reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

TVP: Dodatni wynik finansowy na poziomie 6,3 mln zł

dodano: 2015-03-30 17:53 | aktualizacja: 2015-03-31 12:03
autor: Janusz Sulisz | źródło: TVP

TVP Jak informuje nadawca, w 2014 roku TVP odnotowała dodatni wynik finansowy na poziomie 6,3 mln zł. Rezultat ten jest lepszy od wyniku osiągniętego w 2013 roku o 26,8 mln zł. Zysk osiągnięto przy jednoczesnym podjęciu się przez spółkę w ostatnim czasie realizacji nowych zadań programowych, które wiązały się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów rzędu kilkudziesięciu milionów złotych.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najważniejsze z nich to: TVP Regionalna, wydłużenie pasm własnych oddziałów terenowych i uruchomienie pełnowymiarowego kanału informacyjnego TVP Info (wszystkie wymienione projekty wystartowały w drugiej połowie 2013 roku - więcej tutaj), uruchomienie w lutym 2014 roku TVP ABC (więcej tutaj), wzrost nakładów na rozbudowę oferty teatralnej.

Ponadto w 2014 roku TVP w pełnym wymiarze zapewniła widzom relacje z ważnych imprez sportowych na antenach otwartych (Igrzyska Olimpijskie w Soczi i Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Rio de Janeiro), co wiązało się ze znacznymi nakładami finansowymi.

Przychody abonamentowe spółki w 2014 roku wyniosły 436 mln zł i były wyższe o 153,2 mln zł (54 proc.) od wpływów 2013 roku. Już trzeci rok z rzędu środki abonamentowe przekazane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT) na rachunek spółki były wyższe od wpływów roku ubiegłego. Wzrost ten jest wynikiem podjętych działań mających na celu usprawnienie ściągalności opłat abonamentowych (w tym zaległości). - Wielkość wpływów abonamentowych, mimo odwrócenia obserwowanego w poprzednich latach dramatycznego trendu spadkowego, jest wciąż bardzo daleka od stanu optymalnego, umożliwiającego niezakłócone wypełnianie zadań związanych z realizacją misji telewizji publicznej - czytamy w komunikacie TVP. W 2014 roku wpływy abonamentowe stanowiły tylko 29 proc przychodów ogółem spółki.

Przychody TVP S.A. z reklamy i sponsoringu w 2014 roku wyniosły 902 mln zł i były wyższe od tych z 2013 roku o 4,4 proc. Na wzrost tych przychodów wpływ miały przede wszystkim: poprawa koniunktury na rynku reklamy telewizyjnej, transmisja dużych imprez sportowych oraz optymalizacja polityki handlowej spółki. Na wielkość przychodów reklamowych spółki pozytywnie wpłynął również konsekwentny rozwój wachlarza kanałów tematycznych. Kanały te mają coraz większy udział w przychodach reklamowych TVP S.A.

Koszty działalności operacyjnej w 2014 roku wyniosły 1 mld 460 mln zł. Mimo znacznych obciążeń związanych z kosztami obsługi transmisji z Igrzysk Olimpijskich w Soczi i Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii, a także realizacji nowych zadań programowych, koszty zostały zrealizowane na poziomie zbliżonym do wykonania 2013 roku, co, jak czytamy w komunikacie, jest efektem kontynuowanych na szeroką skalę działań restrukturyzacyjnych.

W 2014 roku nastąpiła znacząca poprawa płynności, na koniec roku spółka nie korzystała z żadnych kredytów, zobowiązania spółki są regulowane na bieżąco, a stan środków pieniężnych na koniec 2014 roku wynosił 78 mln zł. Jak informuje nadawca, wszystkie kategorie wskaźników dotyczących płynności osiągnęły na koniec 2014 roku bardzo dobre poziomy. Odbudowa stanu środków pieniężnych możliwa była m.in. dzięki skutecznie wdrożonemu, w odpowiedzi na recesję na rynku reklamy w latach 2012-2013, programowi redukcji kosztów. Zapoczątkowane w tym czasie ograniczenia kosztów funkcjonowania spółki kontynuowane były również w 2014 roku.

- Powinnością telewizji publicznej jest dotarcie do wszystkich grup społecznych. TVP wypełnia to zadanie, czego potwierdzeniem jest znacznie wyższy niż w tzw. grupie komercyjnej (16-49 lat) poziom udziałów rynkowych w grupie ogółu widzów (tj. powyżej czwartego roku życia) - czytamy w komunikacie. W okresie 12 miesięcy 2014 roku średni poziom udziałów w grupie 4+ wyniósł 30,98 proc. i w porównaniu do 12 miesięcy 2013 roku wzrósł o 2,4 proc. W grupie wiekowej 4+ łączne udziały kanałów TVP utrzymują wyraźną przewagę nad wszystkimi pozostałymi nadawcami telewizyjnymi. Również w tzw. grupie komercyjnej (16-49) TVP odnotowała wzrost o 2,3 proc. osiągając udziały na poziomie 24,10 proc

W 2014 roku kanały tematyczne TVP S.A. zanotowały znakomite wyniki oglądalności. Pozycję lidera oglądalności wśród kanałów filmowo-serialowych zajęła stacja TVP Seriale (udział w grupie 4+ wyniósł 1,44 proc.) wyprzedzając kanały AXN i Stopklatka TV (ten drugi nadający w naziemnej telewizji cyfrowej). Na bardzo silnym rynku konkurencyjnym wśród stacji sportowych trzecie miejsce zajął TVP Sport (0,38 proc. udziału w grupie 4+), przegrywając jedynie z Polsatem Sport i Eurosportem. Na pierwszej pozycji wśród kanałów historycznych uplasowała się TVP Historia z wynikiem 0,55 proc., notując wzrost o 0,1 p.p, tj. o 22 proc w stosunku do 2013 roku, gdy udział wynosił 0,45 proc.

Wysokie udziały oraz wzrost w stosunku do ubiegłego roku zanotowały również TVP Kultura (0,47 proc. w 2014 roku, przy 0,41 proc. w 2013 roku) oraz TVP Rozrywka, której udziały w grupie 4+ wyniosły 0,93 proc., czyli były większe w stosunku do poprzedniego roku o 0,45 p.p., tj. o 94 proc. więcej niż w 2013 roku, przez co był to najlepszy kanał w segmencie kanałów rozrywkowych i lifestylowych. W przypadku TVP ABC udział w 2014 roku wyniósł 0,49 proc. (udział w grupie 4+), jednak ostatnie miesiące pokazują, że kanał sukcesywnie zdobywa kolejnych widzów (wszystkie dane za TVP).

- Zgodnie z publikowanym ostatnio badaniem MEC TVP1 i TVP2 są kanałami, które wykazują największe przywiązanie odbiorców - spośród aktualnej oferty dostępnej w systemie nadawania DVB-T są najbardziej pożądane wśród jego odbiorców - czytamy w komunikacie.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii TVP


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX R Lite 4K

Homatics BOX R Lite to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy...

299 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X

Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X - odbiornik UHD...

569 zł Więcej...

Odbiornik Ferguson Ariva 9000 4K CI+ HDR Dolby Vision

Ariva 9000 4K CI+ to uniwersalny odbiornik typu Combo z...

449 zł Więcej...