reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

TVP: Prace nad nową strategią na finiszu

dodano: 2015-11-04 15:30 | aktualizacja: 2015-11-04 16:11
autor: Janusz Sulisz | źródło: TVP

TVP Silna pozycja programów informacyjnych Telewizji Polskiej, zmiany w strukturze TVP, prace nad nową strategią spółki na lata 2016-20 – to najbardziej istotne efekty pierwszych trzech miesięcy działalności nowego zarządu, czytamy w komunikacie Centrum Informacji TVP.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Od pierwszych dni w TVP prezes Janusz Daszczyński realizuje program „Telewizja Polska 3.0” (zobacz założenia programu - plik PDF), który przedstawił Radzie Nadzorczej podczas konkursu na stanowisko prezesa w kwietniu br.

Jednym z moich podstawowych założeń była odbudowa pozycji TVP jako najważniejszej i najwyżej cenionej telewizji w Polsce: rzetelnej, wiarygodnej, obiektywnej, prowadzącej szeroką edukację obywatelską i pełniącej funkcję głównego forum debaty publicznej. Moim priorytetem jest  powrót do „narracji publicznej w telewizji publicznej”

– podkreśla Janusz Daszczyński, prezes Telewizji Polskiej.

Często odnosząc się do sfery organizacyjnej telewizji mówię, parafrazując Juliusza Osterwę, że to nie przedsiębiorstwo, ale przedsięwzięcie.


Janusz Daszczyński, prezes TVP


Główne cele, jakie prezes Janusz Daszczyński wyznaczył sobie na czas kadencji:
  • Powrót do wartości
  • Starannie zaplanowane, konsekwentne wycofanie się ze zgubnej dla jakości programu rywalizacji z nadawcami komercyjnymi
  • Rezygnacja z postępującej tabloidyzacji programów informacyjnych
  • Zmiana modelu publicystyki i wykreowanie nowych formatów służących edukacji obywatelskiej, które zastąpią pozycje wpisujące każdy problem w ramy konfliktu politycznego; podejmowanie istotnych społecznie problemów
  • Zaangażowanie w produkcję form telewizyjnych opisujących dziedzictwo kulturowe i historyczne naszego kraju - stosownie do wyzwań, przed którymi stoją nasze państwo i społeczeństwo
  • Przywrócenie zlikwidowanych redakcji gatunkowych i wznowienie systematycznych ocen programów
  • Połączenie powinności misyjnych nadawcy publicznego z modelowymi cechami efektywnego przedsiębiorstwa - odpowiedzialnej społecznie korporacji, niegubiącej wartościowych ludzi, doceniającej profesjonalizm

Już dziś po 100 dniach od objęcia przeze mnie stanowiska, część z tych celów została zrealizowana , pozostałe są w trakcie realizacji

– mówi Janusz Daszczyński.

Jestem przekonany, że era cyfrowa nowych mediów 3.0 wcale nie musi być końcem telewizji publicznej, przeciwnie - może stanowić jej nowy początek. Jest wszakże jeden warunek: to właśnie TVP musi w polskim krajobrazie medialnym wyznaczać standardy, musi działać na rzecz w dobra wspólnego.  Zmiany, które pomogą ten warunek spełnić, muszą być wprowadzane bez zbędnej zwłoki.


Realizacji tak nakreślonego celu służyły podjęte w pierwszych dniach prezesury Janusza Daszczyńskiego kluczowe decyzje w sferze programowej i kadrowej, dotyczące przede wszystkim Telewizyjnej Agencji Informacyjnej (więcej tutaj) i „Wiadomości” TVP1 (więcej tutaj). 

Zmiany w „Wiadomościach”

W sierpniu br. na czele Telewizyjnej Agencji Informacyjnej stanął red. Tomasz Sygut, który otrzymał zadanie modyfikacji konstrukcji i przesłania „Wiadomości”. 

Główne założenia: 
  • Zerwanie z tabloidyzacją, epatowaniem sensacją i patologiami – zjawiskami, które niebezpiecznie upodobniały czołowy serwis informacyjny TVP do serwisów stacji komercyjnych
  • Zredukowanie materiałów o charakterze interwencyjnym, ograniczenie relacji z życia show-biznesu na rzecz materiałów opisujących rzeczywistość przeciętnego obywatela
  • Wzbogacenie bazy niezależnych ekspertów komentujących dla widzów nowe zjawiska i procesy z zakresu ekonomii, polityki krajowej i międzynarodowej. Zasadą stało się szerokie wprowadzanie do serwisu problematyki społeczno-politycznej i kulturalnej, przedstawianej w poważny, analityczny i pogłębiony sposób. 
  • W nowej formule „Wiadomości” pojawił się zupełnie nowy segment niedzielnego wydania – „Raport Wiadomości” - koncentrujący się na wybranym problemie społecznym i objaśniający go widzom w przystępnym i wieloaspektowym ujęciu. 

Nowa formuła wymagała wzmocnienia kadrowego. Do grona prowadzących „Wiadomości” dołączyli: 
  • znana m.in. z TVP INFO Diana Rudnik,
  • do składu reporterów: Karolina Lewicka, Magdalena Karpińska, Paweł Szot i Piotr Maślak

Nowa formuła przekonała do siebie wymagających widzów. Dowodem są badania Nielsen Audience Measurement plasujące „Wiadomości” TVP1 na pozycji zdecydowanego lidera. „Wiadomości” we wrześniu i październiku br. odnotowały najwyższą, średnią widownię spośród wszystkich serwisów informacyjnych (w grupie 4+) – średnio 3,6 mln widzów, to blisko pół miliona (420 tysięcy) więcej niż „Fakty”. Przewaga „Wiadomości” nad „Faktami” konsekwentnie rośnie, co poświadczają wszystkie badania za wrzesień i październik 2015 roku. 


Dane: Nielsen Audience Measurement, wrzesień-październik 2015 r.

TVP INFO liderem

Od sierpnia 2015 pozycja Telewizji Polskiej jako lidera w obszarze informacji wyraźnie się umacnia, także za sprawą rekordowych wyników TVP INFO. Szczególnie pomyślny okazał się październik. Kanał TVP INFO uzyskał średnie dzienne (26 października) udziały na poziomie 6,6 proc. Były to rekordowe udziały TVP INFO od chwili uruchomienia tego kanału w zmienionej formule – czyli od 1 września 2013 roku (więcej tutaj). 


Dane: Nielsen Audience Measurement, wrzesień-październik 2015 r.

Konkurs Chopinowski – wielki sukces transmisji TVP

Dużym wyzwaniem dla TVP była dziennikarska i technologiczna obsługa Konkursu Chopinowskiego, który trwał od 1 do 23 października (więcej tutaj). Telewizja Polska jako główny partner i producent sygnału szeroko relacjonowała to globalne wydarzenie. W efekcie zapewniła widzom:
  • 130 godzin transmisji w TVP Kultura, 
  • codzienne transmisje w TVP HD, 
  • retransmisje w TVP Polonia, 
  • filmy w TVP Historia, 
  • zapowiedzi i relacje w TVP INFO oraz TVP Regionalna,
  • relacje oraz koncert zwycięzcy w TVP2. 

TVP stworzyła największą filharmonię na świecie pokazując występy najlepszych pianistów na antenach TVP. Emocje rosły z każdym etapem Konkursu, a widowni przybywało z kolejnymi koncertami pokazywanymi w Telewizji Polskiej. Dość powiedzieć, że oglądalność koncertu z udziałem polskiego finalisty, Szymona Nehringa 19 października w TVP Kultura i TVP HD w szczytowym momencie wyniosła około 260 tys. widzów, a najlepsze momenty finałowych zmagań pianistów oglądało blisko 300 tys. widzów. Średnia oglądalność całego Konkursu Chopinowskiego na antenach TVP (1-21 października) wynosiła odpowiednio: 292 tys. widzów w TVP2 (3,63 proc. udziałów); 64 tys. widzów w TVP Kultura (0,65 proc. udziałów) oraz 28 tys. widzów w TVP HD (0,28 proc. udziałów). 

Z ogromnym zainteresowaniem spotkał się również specjalny serwis Telewizji Polskiej chopin2015.tvp.pl, który do 21 października odnotował ponad 1,5 mln odsłon (dane: Gemius Traffic). Transmisje internetowe przyciągnęły duże grono melomanów: łącznie, od początku Konkursu, transmisje na kanale TVP Stream wygenerowały ponad 355 tys. odsłon wideo (dane: Gemius Stream).

Nowa struktura organizacyjna TVP

Obok zmian programowych w TVP toczyły się prace nad zmianami struktury organizacyjnej spółki. Jednym z głównych celów zmian jest kreowanie nowych formatów służących edukacji obywatelskiej i opisujących dziedzictwo kulturowe i historyczne naszego kraju. Przygotowany przez zarząd projekt zmian w regulaminie organizacyjnym spółki rada nadzorcza TVP zatwierdziła 30 października br. (więcej tutaj).

Tym samym w TVP powstaną nowe jednostki organizacyjne, tj. Agencja - Redakcji Filmu, Seriali i Teatru TV oraz Ośrodek Mediów Interaktywnych. Zmiany w regulaminie organizacyjnym przedsiębiorstwa spółki obejmują ponadto scentralizowanie aktywności TVP w zakresie Impresariatu

Agencja - Redakcja Filmu, Seriali i Teatru TV będzie odpowiedzialna za całościową ofertę programową i produkcję gatunków (film, serial, teatr TV). Jednostka powstaje poprzez wydzielenie strukturalne redakcji filmowych z anten, Redakcji Teatru z TVP Kultura oraz przeniesienie z Agencji Produkcji Telewizyjnej i Filmowej obszaru związanego z produkcją filmów, seriali i teatru, a także organizowaniem materiałów literackich, inspirowaniem tematów scenariuszy oraz opieką redakcyjną. Anteny współpracować będą z Agencją – Redakcją Filmu, Seriali i Teatru TV w przygotowywaniu oferty programowej zbieżnej z jej profilem gatunkowym. Kompetencją anten pozostanie opracowywanie układów ramowych, właściwy wybór treści programowych, dbanie o efektywność ekonomiczną audycji oraz podejmowanie ostatecznej decyzji w zakresie emisji filmów, seriali i spektakli teatralnych z oferty programowej Agencji. 

Powstanie Agencji – Redakcji Filmu, Seriali i Teatru TV ma na celu centralizację działalności TVP związanej z obszarem filmowym i teatralnym, co pozwoli na efektywne zarządzanie treściami programowymi, a także usprawni określanie celów strategicznych programowego rozwoju spółki w tym obszarze. 

Agencja – Redakcja Filmu, Seriali i Teatru TV będzie realizowała również dotychczasowe zadanie Biura Handlu w zakresie inicjowania i koordynacji międzynarodowych koprodukcji, a także przygotowywała udział audycji TVP S.A. w zagranicznych festiwalach telewizyjnych i filmowych. 

Ośrodek Mediów Interaktywnych (OMI) – głównym celem jego utworzenia jest przyspieszenie rozwoju tego obszaru działalności spółki, a także maksymalne wykorzystanie potencjału multimediów spółki oraz podniesienie jakości i ujednolicenie standardów prezentowanych w internecie treści programowych. Takie rozwiązanie pozwoli na spójne zarządzanie multimedialnym „kontentem” programowym. Spójna koordynacja i zarządzanie platformami dystrybucji ułatwią dotarcie z ofertą programową TVP do młodych odbiorców. Telewizja może zwiększyć zasięg oddziaływania i atrakcyjność poprzez integrację z Internetem. Ośrodek Mediów Interaktywnych powstanie poprzez przeniesienie działalności programowej dotyczącej mediów interaktywnych z Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, obszaru technologicznego mediów interaktywnych z Ośrodka - TVP Technologie oraz zadań tworzenia zawartości cyfrowej biblioteki audycji z Biura Handlu. Praca Ośrodka koncentrować się będzie na całościowym zarządzaniu obszarem mediów interaktywnych TVP oraz tworzeniu i wydawaniu cyfrowej biblioteki audycji w trybie na żądanie. 

Z obecnego Ośrodka TVP Technologie do OMI zostaną przeniesione zadania związane m.in. z opracowaniem strategii rozwoju mediów interaktywnych; tworzeniem produktów multimedialnych na bazie posiadanych zasobów spółki; projektowaniem i realizacją tych form, interaktywnych rozszerzeń audycji telewizyjnych oraz kanałów interaktywnych; realizacją transmisji telewizyjnych z wykorzystaniem technologii nowych mediów oraz zarządzaniem Platformą Hybrydową TVP

Impresariat będzie się zajmować zarówno osobowościami telewizyjnymi, w tym debiutantami, rozumianymi jako „twarze telewizji”, jak i wybitnymi specjalistami branży medialnej zatrudnianymi w TVP, umożliwi profesjonalne zarządzanie ich rozwojem i karierą w ramach TVP. Takie rozwiązanie pozwoli równocześnie na wprowadzenie wyraźnych zasad angażowania osobowości telewizyjnych w zewnętrzne przedsięwzięcia komercyjne zgodnie z potrzebami i wizerunkiem spółki, anten oraz audycji TVP - w tym zakresie sposób działania jednostki impresaryjnej można porównać do działania wewnętrznej agencji artystycznej.

Nowa strategia spółki

Walka o pozycję najwyżej cenionej i opiniotwórczej telewizji w Polsce wymaga ustalenia jasnych, wyraźnie określonych standardów i kierunków działania. Ich kodyfikacją będzie „Strategia TVP na lata 2016 – 2020”. Prace nad strategią są na ukończeniu – dokument zostanie zaprezentowany przed końcem roku. 

Zmiany w ośrodkach regionalnych

Trwają pracę nad zmianami programowymi i wizerunkowymi w Oddziałach Regionalnych Telewizji Polskiej. Celem jest odbudowanie ich pozycji oraz odświeżenie oferty. Zmiany powinny być widoczne z początkiem przyszłego roku.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii TVP


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2 HEVC DI-WAY 2020 Mini

Mini odbiornik DVB-T/T2 z HEVC/H.265 marki DI-WAY z trybem hotelowym...

99 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...

SAT Kurier - 7-8/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 7-8/2022

12 zł Więcej...