reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Türksat chce zablokować kurdyjskie kanały telewizyjne

dodano: 2017-09-26 11:31
autor: Jerzy Kruczek | źródło: MIGnews.com/adtv/RTUK

Rudaw_logo_360px.jpg Turecki regulator medialny RTUK wydał nakaz usunięcia trzech kurdyjskich kanałów telewizyjnych pochodzących z terenu irackiego Kurdystanu z satelitów tureckiego operatora satelitarnego Türksat. RTUK potwierdził, że kanały Rûdaw HD (SD), Kurdistan 24 i Waar TV wkrótce nie będą już dostępne z 42°E (na stan 26.09.2017 wieczorem wszystkie stacje jeszcze nadają z satelity Türksat).

Turksat


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Turcja zamierza zablokować emisję z Türksata kurdyjskich kanałów telewizyjnych ze względu na organizowane referendum niepodległościowe Kurdystanu.

RTUK przekazał 25 września, że usunięcie tych kanałów z  Türksata wynika z „polityki nadawczej, która podważa międzynarodowe umowy podpisane przez Turcję oraz narusza przepisy prawa".

Kurdyjska stacja Rûdaw przekazała na razie, że ​​nie została oficjalnie poinformowana o tej decyzji - nadal nadaje swój program z tureckiego satelity na 42°E. Ten kanał jest też na satelicie Eutelsat Hot Bird - 13°E.

Szczególnie zauważyć należy, że stacja Rûdaw jest niepożądana ze względu na bliski związek z przywódcą irackich Kurdów Massudem Barzanim. Czas decyzji też nie jest zaskakujący, gdyż postanowienie RTUK nastąpiło tego samego dnia, gdy pojawiły się kontrowersje dotyczące dążeń niepodległościowych Kurdów w autonomicznym regionie.

- To nieprzyjazna postawa wobec obywateli kurdyjskich i języka kurdyjskiego - przekazano w oświadczeniu Demokratycznej Partii Kurdystanu (HDP).

- Decyzja o tym, aby wyłączyć Rûdaw HD (SD), Kurdistan 24 i Waar TV na Türksacie to poważny cios w wolność prasy, transmisji i komunikacji - dodano.


W godzinach wieczornych 26 września wspomniane kanały były jednak jeszcze nadawane. Kurdistan 24 w HD i SD oraz Waar TV są emitowane w wiązce wschodniej, więc odbiór w Polsce jest trudniejszy, natomiast Rûdaw w SD jest w silniejszej w Polsce wiązce zachodniej.

Parametry techniczne:
Türksat 4A (42,0°E)
tp. R2 (11,821 GHz, pol. H, SR: 17000, FEC: 3/4; DVB-S/QPSK)

ID: K24 HD
PID V: 6802 (MPEG-4/HD)
PID A: 6902 (sor)
PID PCR: 6802
SID: 51802
PID PMT: 2802
Provider: TURKSAT
Kodowanie: brak
 
Przekaz kanału Kurdistan 24 HD
Przekaz kanału Kurdistan 24 HD

ID: K24 SD
PID V: 6803 (MPEG-2/SD)
PID A: 6903 (sor)
PID PCR: 6803
SID: 51803
PID PMT: 2803
Provider: TURKSAT
Kodowanie: brak

ID: WAAR TV (wbrew logotypowi emisja jest w SD)
PID V: 6804 (MPEG-2/SD)
PID A: 6904, 7004
PID PCR: 6804
SID: 51804
PID PMT: 2804
Provider: TURKSAT
Kodowanie: brak
 
Przekaz kanału Waar TV (wbrew logo emisja w SD)
Przekaz kanału Waar TV (wbrew logo emisja w SD)

ID: K24 RADIO
PID A: 48 (eng)
PID PCR: 6910
SID: 51810
PID PMT: 2810
Provider: TURKSAT
Kodowanie: brak

Türksat 3A (42,0°E)
tp. 16 (12,729 GHz, pol. H, SR: 27500, FEC: 2/3; DVB-S/QPSK)

ID: RUDAW TV (wbrew logotypowi emisja jest w SD)
PID V: 5008 (MPEG-2/SD)
PID A: 5108, 5208, 5308 (na dodatkowych ścieżkach audio stacje: Rûdaw Radio i Rûdaw Music)
PID PCR: 5008
SID: 50008
PID PMT: 1008
Provider: TURKSAT
Kodowanie: brak
 
Przekaz kanału Rûdaw TV (wbrew logo emisja w SD)
Przekaz kanału Rûdaw (wbrew logo emisja w SD)

Poza 42°E Rûdaw jest emitowany z wielu różnych satelitów, m.in. Al Yah 1 (52,5°E), Eutelsat 21B (21,5°E, tu w HD), Eutelsat Hot Bird 13C (13°E, tu w HD), Eutelsat 7 West A (7,3°W, tu w HD), Eutelsat 8 West B (8°W), Galaxy 19 (97°W) i Optus D2 (152°E). Zbliżoną szeroką dystrybucję ma także Kurdistan 24: Al Yah 1 (52,5°E), Eutelsat Hot Bird 13B (13°E), Eutelsat 10A (10°E, tu w HD) oraz Eutelsat 7 West A (7,3°W, w SD i HD). Waar TV jest natomiast dostępny z satelitów Eutelsat 3B (3,1°E, w HD), Nilesat 201 (7°W, w SD i HD) oraz Eutelsat 8 West B (8°W, w HD).

Turcja zagroziła, że ​​podejmie różne kroki przeciwko Kurdom, gdyby referendum niepodległościowe było kontynuowane, w tym grozi wstrzymaniem przepływu ropy z północnego Iraku przez Turcję do jej międzynarodowych klientów.

Turcja w teorii nie jest przeciwna referendum, ale od zawsze w taki czy inny sposób zwalczała Kurdów. Irak, Iran, USA i ONZ zajęły się kurdyjskim referendum, sugerując, że może to jeszcze bardziej zdestabilizować region i odwrócić uwagę od walki z Daesh (ISIS). Grozi to też nową wojną w tym regionie, bo Turcja grozi też wkroczeniem większej liczby swoich wojsk na teren Iraku.

RTUK podjęło taką decyzję, ponieważ kurdyjskie kanały nie mają siedzib w Turcji i nie posiadają tureckich licencji nadawczych. Nie jest dziwne, że RTUK szczególnie uparł się na kanały kurdyjskie. Przypomnijmy, że w październiku ubiegłego roku Med Nûçe TV i Newroz TV zostały uwikłane w spory prawne dotyczące transmisji z satelity Hot Bird operatora Eutelsat (i obydwa ostatecznie wyłączono).

Natomiast w maju RTUK wystąpił przeciwko kanałom Ronahî, Stêrk i News Channel z kolejną prośbą do operatora Eutelsat o zaprzestanie emisji w Europie (i częściowo się to udało, emisję na 13°E kontynuuje już tylko ten pierwszy). Czy teraz RTUK też wystąpi o zakaz transmisji Rûdaw z 13°E?
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Wyłączenia


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Opticum HD AX502 Combo

Odbiornik HD cyfrowy HDTV PVR Ready marki Opticum wyposażony w...

339 zł Więcej...

Odbiornik VU+ SOLO 2 TWIN + dysk 1TB

SOLO 2 - mały i zgrabny odbiornik ze stajni VU+....

1199 zł Więcej...

Odbiornik VU+ UNO 4K

Vu+ UNO 4K - młodszy brat SOLO 4K, odbiornik Ultra...

999 zł Więcej...
reklama