Eutelsat 172B, pierwszy całkowicie elektryczny satelita telekomunikacyjny wysokiej mocy, zbudowany na zamówienie operatora Eutelsat, 20 marca zostanie przewieziony z zakładów montażowych firmy Airbus w Tuluzie do Kourou w Gujanie Francuskiej. 25 kwietnia zostanie wyniesiony na orbitę przez rakietę Ariane 5 i będzie zapewniać usługi telekomunikacyjne, szerokopasmowe oraz telewizyjne w regionie Azji i Pacyfiku.
Airbus Defence and Space
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Eutelsat 172B łączy elektryczną moc 13 kW z masą startową wynoszącą zaledwie 3500 kg. Zawiera trzy oddzielne moduły, dzięki którym Eutelsat będzie mógł lepiej obsługiwać rynki w regionie Azji i Pacyfiku: moduł działający w paśmie C, typowy moduł działający w paśmie Ku oraz moduł o wysokiej przepustowości działający w paśmie Ku, zaprojektowany specjalnie pod kątem łączności w locie w korytarzach powietrznych nad Pacyfikiem. W satelicie wykorzystano też inne nowoczesne technologie, w szczególności możliwość dynamicznej dystrybucji mocy między 11 wiązkami eliptycznymi modułu o wysokiej przepustowości.
Eutelsat 172B bazuje na opracowanej przez Airbus platformie Eurostar E3000w najnowszej wersji EOR (Electric Orbit Raising). Innowacyjne zrobotyzowane ramiona będą ustawiać elektryczne silniki napędowe i sterować kierunkiem ciągu oraz wysokością satelity w różnych fazach misji. Sieć stacji naziemnych na całym świecie umożliwi inżynierom firmy Airbus kontrolowanie manewrów podnoszenia orbity, aż satelita osiągnie orbitę geostacjonarną.
Prace firmy Airbus nad elektryczną platformą Eurostar były wspierane przez ESA oraz agencje kosmiczne krajów europejskich, zwłaszcza przez francuską CNES w ramach programu PIA (Plan d’Investissements d’Avenir).
Eutelsat 172B rozpocznie pracę na 172°E w trzecim kwartale 2017 roku, zastępując satelitę Eutelsat 172A, który zostanie przesunięty na inną pozycję orbitalną.