reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Cartoon Network: TV jest ważna dla polskich dzieci?

dodano: 2017-02-22 02:56
autor: Łukasz Knapik | źródło: Time Warner

Cartoon Network Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie kanału dziecięcego Cartoon Network (Time Warner) przez Rich Harvest, telewizja wciąż stanowi punkt wyjścia do eksplorowania świata mediów przez polskie dzieci. Choć najmłodsi sprawnie korzystają z internetu, gier i aplikacji, dla 40 proc. z nich telewizja jest najważniejsza, a 63 proc. deklaruje, że ogląda ją regularnie.

Cartoon Network


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Cartoon Network wśród polskich i niemieckich dzieci w wieku od 6 do 12 lat jednoznacznie pokazują, że telewizja cały czas jest bardzo ważnym medium dla młodego widza. Najmłodsi w Polsce poświęcają jej blisko połowę czasu przeznaczonego na korzystanie z mediów - w ciągu tygodnia godzinę i 23 minuty dziennie, a w weekendy  godzinę i 43 minuty.

- Od kilku lat obserwujemy u dzieci coraz większy zwrot w kierunku cyfrowych platform mediowych. Jednak najmłodsi szukają na nich przede wszystkim swoich ulubionych bohaterów znanych z ekranu telewizyjnego. Choć wciąż istnieje spora grupa, dla której telewizja jest jedyną formą kontaktu z mediami, dla większości swobodne korzystanie z rozmaitych platform i urządzeń nie stanowi żadnego problemu - wyjaśnia Matthias Heinze, Vice President Commercial and General Manager Eastern Europe and Poland w Turner Broadcasting. - Polacy są w kwestii mediów bardziej postępowi niż Niemcy. Dowodzi tego choćby wyższy wskaźnik posiadania urządzeń cyfrowych oraz korzystania z serwisów VOD. Na pewno tym, co mają wspólnego polskie i niemieckie dzieci jest fakt, że dla wielu z nich oglądanie telewizji wciąż jest ważnym punktem dnia - dodaje.


Drugim wyborem dzieci jest oglądanie filmów i klipów dostępnych online, a na kolejnych miejscach znalazły się aplikacje i gry przeznaczone na tablety, smartfony, komputery i konsole. Dzieci szukają w nich m.in. dodatkowych treści, które są związane z ulubionymi serialami telewizyjnymi. Ponad połowa najmłodszych ma własny smartfon, 41 proc.  posiada swój komputer lub laptop, a aż 93 proc. korzysta z tabletu.

W przypadku wideo online najmłodszych przyciąga szeroki wybór treści, który gwarantuje, że mogą oglądać to, na co w danej chwili mają ochotę. Dodatkowo zaletą jest fakt, że swoje ulubione filmy mogą oglądać nie tylko na małym ekranie, lecz wszędzie, gdzie mają na to ochotę. Alternatywą dla oglądania telewizji jest dla dzieci kanał YouTube. Młodzi odbiorcy nie tylko szukają w sieci odcinków ulubionych kreskówek i zabawnych filmików, chętnie śledzą także youtuberów popularnych wśród rówieśników.

Bardzo ważnym medium dla polskich dzieci są aplikacje z grami. Najmłodszych fascynuje kolorowy i bardzo różnorodny świat, a odkrywanie go przynosi im wiele radości. Przy wyborze aplikacji często kierują się rankingami, ale najważniejsze są dla nich opinie rówieśników. Wybierają te same gry, z których korzystają ich koledzy i koleżanki, jednak zgodę na zainstalowanie aplikacji muszą wyrazić rodzice. Polskie dzieci mają zainstalowanych średnio około sześciu aplikacji, które służą do grania (o jedną więcej niż dzieci w Niemczech).
 
Badanie „Dzieci w świecie mediów”, wykonane przez Rich Harvest na zlecenie Cartoon Network, foto: Time Warner
Badanie „Dzieci w świecie mediów”, wykonane przez Rich Harvest na zlecenie Cartoon Network, foto: Time Warner


Wiek dzieci nieistotny

Na podstawie wyników badań wyodrębniono pięć grup dzieci, które różnią się sposobem korzystania z mediów. Okazuje się, że na ten podział nie ma wpływu ich wiek czy płeć, lecz przynależność dziecka i jego rodziny do grupy reprezentującej określone zachowania czy styl życia.

W Polsce największą grupę (26 proc.) stanowią dzieci, dla których najważniejszym medium jest telewizja. Znają one dobrze program ulubionych stacji i godziny nadawania poszczególnych propozycji. Jeśli nie mają czasu na oglądanie, nagrywają to, co ich interesuje. Chętnie korzystają także z serwisów streamingowych i wideo na życzenie. Na smartfonach i tabletach najchętniej uruchamiają YouTube oraz z używają aplikacji i gier. W internecie dzieci oglądają ulubione seriale oraz szukają dodatkowych materiałów związanych z bohaterami poznanymi w telewizji.

Druga pod względem liczebności grupa (23 proc.) to młodzi eksperci medialni, którzy posiadają własne urządzenia (np. telewizory, smartfony i tablety, komputery, konsole do gier) i często radzą sobie z ich obsługą lepiej niż ich rodzice. Dzieci doceniają różnorodność, jaką daje im dostęp do wielu platform. Przedstawiciele tej grupy głównie oglądają tradycyjną telewizję i robią to o stałych porach, niezależnie od programu, jaki jest w danej chwili nadawany. Gdy używają smartfonów i komputerów, ich pierwszym wyborem jest YouTube, szukają tam treści niedostępnych w telewizji. Stałym punktem dnia dla dzieci jest granie w gry z udziałem bohaterów znanych z ulubionych kreskówek.

Kolejną grupę (19 proc.) stanowią dzieci, których rodzice skrupulatnie kontrolują oglądane przez nich  treści. Opiekunowie dbają o to, aby treści te jednocześnie bawiły i uczyły, ale też były wysokiej jakości. Poza telewizją równie często oglądają wideo w serwisie YouTube. Nie ma dla nich znaczenia, na jakim urządzeniu zobaczą ulubione filmy wideo. Warto podkreślić, że dzieci w tej grupie mają różne hobby, które nie jest związane z mediami - uprawiają sporty, należą do kół szkolnych zainteresowań - mają przez to mniej czasu na korzystanie z mediów. Jeśli już grają w gry komputerowe lub na konsoli, to odbywa się to pod ścisłym nadzorem dorosłych.   

Dla 18 proc. badanych dzieci najważniejszym urządzeniem jest ich własny smartfon. To za jego pośrednictwem głównie korzystają z mediów. Wykorzystują to urządzenie przede wszystkim do kontaktu z rówieśnikami i odwiedzania serwisów społecznościowych. Dużo czasu poświęcają też na wideo online. Za pośrednictwem aplikacji YouTube oglądają zabawne klipy i odcinki swoich ulubionych kreskówek. Chętnie sięgają też po mobilne gry i aplikacje z udziałem bohaterów znanych z seriali. Drugim najważniejszym medium jest dla nich tradycyjna telewizja. Od czasu do czasu grają też w gry komputerowe i na konsolach.

Najmniejszą grupę w Polsce (14 proc.) stanowią dzieci, którym rodzice bardzo ograniczają dostęp do Internetu i związanych z nim platform. Telewizja, filmy na płytach DVD i wideo na życzenie jest dla nich często jedynym źródłem kontaktu z mediami, a opiekunowie ściśle kontrolują oglądane treści. Korzystanie z  tabletów odbywa się pod bardzo dużym nadzorem rodziców, którzy decydują, co dzieci mogą oglądać i z jakich aplikacji korzystać. Dorośli najpierw sami sprawdzają, czy treści są odpowiednie dla ich pociech. Rodzice starają się jak najbardziej ograniczyć czas, jaki dzieci spędzają na korzystaniu z mediów i dbają o to, by ich pociechy miały różnorodne rozrywki: organizują rodzinne wycieczki, gry i zabawy, ograniczając tym samym czas, jaki dzieci mogą przeznaczyć na media. Co ciekawe, w Niemczech to właśnie ta grupa jest najliczniejsza i sięga aż 40 proc.

Telewizja pod nadzorem

Badanie Cartoon Network pokazało również stosunek rodziców do oglądania telewizji przez dzieci. Niemal w połowie polskich domów (45 proc.) najmłodsi muszą pytać opiekunów o zgodę na oglądanie telewizji, w Niemczech odsetek ten jest wyższy i wynosi 63 proc. W Polsce 70 proc. dorosłych kontroluje, jak długo ich dzieci oglądają telewizję. Jednocześnie bardzo ważne jest dla nich, by treści, z którymi mają kontakt ich pociechy, miały walory edukacyjne - zadeklarowało tak blisko 80 proc. badanych. Cały czas istnieje jednak spora grupa rodziców, którzy dają dzieciom dużą swobodę - pozwalają oglądać telewizję bez nadzoru (37 proc.) i samodzielnie wybierać programy (42 proc.).

O metodologii - projekt badania

Autoetnograficzne dzienniki wideo. 20 rodzin w Niemczech i 20 rodzin w Polsce z dziećmi w wieku 6-12 rejestrowało każde użycie mediów przez 4 dni. Badanie zostało przeprowadzone w pełni wyposażonych gospodarstwach domowych.

Wywiady domowe. Drugą fazę badania stanowiły wywiady z rodzinami w ich domach. Podczas wywiadów dzieci opisywały, w jaki sposób korzystają z mediów. Z pomocą autoetnograficznych dzienników wideo najmłodsi opisywali swoje zachowania i sposób użycia platform mediowych.

CAWI (z angielskiego Computer-Assisted Web Interview - wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW). Rodzice i dzieci w wieku 6-12 lat we własnych domach z dostępem do internetu w Polsce i Niemczech. Na wyposażeniu domów co najmniej telewizor (smart TV lub tradycyjny), PC/laptop, tablet i smartfon (= dostęp do świata telewizji, aplikacji i wideo online).

Polska: 526 grup dziecko - rodzic; Niemcy: 505 grup dziecko - rodzic (dane za Time Warnerem).


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 7-8/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 7-8/2022

12 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...

Mini PC Homatics BOX Q

Homatics BOX Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

319 zł Więcej...