reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Nowe trendy w mediach w 2017 roku

dodano: 2017-01-17 18:32 | aktualizacja: 2017-01-25 11:39
autor: Janusz Sulisz | źródło: Reuters/TVN24BiS.pl

trendy_socialmedia_2017_360px.jpg Jakie będą najważniejsze nowe trendy w mediach w 2017 roku? Próbę odpowiedzi na to pytanie podjęli eksperci z Instytutu ds. Badań Dziennikarstwa agencji Reutersa. Jak wydawcy będą radzić sobie z zalewającą Internet falą fałszywych informacji? Czy aplikacje sprawdzające autentyczność informacji mogą okazać się w tym przypadku strzałem w dziesiątkę? Czy wielkie portale internetowe pójdą w kierunku paywalla, czy raczej tradycyjnych reklam i treści sponsorowanych? Czy czeka nas inwazja botów w komunikatorach?

trendy w mediach 2017


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Fake news zagrożeniem dla dziennikarstwa

Wydawcy postrzegają fakt rosnącej z dnia na dzień liczby fałszywych informacji (fake news) jako szansę na możliwość wyróżniania się wysoką jakością dziennikarstwa. Jednocześnie, w ich ocenie, realnym zagrożeniem będą rosnące w siłę, wielkie serwisy społecznościowe, jak Facebook czy Twitter. Wchodząc w 2017 rok, potężne portale newsowe widzą duże możliwości w udostępnianiu treści wideo, w czat botach i asystentach głosowych, wynika z najnowszego badania przeprowadzonego na prawie 150 szefach, redaktorach naczelnych i innych ekspertach z 24 krajów.

Ponad dwie trzecie (70 proc.) respondentów uważa, że ich pozycja zostanie wzmocniona przez ostatnie kontrowersje związane z fałszywymi informacjami. Wydawcy mają nadzieję, że wysoka jakość wiarygodnych newsów będzie w 2017 roku pożądana bardziej niż kiedykolwiek. Niektórzy obawiają się, że brak zaufania opinii publicznej w media może powodować, że ludzie całkiem odwrócą się od dziennikarstwa. Wielu wydawców uważa, że najlepszym sposobem przeciwdziałania fałszywym i słabej jakości newsom jest poprawa jakości własnego dziennikarstwa. Facebook, Twitter i inni social media zaczną tracić wiarygodność przez brak uporządkowania tematu fake news, szczególnie u młodszej części użytkowników.

Automaty do sprawdzania autentyczności newsów zawojują rynek?

Wydawcy już teraz starają się poprawić sprawdzanie prawdziwości informacji znalezionych w sieci. Przykładowo The Washington Post testuje nowe rozszerzenie do przeglądarki, które automatycznie sprawdza tweety Donalda Trumpa. Do końca roku powstać mogą setki takich dodatków do przeglądarek, a także botów informacyjnych, oferujących usługi sprawdzania newsów i faktów. Kluczową kwestią na 2017 rok jest to, w jaki sposób rozwijać się będą napięte już stosunki między wydawcami a mediami społecznościowymi. Prawie połowa (46 proc.) respondentów uważa, że dziś jest bardziej zmartwiona rolą i wpływem sieci społecznościowych niż przed rokiem. Mniej niż co dziesiąty respondent (9 proc.) jest mniej zmartwiony.

Jak zarabiać na internetowym dziennikarstwie?

Ważnym wyzwaniem na 2017 rok - wspominanym przez niemal wszystkie wydawnictwa drukowane - jest pozyskanie nowych przychodów z treści cyfrowych, które zrekompensowałyby spadające wpływy z reklamy drukowanej. Jedna trzecia (33 proc.) liderów cyfrowych uważa, że bardziej martwi się o stabilność finansową dziś niż w tym samym okresie zeszłego roku. Tylko 8 proc. stwierdziło, że mniej się tym martwi. Wydawcy starają się wypracować sposób na to, jak zarabiać pieniądze w czasach, kiedy czytelnicy przenoszą się ze stron internetowych na aplikacje mobilne i sieci społecznościowe? Liderzy cyfrowi planują skupić się na bezpośrednich płatnościach za dane newsy (45 proc.) i na subskrypcjach (14 proc.), zamiast na reklamie graficznej i treściach sponsorowanych.

Priorytetem w 2017 roku ma być wideo i jeszcze raz wideo!

89 proc. wydawców planuje inwestycje w wideo na portalach społecznościowych, a 80 proc. w transmisje na żywo na Facebooku, Twitterze i YouTube. Na wideo da się dużo więcej zarobić niż na zwykłym newsie, a nawet na plotce, więc portale małe i duże inwestują w wideo i zaczynają poważnie zagrażać liniowym stacjom telewizyjnym. Prawie czterech na dziesięciu (38 proc.) planuje na 2017 rok jakieś eksperymenty z rzeczywistością wirtualną (VR), mimo że produkcja takich treści jest kosztowna i trudna. W dążeniach do większej lojalizacji czytelników, firmy medialne będą podejmować w tym roku nowe inicjatywy w zakresie danych, segmentacji i rekomendacji (61 proc.) wraz z rejestracją (52 proc.). BBC planuje wprowadzenie tego lata obowiązku rejestracji do BBC iPlayera. Ma to umożliwić personalizację treści, a także zachęcić widza do częstszego korzystania z usługi (dzięki przesyłaniu przypomnień). Ponad dwie trzecie wydawców (69 proc.) twierdzi, że będzie więcej inwestować w powiadomienia na smartfony (38 proc. powiadomienia e-mailowe).

Komunikatory mobilne szansą dla wydawców?

Ostatnio większa liczba osób korzysta z komunikatorów niż z portali społecznościowych. Wydawcy twierdzą, że będą coraz bardziej koncentrować się na tych platformach do dystrybucji i interakcji. Ponad połowa z nich (56 proc.) twierdzi, że Facebook Messenger będzie ważną lub bardzo ważną częścią ich inicjatyw w tym roku. 53 proc. chce skupić się na WhatsAppie, a 49 proc. na Snapchacie. Na Messengera uruchomiono już ponad 30.000 botów, a jeszcze więcej za pośrednictwem takich platform, jak Kik, Skype, Telegram, chiński WeChat i Line. Z tych pionierskich form dziennikarstwa korzystają już CNN, The Wall Street Journal, The Economist i The Guardian.

Chat boty jednym z trendów na ten rok

W 2017 roku więcej ludzi ma rozmawiać z komputerami - jeśli nie za pomocą chat botów, to bezpośrednio przez systemy, takie jak Amazon Alexa, Apple Siri, Microsoft Cortana, Samsung Viv czy Google Assistant. W badaniu prawie jedna trzecia wydawców (28 proc.) twierdzi, że planuje eksperymentować w tym roku z asystentami głosowymi, takimi jak Amazon Echo czy Google Home. Ponadto oczekuje się, że około jedna trzecia ruchu w Internecie będzie się odbywać za pomocą interfejsów użytkownika (nie tradycyjnych przeglądarek internetowych).

Źródło: tvn24bis.pl 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Raporty


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE S2X FBC

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Mini PC Homatics Dongle G Google TV

Homatics Dongle G to odtwarzacz multimedialny 4K o kompaktowej konstrukcji...

269 zł Więcej...

SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022

12 zł Więcej...