reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Kanały z MUX 8 w tarapatach?

dodano: 2017-03-29 20:17 | aktualizacja: 2017-03-29 21:16
autor: Daniel Gadomski | źródło: satkurier.pl

telewizja WP Grupa Wirtualna Polska nie jest zadowolona z wyników oglądalności telewizji WP, dostępnej w ramach NTC. Wojciech Pawlak zrezygnował z funkcji prezesa stacji. Kanałem zarządzają teraz Barbara Bilińska, Tomasz Machała, Daniel Czarnecki, Marta Czartoryska-Żak i Jacek Amsterdamski. Tomasz Machała, związany wcześniej m.in. z NaTemat.pl, Polsatem i TVN24 odpowiada za publicystykę i informacje w telewizji WP. Kanał zdecydował się też na zmiany w porannym paśmie. Od połowy kwietnia poranne pasmo będzie krótsze o godzinę. Krótsza będzie część lifestyle'owa, dlatego ze stacją pożegnają się m.in. Małgorzatą Ohme i Katarzyna Krupa. Czy zmiany pozwolą telewizji WP rozwinąć skrzydła? A może w przypadku MUX 8 to w ogóle niemożliwe?

WP ze zrzutu


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wyniki kanałów dostępnych na ósmym multipleksie nie powalają 
W lutym br. wśród samych odbiorców naziemnej telewizji Metro miał 0,26 proc. udziału w rynku, Zoom TV 0,23 proc., Nowa TV 0,22 proc., a WP zaledwie 0,15 proc. O wiele lepiej radzą sobie kanały dostępne na pozostałych multipleksach. Polsat miał 14,68 proc. udziału w rynku, TVP1 13,66 proc., TVP2 10,29 proc., TVN 9,81 proc., TVP Info 6,25 proc., TV4 5,06 proc., Puls 4,42 proc., Puls 2 3,99 proc., TVN7 3,85 proc., TV6 3,16 proc., TTV 2,90 proc., TVP ABC 2,84 proc., ATM Rozrywka 2,01 proc., TVP Rozrywka 1,98 proc., Stopklatka 1,94 proc., TVP3 1,87 proc., Fokus TV 1,62 proc., Super Polsat 1,51 proc., Polo TV 1,44 proc., TVP Historia 1,12 proc., 8TV 0,75 proc., a TVP Kultura 0,65 proc. (wszystkie dane Nielsen Audience Measurement za Wirtualnymi Mediami).

Szacuje się, że rentowność kanałów naziemnych to 1 proc. udziału w rynku 
Koncesja, opłaty za korzystanie z nadajników kosztują bowiem niemało. Można odnieść wrażenie, że większość widzów DVB-T nadal nie wie o nowych kanałach. Kampanie informujące o ich istnieniu były mało widocznie i właściwie ograniczone do mediów związanych z poszczególnymi nadawcami.
 
Dlaczego telewizja WP radzi sobie wyjątkowo słabo?
Wygląda na to, że ciężko jest przenieść portal do telewizora. Mamy medium XXI-wieczne, które próbuje tworzyć XX-wieczne. W Niemczech nie udało się to magazynowi „Giga" zajmującego się sprzętem komputerowym i nowymi technologiami. W 2009 roku telewizja Giga zakończyła nadawanie. "#Dzieje się" WP przypomina "Teleexpress", ale ten już jest na rynku prawie 31 lat. Jakby tego było mało TVN24 stworzył niedawno konkurencyjny "Teleserwis". Z dwoma lepszymi produktami ciężko wygrać. Lepszymi, bo zarówno TVP, jak i TVN dysponują całym zapleczem produkcyjnym i całodobowymi kanałami informacyjnymi. Maciej Orłoś to za mało, żeby zbliżyć się do tego potencjału, jeśli wiele materiałów w WP jest opartych na zdjęciach z YouTube, czy nieruchomych kadrach z portalu internetowego. Zarówno WP, jak i Nowa TV wydały dużo pieniędzy na zatrudnienie byłych gwiazd TVP typu Maciej Orłoś, Beata Tadla, Jarosław Kret, czy Jarosław Kulczycki. Zapewne zamiast każdej z tych osób można byłoby zatrudnić 4-5 młodych dziennikarzy i operatorów kamer, którzy wprowadziliby element świeżości i wyprodukowaliby więcej premierowych treści.
 
Wydaje się, że to dopiero początek zmian w telewizjach na MUX 8 
Wyniki innych niż WP stacji są tylko nieco lepsze. Do wspominanego wyżej 1 procenta wciąż daleko. Właściciele kanałów raczej nie będą do nich dokładać się wiecznie i nie można wykluczyć, że stacje zmienią właścicieli albo zostaną po prostu zamknięte. TVP nadal nie zdecydowała się na wprowadzenie TVP Sport HD do ósmego multipleksu, zasłaniając się m.in. małą popularnością zakresu VHF, w którym są nadawane te kanały. Tylu ogólnotematycznych kanałów nie ma chyba na żadnym europejskim rynku, a Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji oczekiwała od nadawców chętnych na koncesje właśnie takiego profilu. Być może naziemnych bezpłatnych kanałów jest po prostu za dużo. Polski rynek reklamowy nie jest potęgą. Kanały dostępne na platformach cyfrowych i w sieciach kablowych mogą zarabiać nie tylko na reklamach, ale też opłatach od operatorów. Przez lata wywalczyły sobie też lepsze pozycje na listach programowych dekoderów. Na przykład w nc+ Superstacja jest na 21 pozycji, dlatego w lutym br. miała 0,27 proc. udziału wśród odbiorców wszystkich operatorów. WP nie dość, że pojawiła się na tej samej platformie późno, to dopiero na 170 pozycji. 

Problem kanałów z MUX 8 tkwi gdzieś indziej
Wydaje się, że zasadniczo kanały z MUX 8 nie dogadały się między sobą, by zrobić spójną kampanię promującą ten multipleks, bo liczyły na rolę TVP, a ta kompletnie olała szybki start. Za to komercyjne stacje zaczęły konkurować ze sobą. Drugi problem to zawierzenie temu, że jak się pójdzie do platform i kablówek to będzie duży zasięg i będzie super. Niestety tak się nie stało, choć nie ma co pomniejszać roli operatorów płatnej telewizji. Trzeci problem to taki, że kompletnie zapomniano o takim „czarnym” rynku instalatorów anten naziemnych. Wcale nie zostali docenieni, więc niekoniecznie muszą polecać te kanały. A to oni decydują, co pomyśli lub zechce kupić potencjalny klient. Może czas zmienić sposób podejścia do sytuacji?
 


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

559 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.0 4K Light 3,0m

Wysokiej klasy kabel połączeniowy HDMI Light z oświetleniem LED z...

35 zł Więcej...