reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Podróże z anteną - Indie: Radżastan, Gudżarat i Diu

dodano: 2016-11-18 04:02 | aktualizacja: 2017-04-19 17:46
autor: Janusz Blamowski/Marta Karendał | źródło: SAT Kurier 3/2011

krowy_INDIE Przeciętnemu Europejczykowi Indie kojarzą się z fakirami, świętymi krowami, hinduizmem, świątyniami i biedą. Może w pamięci pozostały jeszcze kadry z oscarowego filmu Danny’ego Boyle’a „Slumdog – milioner z ulicy” lub czytana w dzieciństwie „Księga dżungli”. Jakie naprawdę są Indie? To bardzo trudne pytanie, na które właściwie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każdy podróżnik widzi je inaczej. Gdy wybierzemy się do biblioteki, podejdziemy do regału z książkami geograficzno-podróżniczymi, zauważymy, że książki o Afryce zajmują kilka półek, książek o Indiach znajdziemy zaledwie parę. A przecież to drugie pod względem ilości mieszkańców państwo, gdzie zamieszkuje 1,31 miliarda ludzi (pierwsze Chiny - 1,38 mld ludzi).

podkład_indie


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Satelitarne niebo nad Indiami

Rozwój telewizji satelitarnej w Indiach rozpoczął się transmisjami CNN przez Transnational Satellite Broadcasting w styczniu 1991 roku, relacjonującymi wojnę w Zatoce Perskiej. Jednym z pierwszych indyjskich kanałów satelitarnych był StarTV nadający seriale i programy z MTV. Później, dzięki rozwojowi techniki satelitarnej wielu lokalnych właścicieli sieci kablowych zdobywało kontent drogą satelitarną, rozprowadzając go potem w swoich sieciach.
Antena satelitarna oparta o kamień

Wprowadzenie na rynek małych anten satelitarnych i tanich odbiorników satelitarnych zostało bardzo dobrze przyjęte przez indyjskich konsumentów, gdyż liczne problemy z „kablówkami” zraziły do nich spore grono odbiorców.

Obecnie na indyjskim rynku satelitarnym tort podzieliły między siebie trzy firmy: koncerny Videocon i Tata Sky oraz DishTV. Łączna liczba abonentów DTH w Indiach wyniosła na dzień 31.12.2015 roku 55,98 mln.

Videocon produkujący całą gamę sprzętu elektronicznego oferuje zestawy (Videocon d2h - direct to home) w cenie ok. 100 zł, zapewniając możliwość odbioru 266 kanałów (sierpień 2010) w tym wielu kanałów wielojęzycznych w lokalnych językach: oriya, bengali, marathi, punjabi, telugu, kannada, malayalam i tamil. (Oprócz urzędowego języka hindi i angielskiego w Indiach jest 21 języków konstytucyjnych, dopuszczonych jako języki wykładowe i urzędowe w poszczególnych stanach). Szczególną rolę o ofercie d2h pełnią kanały muzyczne - właśnie takie kanały odbierała większość widzianych przez nas telewizorów. Na dzień 31.12.2015 roku Videocon miał 11,15 mln abonentów.
 
Antena Videocon

Videocon przeznaczony jest dla szerokiego kręgu odbiorców, widzieliśmy jego anteny z logo d2h w bardzo odległych miejscach, nawet w małej ubogiej pustynnej wiosce, nie wspominając już o slumsach. I tu mała uwaga: w Indiach wciąż królują telewizory z tradycyjnym kineskopem, ich rozmiar nie przekracza zazwyczaj 21 cali. W ofercie handlowej stanowią one 80%, pozostałe 20% należy do płaskich ekranów. W wielu odwiedzanych przez nas sklepikach można było kupić tylko „bańki”.
Sklep sprzedający elektronikę i anteny satelitarne

Tata Sky proponuje swoim odbiorcom 196 kanałów (grudzień 2010), w tym kanały HD i usługi interaktywne. W zeszłym roku uruchomili pierwszą w Indiach usługę a-la carte, pozwalającą na indywidualny wybór kanałów w pakiecie. Obecna podstawowa oferta to zestaw za 65 zł i miesięczny abonament od 11 zł.
Święta krowa i skuter - czyli indyjska ulica

DishTV jest oddziałem Zee Network Enterprise (Essel Group Venture) - indyjskiego koncernu medialnego posiadającego 42% udziału wśród abonentów płatnej telewizji cyfrowej. Ich obecna oferta dla nowych klientów to zestaw do odbioru za 65 zł i jeden gratisowy miesiąc dowolnego pakietu. Najtańszy pakiet Silver Saver kosztuje 10 zł miesięcznie i obejmuje 174 kanały, najdroższy Platinium (220 kanałów) to wydatek ok. 20 zł miesięcznie. Oferta HD jest skromna, za dodatkowe 6 zł można oglądać National Geographic Channel HD, Discovery HD World, Movies World HD i 2 kanały filmowe HD ZeeTV. Liczba abonentów DishTV na dzień 31.12.2015 roku wyniosła 13,95 mln.
Anteny obok zabytków

Rynek płatnej telewizji cyfrowej w Indiach ma jeszcze dużą liczbę potencjalnych klientów, spośród 135 milionów gospodarstw domowych posiadających telewizor zaledwie 12 milionów jest abonentami platform cyfrowych, co stanowi 9% ogółu. Dlatego nie dziwi bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży, który w 2009 roku zwiększył się o 300%, kiedy przybyło 7 milionów nowych klientów. To do roku 2016 znacząco się zmieniło - w Indiach jest istny boom na anteny satelitarne - ilości jakie tam się sprzedają co gigantyczne. Roczna sprzedaż jest większa niż wszystkich abonentów polskich platform. W końcu w Polsce jest 10 razy mniej gospodarstw domowych z telewizorem niż w Indiach.
Wielbłądy w Indiach

Analizując powyższe dane należy uwzględnić fakt, że w Indiach 25% ludności żyje na granicy ubóstwa, a w założeniach optymistów w 2020 roku będą czwartym ekonomicznym mocarstwem świata. Tylko tu w Indiach w tle wynurzającej się z morza średniowiecznej świątyni ujrzeć można kominy najnowocześniejszej elektrowni atomowej.

Indie to kraj kontrastów, ale i olbrzymiego potencjału, który oby wykorzystały jak najlepiej.
Postaramy się tu jeszcze wrócić - będą kolejne relacje z tego kraju.
 
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Azja


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Inteligentny kabel 3m iHDMI

Kierunkowy kabel HDMI-HDMI dł. 3m - dobrze działa z dekoderami...

229 zł Więcej...

Multiswitch TechniSat CE 9/12 HD

Markowy (niemiecki) multiswitch TechniSat CE 9/12 HD rozdziela sygnał niezależnie...

400 zł Więcej...

Antena Televes Yagi Edge Mix Combo

Znakomita, hiszpańska antena kierunkowa VHF/UHF, zalecana do odbioru HDTV z...

89 zł Więcej...
reklama