reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

UOKiK sprawdza spółkę Multimedia Polska Energia

dodano: 2016-06-13 15:21 | aktualizacja: 2016-06-13 16:22
autor: Łukasz Knapik | źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów/Multimedia Polska

UOKiK - Myślałem, że podpisuję (...) kontynuację umowy, a nie zawieram nową - to fragment jednej ze skarg na sprzedawców energii elektrycznej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sprawdza, czy konsumenci byli wprowadzani w błąd. Polski Prąd z Warszawy i Multimedia Polska Energia (grupa Multimedia Polska) z Gdyni zajmują się sprzedażą energii elektrycznej (więcej tutaj). Obie spółki zawierają umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, za pośrednictwem akwizytorów odwiedzających konsumentów w domach.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Urząd wszczął postępowania w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów przeciwko spółkom Polski Prąd i Multimedia Polska Energia po analizie skarg, z których wynika m.in., że ich przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd, informując, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy tylko np. wypełnienie ankiety czy sprawdzenie licznika energii elektrycznej.

- Wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej

- wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK.


Jak informuje UOKiK, zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek, w sposób jasny i zrozumiały, poinformować konsumenta o swojej tożsamości i o celu, w jakim kontaktuje się z konsumentem (np. propozycja zawarcia umowy). Najsłabsi uczestnicy rynku powinni dysponować rzetelną informacją o przedstawianej im ofercie. Ponadto w opinii UOKiK przeświadczenie o tym, że ma się do czynienia z dotychczasowym sprzedawcą energii może mieć duży wpływ na decyzję o skorzystaniu z oferty przedsiębiorcy, a wprowadzanie w tym celu w błąd konsumentów jest uznawane za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową.   

Jak czytamy w komunikacie UOKiK, zgodnie z prawem od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa konsument może odstąpić bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni od jej zawarcia. Tymczasem ze skarg wpływających do UOKiK wynika m.in., że przedstawiciele spółek Polski Prąd i Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy. Zdaniem UOKiK takie praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają albo nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa.

Praktyczne informacje dotyczące sprzedaży i dostarczania energii elektrycznej można znaleźć w zbiorze praw konsumenta energii elektrycznej przygotowanym wspólnie przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) i UOKiK (zobacz dokument).

W związku z działaniami UOKiK swoje stanowisko w tej sprawie wydała Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy grupy Multimedia Polska. Treść tego oświadczenia prezentujemy poniżej.

Stanowisko Multimedia Polska Energia w sprawie komunikatu UOKiK:

Multimedia Polska Energia prowadzi sprzedaż energii elektrycznej poprzez kanały wewnętrzne, to jest biura obsługi klienta, call center i sprzedaż door-to-door. Wspieramy się również zewnętrznymi partnerami, którzy posiadają łącznie około 200 przedstawicieli w całej Polsce.

Multimedia Polska Energia rozpoczynając sprzedaż energii elektrycznej dokonała starannego wyboru partnerów zewnętrznych, którzy zostali odpowiednio przeszkoleni względem standardów sprzedaży. Na skutek napływających do nas interwencji klientów systematycznie weryfikowaliśmy naszych podwykonawców zwracając uwagę na praktyki, które mogłyby narazić naszych klientów na nieprzyjemności. Natychmiast podjęliśmy również czynności na rzecz ich wyeliminowania, wyciągnięcia surowych konsekwencji oraz uszczelnienia obowiązujących procedur.

W efekcie przedstawiciele handlowi, którzy dopuścili się nieuczciwych praktyk nie pracują już u naszych partnerów, zmianie uległ sposób rekrutacji i szkolenia sprzedawców. Od stycznia 2016 roku do Multimedia Polska Energia przekazywane są tylko te umowy sprzedaży energii elektrycznej, które partner zewnętrzny dodatkowo potwierdził w telefonicznej rozmowie z potencjalnym klientem (weryfikując czy klient faktycznie jest zainteresowany zmianą sprzedawcy na Multimedia Polska Energia i świadomy zasad nowej oferty).

Ostatnie miesiące świadczą o tym, że podjęte działania w sposób skuteczny zapobiegają nierzetelnym praktykom handlowym realizowanym w imieniu naszej spółki przez partnerów zewnętrznych.

Jakość i wysokie standardy obsługi klienta są dla nas priorytetem, dlatego pragniemy podziękować za wszystkie kierowane do nas zgłoszenia o nieuczciwym postępowaniu przedstawicieli handlowych. Każde z nich rozpatrujemy i wyjaśniamy, stale doskonaląc nasz system sprzedaży energii elektrycznej.

Podejmujemy także szereg bieżących działań w celu zapobiegania nieuczciwym praktykom handlowym:

1. Zanim Multimedia Polska Energia podpisze umowę z klientem, nasi partnerzy zewnętrzni telefonicznie upewniają się, czy faktycznie jest on na nią zdecydowany i rozumie jej warunki.
2. Partnerzy zewnętrzni, podpisując z nami umowy o współpracy, zobowiązują się pisemnie do zachowania stosownego poziomu profesjonalizmu i rzetelności. Są również zobowiązani do podpisania i przestrzegania „Kodeksu dobrych praktyk sprzedawców energii elektrycznej Towarzystwa Obrotu Energią (TOE)” (zobacz dokument).
3. Handlowcy zobowiązani są do zawierania z klientem umów z wykorzystaniem wyłącznie wzorów formularzy przekazanych przez naszą spółkę oraz udostępniania klientowi na każde jego życzenie pełnej dokumentacji dotyczącej wszelkich działań na jego rzecz.
4. Wszyscy przedstawiciele partnera zewnętrznego, którzy świadczą dla nas usługi przechodzą szkolenie z zakresu etyki sprzedaży.
5. Wszystkie zgłoszenia o nieuczciwych praktykach natychmiast weryfikujemy - wyciągając konsekwencje wobec partnera oraz rozstrzygając je na korzyść klienta - czyli rozwiązując umowy, na które klient nie wyraził zgody - niezależnie od tego kiedy zostały podpisane (również po upływie 14 dni przysługujących na odmowę) i pomagając mu w powrocie do poprzedniego sprzedawcy.
6. Jako certyfikowany sprzedawca energii TOE dbamy o najwyższą jakość obsługi i systematycznie weryfikujemy wszystkich naszych podwykonawców zwracając uwagę na praktyki, które mogłyby narazić naszych klientów na nieprzyjemności.
7. Apelujemy również o świadome podpisywanie umów wspierając akcję edukacyjno-informacyjną „Wybieraj mądrze. Sprawdź kto sprzedaje ci energię” organizowaną przez TOE pod honorowym patronatem prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii TV kablowa w Polsce


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX R Lite 4K

Homatics BOX R Lite to najnowszy odtwarzacz multimedialny 4K firmy...

339 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

559 zł Więcej...

SAT Kurier - 1-2/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 1-2/2023

12 zł Więcej...