reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Polski rynek kanałów tematycznych jest „nasycony"

dodano: 2017-01-17 16:33
autor: Janusz Sulisz | źródło: ScreenLovers/satkurier.pl

Badanie_2017_sk_360px.jpg Według ScreenLovers, polski rynek kanałów tematycznych jest już mocno nasycony. Operatorzy platform, kablówek i IPTV najbardziej chcieliby dołączać kanały premium, czyli dodatkowo płatne. Zwykłych stacji tematycznych, których jest już za dużo - szczególnie muzycznych (24 kanały) i operatorzy pay-tv są im niechętni. Z kanałów z MUX 8, szanse na najwyższą widownię mają stacje Zoom TV i WP1.

badanie_2017_sk_760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
2017 rok nie zapowiada się różowo dla rynku płatnej telewizji

Marne wyniki platform DTH w Polsce wskazują, że tak może być. Nie ma wzrostów i platformy chcą przynajmniej zachować status quo, bo to daje wzrost dochodów, przy wzroście ARPU. Najwięcej abonentów zyska UPC Polska, choć wiele osób wskazuje na Cyfrowy Polsat i Orange. Tracić klientów będzie platforma nc+, która nie potrafi znaleźć się na rynku. Znawcy spodziewają się dalszych spadków lub stagnacji, obniżki cen abonamentu, aby tylko zatrzymać klientów.

Jednak rozwój NTC dzięki MUX 8

Spodziewany jest dalszy rozwój NTC ze zwiększonym zainteresowaniem stacjami z MUX 8. Na razie sprawę MUX 8 blokuje brak stacji TVP w tym MUX-ie oraz zamieszanie z zakłóceniami MUX 3 w grudniu, co spowodowało pewne nieporozumienia na linii EmiTel - TVP.

Zdaniem znawców rynku, największy potencjał wzrostu ma naziemna telewizja cyfrowa i to mimo tego, że Telewizja Polska nie chce współpracować przy promowaniu MUX 8. To troszkę niepokoi, bo TVP robi sama sobie na złość. Zamiast wejść z nowymi kanałami do MUX 8, próbuje pokazywać, jak bardzo brakuje jej pieniędzy... z abonamentu, bo nie ma pomysłu na rozwój i zachęcenia do płacenia abonamentowej daniny. Do tego spada oglądalność głównych anten TVP bez względu na to kto robiłby badania - tego się nie da ukryć.
 
Odpowiedzi na pytanie: kto zdobędzie najwięcej SHR% w 2017? wg ScreenLovers

Zoom TV i WP1 czy Metro i Nova TV?
Któremu kanałowi z MUX 8 daje się najwięcej szans na sukces mierzony liczbą zdobytych widzów?

Ciekawostką jest to, że w tym badaniu liderami są WP1 i Zoom TV, to jest odwrotnie niż pierwsze wyniki oglądalności. Zoom TV i WP1 są na razie na końcu stawki rywalizacji o widza z wszystkich 4 komercyjnych kanałów MUX 8. Do tego żadna ze stacji MUX 8 nie przekroczyła na razie 0,2 proc. udziału w oglądalności, bo to wina błędów przy promocji. Kanały te zamiast skupić się na pozyskaniu rynku instalatorów tv-sat i końcowego widza skupiły się na szybkim pojawieniu się na platformach i w kablówkach, czyli wbrew swoim obowiązkowym myśleniu o emisji w DVB-T. To pewnego rodzaju paranoja, że te kanały z DVB-T naiwnie dały się sprowadzić ku zagubieniu się w setkach kanałów w ofertach platform i kablówek. Tu coś nie tak się udało! Jedynie Nowa TV i Metro próbowały zrobić to jak należy, ale czy się udało to mam mieszane uczucia. Wszystkie te stacje walczą jeszcze między sobą, zamiast skupić się na wspólnej i zintegrowanej kampanii promocyjnej MUX 8 (a nie tylko własnego kanału) i wystarczy to zrobić nawet w mediach, które mają do dyspozycji.

Polaryzacja rynku: premium vs FTA - niechciane muzyczne

Rynek w Polsce mocno się spolaryzował. Operatorzy poszukują ciekawych, niekodowanych stacji bezpłatnych (FTA), czyli żyjących tylko z reklamy (nie od gniazdka). Na drugim końcu są kanały premium, czyli te najlepsze, za które trzeba zapłacić ekstra z dobrą ofertą filmową lub sportową, np. HBO lub CANAL+.
 
Z badań ScreenLovers wynika, że niestety najmniej miejsca jest dla klasycznych kanałów tematycznych, których jest już za dużo i zwykle niewiele różnią się od siebie, więc nie przyciągają swoją wyjątkowością (nie mówi się o nich - ot są i tyle...).
 
Jakie kanały chcą operatorzy? wg ScreenLovers

Przyglądając się dokładniej segmentowi kanałów tematycznych, widać wyraźnie, jakie są potrzeby. Oprócz stacji premium, największym zainteresowaniem cieszą się kanały sportowe (najlepiej w HD i z wydarzeniami na żywo) i dokumentalne (HD - mówiące o świecie, podróżach, historii i zwierzętach). Rynek nasycił się w pewnych kategoriach - za dużo jest stacji serialowych, rozrywkowych, dziecięcych czy informacyjnych (widzowie mają dość polityki i gadających głów). Tu wejście na rynek nowej stacji może być bardzo trudne, chyba że będą na to duże pieniądze. Szczególnie duży przesyt jest w segmencie kanałów muzycznych - 24 stacje. Przykładem deprecjacji są stacje MTV Polska i Viva, które kiedyś były dominujące, a teraz mało kto zwraca na nie uwagę.

Wnioski końcowe z badań ScreenLovers:
  • Największego wzrostu na poziomie dystrybucji mogą spodziewać się Grupa WP oraz kanały Eleven Sports.
  • Kłopoty z dystrybucją spodziewać się mogą kanały TVS i te należące do NBCUniversal (SciFi, 13 Ulica, Universal, E!) - tu szkoda, że nie ma Golf Channel w Polsce.
  • Najlepszą ofertę w segmencie Basic (podstawowy) mają Polsat i Discovery - ciekawe, że najgorszą mają TVP, 4fun.tv i AMC.
  • Najlepszą ofertę dla segmentu premium mają HBO, CANAL+, TVN i Kino Polska. Najgorzej z premium postrzegani są Winnicki Ent. i NBCUniversal.
  • Najlepszą ofertę VOD dla operatorów mają HBO i TVN
  • Najbardziej agresywnie negocjują z operatorami TVN, Polsat i Discovery/Eurosport.
  • Najbardziej zaawansowani technologicznie są Polsat, TVN, HBO i kanały nc+ (CANAL+).
  • Najbardziej lubiane stacje przez własną branżę to Kino Polska i HBO.  
Na jakie stacje jest największe zainteresowanie? wg ScreenLovers 


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

239 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-6/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-6/2022

12 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...