięcia potrwał aż 5 minut.

4) Na obrazie w lewym górnym rogu stale obecny był (wprawdzie niewielki, ale jednak) czerwony napis "35" niewiadomego pochodzenia, ktoś na etapie realizacji najwyraźniej nie zwrócił na to uwagi.

5) Uważnie oglądając można było jednak w pewnych momentach dostrzec negatywne skutki kompresji. Przeważnie dało się je obserwować przy błyskach światła i niektórych zbliżeniach kamer. Przepływność transmisji dochodziła do 30 Mbit/s, więc trudno tu mieć coś do zarzucenia.

Kompresja HEVC jest jednak pewną nowością, sprzęt jest nadal udoskonalany, zresztą tak jak same mechanizmy kodowania. Ta sytuacja, którą można było obserwować na dynamicznie zmieniającym się oświetleniu z pewnością wymaga analizy, wykrycia przyczyn i ewentualnej możliwości dopracowania tego w przyszłości.

Z marketingowego punktu widzenia Ultra HD jest przedstawiane jako technologiczne cudo. Zatem tych cudów się spodziewa podczas oglądania, a widoczne gołym okiem artefakty kompresji nie są tą "ziemią obiecaną".

Aby nie być gołosłownym wyciągnąłem cztery zrzuty skompresowane bezstratnie do PNG. Oczywiście zawsze można powiedzieć, że zawiódł mnie dekoder, z którego korzystałem do odtworzenia (dekodery też są na etapie udoskonalania - to jasne), ale tu zaznaczam, że zbliżone efekty widać było na TV podczas oglądania na żywo. Każdy ze zrzutów jest jak widać w momencie pojawienia się na ekranie świetlnego rozbłysku (łuna po środku). Przy okazji w lewym rogu widać wspomnianą liczbę "35" ;)

Pobierz archiwum ZIP ze zrzutami obrazującymi problem z kompresją

6) Można było mieć też uwagi co do samej realizacji - koncerty są specyficznymi wydarzeniami, a rockowe - tym bardziej. Zarówno operatorzy kamer jak i realizatorzy muszą być w ścisłym kontakcie i umiejętnie dobierać obraz puszczany w danym momencie "na widok". Tu tego zabrakło...

Momentami było widać niestabilne mocowania kamer drgające w rytm muzyki, zbliżenia czy ruchy bywały chaotyczne, a realizator zamiast tego unikać łączył świetne ujęcia z chwilami, gdy kamerzysta poprawiał ostrość albo patrzył w sufit, by nagle "obudzić się" i szybkim ruchem przestawić się na scenę.

Realizacja koncertu nie jest łatwa, rockowego tym bardziej, a gdy do tego dochodzi Ultra HD, nowy sprzęt i sposób jego obsługi - potrzeba sporego kunsztu. Pozostaje mieć nadzieję, że do kolejnych realizacji ekipa to obsługująca wyciągnie wnioski i dokona poprawek w sposobie działania, by jeszcze lepiej prezentować całe wydarzenie.

Jakkolwiek nie wyszło, to bezsprzecznie takie wydarzenia są potrzebne, aby właśnie uczyć się realizować, produkować i nadawać Ultra HD w HEVC na żywo - na czymś trzeba ćwiczyć. Było świetnie, będzie jeszcze lepiej! Gratulacje dla SES i Samsunga, czekam na kolejne koncerty, najlepiej za darmo :)


PS: Ale tak naprawdę, to najlepiej oglądać koncert w standardzie Superhiperultra HD, czyli po prostu własnymi oczyma będąc na miejscu ;)

Zastrzegam, że to wpis na blogu. Nie odzwierciedla opinii redakcji, a jedynie moje prywatne przemyślenia.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Mr. Orbita


reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Ferguson SmartHome Security Kit - zestaw startowy

Zestaw startowy z niezbędnymi elementami takimi jak centralka i podstawowe...

750 zł Więcej...

Antena DVB-T Digit 20dB MUX 8 niebieska

Antena Digit jest przeznaczona do pracy na zewnątrz budynków, zalecana...

85 zł Więcej...

Mini PC Android Zidoo X10

Mini PC na systemie Android 6.0 Marshmallow z procesorem Realtek...

999 zł Więcej...