Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Jeśli uruchomienie usługi streamingu online w Hiszpanii zakończy się sukcesem, to będzie jasne, że Sky skieruje swoją uwagę na kolejne niewykorzystane, europejskie rynki do ekspansji Now TV.
Czy po Hiszpanii Sky zainteresuje się polskim rynkiem? Jest taka możliwość, bo Polska to duży i poniekąd zaniedbany rynek, ale na razie to tylko spekulacja.
Oczekuje się, że Now TV zostanie zaoferowane hiszpańskim gospodarstwom domowym za
10 euro miesięcznie, pozycjonując Sky obok Netfliksa jako sposobu taniego dostępu do rozrywki online dla hiszpańskich konsumentów. Sky uprzedzi też
Amazona, który również przygotowuje się do wejścia w tym roku na rynek hiszpański, by uruchomić tam usługę wideo.
Hiszpania jest postrzegana jako atrakcyjny rynek dla dostawców SVOD, m.in. dlatego, że jest tam na razie stosunkowo niski odsetek gospodarstw domowych z tradycyjną telewizją płatną, bo najczęściej korzystają z oferty DVB-T. Według oficjalnych danych, tylko 27 proc. hiszpańskich domów ma pay-tv. Hiszpański rynek rozwija się szybko, głównie dzięki dostępności ultraszybkich sieci szerokopasmowego Internetu. W ciągu ostatnich dwóch lat zainteresowanie usługami VOD w tym kraju wzrosło o prawie jedną czwartą.
Jedna trzecia Hiszpanów, którzy nie mają telewizji płatnej, boi się wysokich kosztów subskrypcji u tradycyjnego operatora. To jest główna bariera, która na razie blokuje pay-tv w tym kraju. Tradycyjny rynek w Hiszpanii jest zdominowany przez takie firmy, jak Telefónica, Vodafone i Orange.
Dla
Sky wejście z Now TV do Hiszpanii jest ważnym sprawdzianem, czy usługa może odnieść sukces w kraju, gdzie operator nie ma platformy satelitarnej. Sky stara się pchać usługi streamingu także na rynkach płatnej telewizji w Niemczech i we Włoszech, gdzie oferuje również tradycyjne, droższe usługi z platformy DTH.
Sky poszukuje kolejnych źródeł wzrostu, bo jego główna część biznesu w Wielkiej Brytanii nie zagwarantuje już znacznego wzrostu liczby abonentów - może jedynie zwiększyć gotowość abonentów do akceptacji wzrostu cen. W dłuższej perspektywie oczekuje się, że telewizja satelitarna będzie miała do czynienia ze spadkami, a usługi internetowe staną się główną drogą dla dystrybucji programów. Kolejną inwestycją Sky będzie przygotowanie się do uruchomienia swojej sieci telefonii komórkowej w Wielkiej Brytanii, na podstawie umowy z O2.
Uruchomienie Now TV w Hiszpanii oznacza, że Sky może przeszkodzić drugiemu co do wielkości w Europie operatorowi płatnej telewizji, francuskiemu
Vivendi, który zamierza
„zbudować silną pozycję w Europie Południowej, rynku, który dzieli podobną łacińską kulturę i korzenie”. Kluczowym elementem tego planu miało być nabycie włoskiego operatora płatnej telewizji
Mediaset Premium, który oferuje swoje programy również w Hiszpanii, za pośrednictwem transmisji strumieniowej. Jednak plan spalił na panewce w wyniku sporu o wycenę Mediaset z rodziną Berlusconiego. Vivendi poinformował, że wciąż ma „różne opcje”, aby zrealizować swoją ogólnoeuropejską wizję ekspansji. Może to wywołać spekulacje na temat jego intencji wobec Sky.
Czy Vivendi, właściciel Grupy Canal+, która posiada 51 proc. udziałów w platformie nc+, powinien czuć się zagrożony planami ekspansji Now TV na europejskie rynki? W Polsce, podobnie jak w Hiszpanii, zainteresowanie usługami VOD stale rośnie. Zwiększa się też dostępność i szybkość usług szerokopasmowego Internetu. Te czynniki powodują, że rośnie również liczba operatorów usług wideo na życzenie. Netflix, który zadebiutował na polskim rynku na początku tego roku, nie stał się na razie alternatywą dla tradycyjnych usług pay-tv na polskim rynku. Jest to związane z tym, że Polska była tylko jednym z wielu rynków, na których Netflix uruchomił usługi w tym samym czasie. Dostawca VOD, który poważnie przyłożyłby się do polskiego rynku, miałby duże szanse, by zagrozić istniejącym graczom pay-tv w Polsce.
Czy będzie to Now TV od Sky?
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.