reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

nc+ zyskała 9 tys. abonentów w ciągu roku, ale traci kwartalnie

dodano: 2016-11-09 16:39 | aktualizacja: 2017-02-24 12:04
autor: Jacek Grzeszczak/Anita Kaźmierska | źródło: Vivendi/satkurier.pl

nc+ Grupa Vivendi przedstawiła wyniki finansowe za trzeci kwartał 2016 roku. Przy okazji pojawiły się informacje, jak radzi sobie platforma nc+ w Polsce. Podobnie jak przy drugim kwartale 2016 roku nie widać przełożenia problemów francuskiego CANAL+ na nasz rynek. Analizując ilość abonentów rok do roku między 30 września 2015, a 30 września 2016 roku, nc+ odnotowała niewielki wzrost bazy klientów, o ok. 9 tys. Patrząc jednak na sytuację z poprzedniego kwartału, to dla odmiany widać spadek o 8 tys. abonentów i ten trend utrzymuje się.

Canal+ Group mapka_760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Mimo pewnego spadku przychodów w Polsce (o 10 mln euro), dla Vivendi platforma nc+ jest nadal najbardziej dochodowym zagranicznym biznesem płatnej telewizji i niezmiennie jest na drugim miejscu pod względem liczby abonentów (o ok. 150 tys. więcej ma CANAL+ w Afryce).

Pogłębia się spadek liczby klientów we Francji - pomiędzy 30 września 2015 a 30 września 2016 roku ubyło ich 542 tys., podczas gdy w tym samym okresie zagraniczne platformy zyskały ich 523 tys. W efekcie nadal łączna ilość abonentów przedsięwzięć zagranicznych jest większa niż grupy CANAL+ w samej Francji (5,621 tys. kontra 5,384 tys. we Francji). Podobnie wygląda kwestia przychodów, które we Francji spadają (2,4 mld euro), a na rynkach zagranicznych rosną (1,068 mld euro). Jednak spadki we Francji są na tyle dotkliwe, że łączny przychód CANAL+ Group spada (3,902 mld euro po 9 miesiącach 2016 kontra 4,034 mld euro po 9 miesiącach 2015 roku).

Wracając do polskiego rynku: nc+ ma (stan na 30 września 2016) ok. 2,093 mln abonentów (we wrześniu 2015 było ich ok. 2,084 mln, w czerwcu 2016 - 2,101 mln) i po 9 miesiącach 2016 roku wygenerowała przychody na poziomie 366 mln euro (po 9 miesiącach 2015 było to 376 mln euro, co oznacza spadek o ok. 10 mln euro) (CANAL+ w Afryce ma wprawdzie blisko 2,25 mln klientów, ale mimo większej bazy abonentów wygenerował mniejsze przychody - po 9 miesiącach 2016 roku na poziomie 327 mln euro).

Analizując precyzyjnie udostępnione dane, na zagranicznym biznesie płatnej telewizji Vivendi po 9 miesiącach 2016 roku wypracowało przychód na poziomie 1,068 mld euro w stosunku do 1,015 mld euro po 9 miesiącach 2015 roku. Samo nc+ wygenerowało sporą część tego - 366 mln euro (uwzględnieni są abonenci, klienci prepaid i subskrybenci usług online). Do 30 września 2015 wynik wynosił wprawdzie 376 mln euro, ale mimo tego stosując sztywny przelicznik kursowy Vivendi zalicza to jako wzrost na poziomie 2 proc.
 
Przychody Vivendi z płatnej telewizji cyfrowej we Francji i poza nią
Przychody Vivendi z płatnej telewizji cyfrowej we Francji i poza nią

Liczba abonentów nc+ wzrosła o ok. 9 tys. z 2,084 mln klientów we wrześniu 2015 do 2,093 mln na dzień 30 września 2016. Ale przyrównując ten wynik do 2,101 mln abonentów na koniec czerwca br. (więcej informacji), widać niewielki spadek w ciągu ostatnich 3 miesiący. Rok do roku nc+ jednak zyskuje abonentów.

Przy okazji uwidoczniło się tąpnięcie bazy klientów nc+ między końcem czerwca 2015 a końcem września 2015 roku. Na 30 czerwca 2015 nc+ miała 2,115 mln abonentów, ale już 3 miesiące później tylko 2,084 mln - spadek o nieco ponad 30 tys. Można podejrzewać, że jest to następstwo wydarzeń z sierpnia 2015, gdy CANAL+ w Polsce stracił część praw do transmisji piłkarskich na rzecz nowych kanałów uruchamianych przez Eleven Sports Network.
 
Liczba klientów nc+ od pierwszego kwartału 2015 do 3 kwartału 2016
Liczba klientów nc+ od pierwszego kwartału 2015 do trzeciego kwartału 2016

Jednakże można się też zastanawiać, na ile duża jest różnica 30 tys. abonentów. Przy bazie ponad 2 mln klientów statystycznie to tylko ok 1,5 proc. Wydawało się, że roszady praw do transmisji sportowych spowodują większy odpływ abonentów. Tak się jednak nie stało, a do tego po roku widać, że po spadku we wrześniu 2015 platforma odzyskuje klientów (wzrost o ok. 9 tys. między wrześniem 2015 a 2016). Możliwe, że udało się uspokoić sytuację dzięki temu, że nc+ dość szybko dołączyła kanały Eleven i Eleven Sports do swojej oferty, teraz także mając w ofercie Eleven Extra - będący jak na razie wyłącznie w nc+ (choć kanały te są dodatkowo płatne).

Dodatkowo jak widać na wykresie liczby klientów - od czwartego kwartału 2015, gdy nastąpiło odbicie - obserwować można trwały trend spadkowy. Dopiero za kilka miesięcy okaże się, czy podobnie jak rok temu koniec roku i oferty świąteczne przyniosą zatrzymanie tego trendu.
 
Ilość abonentów grupy CANAL+ z podziałem na obszary działalności
Liczba abonentów grupy CANAL+ z podziałem na obszary działalności


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii CANAL+


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 11-12/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2023

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 9-10/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 9-10/2022

12 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C AB TereBox 2T HEVC

Najnowszy hybrydowy (naziemno- kablowy) odbiornik DVB-T/T2/C (bez LAN) z MPEG-4/H.264...

119 zł Więcej...