SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: W pogoni za piłką i za jakością. Czas na HDR

dodano: 2016-06-24 15:46 | aktualizacja: 2016-07-31 21:13
autor: Wiesław Łodzikowski | źródło: satkurier.pl

LG Super UHD Mistrzostwa Europy w piłce nożnej we Francji nastrajają do pisania o technicznej stronie telewizji, a szczególnie o jakości obrazu, którą widzimy na ekranach naszych telewizorów. To, że mecze Euro 2016 są produkowane i nadawane w technologii HD jest dla wszystkich rzeczą oczywistą. To, że kilka meczów będzie wyprodukowanych i nadanych w technologii 4K  jest ważnym akcentem i kierunkowskazem pokazującym w którą stronę będzie zmierzał rynek technologii telewizyjnych.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
To technologie telewizyjne wykorzystywane między innymi do relacjonowania wydarzeń z dużych imprez, np. sportowych dostarczają nam oprócz niesamowitych emocji sportowych wiele wspaniałych wrażeń estetycznych, wynikających z oglądania „bogatego” w różnorodność kolorów, detali i kompozycji obrazu. 

W przypadku realizacji transmisji z imprez sportowych z miejsc takich jak, np. stadiony, które są miejscowo doświetlone intensywnym światłem słonecznym widzimy, że bez względu na zastosowaną technologię produkcji HD czy 4K, mamy ciągle problem z odzwierciedleniem na ekranie odbiornika pełnego zakresu dynamiki kontrastu przetwarzanego obrazu.

 
Źródło - Sky

 
Wrażliwość ludzkiego układu wzrokowego na kontrast zależy od między innymi od: 
  • częstotliwości przestrzennej,
  • luminancji,
  • wielkość bodźca, jego lokalizacji w polu wizualnym, itp.

Zakres dynamiczny kontrastu postrzegany przez ludzkie oko zawiera się w następującym przedziale:
  • Intensywne światło słoneczne: > 105 cd/m2,
  • Światło gwiazd: < 10-4 cd/m2.
jest zdecydowanie większy niż możliwości reprodukcyjne dzisiejszych ekranów odbiorników, które mogą „przenieść” tylko mały zakres wielkości, z zakresu który „przenosi” oko ludzkie. Dzisiaj to jest np.:
  • Kino: 55 cd/m2,
  • Odbiornik TV: 500 cd/m2.
Z badań wynika, że dla odtworzenia rzeczywistości i uzyskania wysokiej jakości obrazu, musimy jako minimum, na ekranie odbiornika wyświetlić wszystkie luminancje widoczne w jednym stanie adaptacyjnym (zakres dynamiki około 5000!), zapewniający przy tym odpowiednią głębię bitową przetwarzania sygnału, która zapewni pokrycie ww. zakresu bez artefaktów.

Aby jak najszerzej i jak najwierniej odtwarzać na ekranie dynamikę kontrastu obrazu, producenci sprzętu telewizyjnego rozpoczęli już dawno intensywne prace nad wdrożeniem w swoich odbiornikach technologii HDR. 

Dlatego, mając na uwadze zestandaryzowane wdrożenie technologii HDR, ITU 4 lipca 2016 r. opublikuje nowe zalecenie ITU dot. HDR TV. Zalecenie ITU uzupełnia UHDTV standardem ITU BT.2020, które dzisiaj określa podstawowe parametry UHDTV, i które ciągle jeszcze odnosi się do standardowego zakresu dynamicznego EOTF (Electro-Optical Transfer Function) (ITU R. BT 709). Nowe zalecenie ITU dot. HDR TV, obejmie zarówno HDR EOTF znany jako HLG - Hybrid Log Gamma (ARIB STD B67) i PQ - (Perceptual Quantisation) (SMPTE ST 2084). 

A na dodatek kilku producentów kamer ma własne rozwiązania HDR EOTF (np. Slog3, LogC, itp.). Na szczęście wielu z nich zadeklarowało się, że w najbliższej przyszłości będzie wspierać obie krzywe EOTF poprzez stosowanie zalecanych przez ITU mechanizmów i procedur konwersji ich EOTF, do znormalizowanych rozwiązań EOTF HDR (PQ10/12 i HLG10).

Oczywiście, w całym procesie wdrożenia technologii HDR w toku produkcji i emisji (glass to glass – od obiektywu kamery do ekranu odbiornika), należy pamiętać aby ostatecznie zapewnić kompatybilność wsteczną dla odbiorników UHDTV – faza 1, które dzisiaj zaczynamy używać już w domach.

I jak to wszystko pogodzić?

W tej chwili DVB (Digital Video Broadcasting) rozważa wybór odpowiednich rozwiązań technicznych. „Na tapecie” jest 6 rozwiązań technicznych, które mogą zapewniać wsteczną kompatybilność dla sprzętu UHDTV. 

Zobaczymy co przyszłość pokaże?

Najważniejsze, że specyfikacji odbiornika DVB z HDR możemy się spodziewać już pod koniec 2016 roku. Pierwsze komercyjne serwisy z HDR będą zapewne dostępne prawdopodobnie dopiero w 2017 roku.

Na koniec pytanie, czy HDR może być istotną wartością dodaną dla serwisów HDTV? 

Moim zdaniem tak, bo każde poprawienie jakości obrazu ma sens. Pierwsze prace nad systemami telewizyjnymi pracującymi w standardzie HDTV z HDR już rozpoczęto, także w Polsce. Powszechna emisja HDTV z HDR w NTC, czemu nie! Może następne mistrzostwa obejrzymy już w TVP (jako jedynej nadającej HD w NTC) z wykorzystaniem tej technologii? 

Zapraszam do dyskusji.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Informacje
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik VU+ UNO 4K

Vu+ UNO 4K - młodszy brat SOLO 4K, odbiornik Ultra...

1250 zł Więcej...

Antena Televes V-Zenit Mix

Znakomita, hiszpańska antena kierunkowa VHF/UHF, zalecana do odbioru HDTV z...

189 zł Więcej...

Odbiornik Dreambox DM900 Ultra HD

Najnowszy odbiornik UHD cenionej marki Dreambox - nowy model DM900...

1450 zł Więcej...