W związku z budzącymi wątpliwości raportami firmy AGB Nielsen Media Research sp. z o.o., od 2011 r. monopolisty na polskim rynku telemetrii, Telewizja Polska kierując się zasadą transparentności i rzetelności zwróciła się w dniu 14 kwietnia br. do Nielsena o udostępnienie kodów pocztowych uczestników tzw. panelu badawczego. Dane te, respektując wymóg ochrony danych osobowych, w łatwy i czytelny sposób potwierdziłyby geograficzną reprezentatywność doboru grupy badanych telewidzów.
Telewizja Polska, jako jeden z głównych klientów Nielsena, płacących za jego usługi wiele milionów złotych, wyraża zaniepokojenie, że pomimo upływu prawie dwóch tygodni Nielsen Audience Measurement zwleka z udostępnieniem tych danych.
W nawiązaniu do oświadczenia Telewizji Polskiej opublikowanego w dniu 27 kwietnia br. na antenie kanału TVP1, firma AGB Nielsen Media Research pragnie stwierdzić, co następuje:
AGB Nielsen Media Reserach – niezależny dostawca danych o audytoriach telewizyjnych dla nadawców i reklamodawców w Polsce – prowadzi działalność biznesową zgodnie z międzynarodowymi standardami (włączając ESOMAR i GGTAM).
Zgodnie z tymi standardami AGB Nielsen Media Reserach jest regularnie audytowana przez niezależne firmy audytorskie w celu potwierdzenia najwyższych standardów prowadzonej działalności.
Oczekiwanie ze strony Telewizji Polskiej, aby AGB Nielsen Media Reserach ujawniła i dostarczyła kody pocztowe gospodarstw domowych tworzących panel telemetryczny może w konsekwencji prowadzić do identyfikacji miejsca zamieszkania osób biorących udział w badaniu. Istotnie zagraża to rzetelności prowadzonych przez AGB Nielsen Media Reserach badań ponieważ osobom trzecim stwarza możliwość wpływania na zachowania telewizyjne panelistów.
Co więcej AGB Nielsen Media Research traktuje z najwyższą powagą kwestię prywatności panelistów i rzetelności prowadzonego pomiaru, dlatego nigdy nie przekazywała tego rodzaju informacji na żadnym z rynków, na których prowadzi badania.
Firma AGB Nielsen Media Reserach realizuje badanie wysokiej jakości i jest gotowa poddać się audytowi prowadzonemu przez niezależną firmę audytorską zgodnie z międzynarodowymi standardami, włącznie z weryfikacją reprezentatywności panelu.