dodano: 2017-12-27 16:58 | aktualizacja:
2017-12-27 17:38
autor: Daniel Gadomski |
źródło: SAT Kurier 11-12/2017
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
NAJWIĘKSZE SUKCESY 2017 ROKU
Coraz więcej polskich produkcji w kanałach premium
Mamy nową erę w działalności kanałów filmowych z wyższej półki typu
Canal+ czy
HBO. Zaczęły poważnie inwestować w polskie produkcje. Średnia widownia Canal+ podczas trzech pierwszych odcinków
drugiej serii „Belfra” wyniosła 306 tys. widzów, co przekłada się na 2,13 proc. udziału w całym rynku telewizyjnym. W całym I półroczu 2017 roku filmowa stacja premium miała tylko 0,25 proc. udziału w rynku, a konkurencyjna HBO 0,18 proc. „Belfer” pokazuje więc, że są jeszcze ludzie, którzy chcą płacić za Canal+ wbrew głosom niektórych. Podczas emisji popularnego serialu osiąga wynik na poziomie naziemnych kanałów TV4 czy TV Puls. Nadawca nie zamierza poprzestać na jednym popularnym serialu. Już rozpoczął zdjęcia do produkcji sensacyjnej i kryminalnej –
„Kruk. Szepty słychać po zmroku” i
„Nielegalni”. HBO, która kończy emisję 2. sezonu
„Watahy”, kręci serial
„Ślepnąc od świateł”.
Jeśli Canal+ i HBO chcą skutecznie rywalizować z coraz popularniejszym Netfliksem, to powinny produkować w Polsce jeszcze więcej.
Platformy cyfrowe znów rosną
Mimo tego, że po raz pierwszy od lat spada odsetek gospodarstw domowych z telewizorem, a młodzi ludzie przechodzą do usług internetowych, ten rok nie był zły dla platform cyfrowych.
Cyfrowy Polsat zakończył trzeci kwartał z 4,882 mln usług RGU, co oznacza wzrost o 203 tys. w stosunku do tego samego okresu 2016 roku. Z kolei
nc+ miała pod koniec września 2,108 mln abonentów. W ciągu roku przybyło 15 tys., a w ciągu trzech ostatnich miesięcy aż 6 tys.
Platformy zmieniły nieco politykę walki o klienta i ciągle szukają nowych rozwiązań, które mogą przyciągnąć kolejnych. Cyfrowy Polsat, do tej pory kojarzony z niższymi cenami, chce być jak markety Biedronki, gdzie można kupić ośmiorniczki i owoce morza w dobrej cenie. Platforma kierowana przez Tobiasa Solorza dołączyła
Golf Channel Polska, a jak wiadomo miłośnicy tego sportu nie kojarzą się z mało zasobnymi portfelami. Z nieoficjalnych informacji wynika, że konkurencyjna nc+ badała w ankiecie, czy nie włączyć do oferty kanałów religijnych. Na trudnym rynku każdy klient to klient.
Start Canal+ Now 4K...
Gdyby nie odważne decyzje platformy n sprzed dekady, to nie wiadomo, jak długo musielibyśmy czekać na telewizję w wysokiej rozdzielczości. Tym razem nc+ wyprzedziła konkurencję i zaoferowała dekoder
4K UltraBOX+. Aktywacja kosztuje 49 zł, a miesięczna opłata to 15 złotych. Jakość 4K pozwala na dostrzeżenie czterech razy więcej szczegółów niż w przypadku HD.
W grudniu abonenci nc+ mogli oglądać w 4K wybrane mecze
Ligi Mistrzów UEFA i
angielskiej Premier League. Właśnie z tego powodu
21 listopada rozpoczął nadawanie Canal+ Now 4K. Emisja wybranych meczów w lepszej jakości to trochę zbyt mało, żeby dziesiątki tysięcy klientów zdecydowało się na wymianę dekoderów. Wydaje się, że może to nastąpić w 2018 roku, kiedy na satelicie będzie więcej polskich kanałów w lepszej jakości. Także filmowych a nie tylko filmów w VOD. Być może wtedy doczekamy się głównego Canal+ w 4K. Nadawca zapowiada, że w tej jakości będzie kręcił także własne produkcje serialowe. 4K będzie kluczowe dla rozwoju platform cyfrowych. Nie ma go w naziemnej telewizji cyfrowej i raczej prędko nie będzie, więc jest poważnym argumentem, dla którego w ogóle warto płacić za telewizję.
...i Eleven Sports 1 4K
24 listopada wystartował Eleven Sports 1 4K. W jakości natywnej są tam pokazywane transmisje z niemieckiej
Bundesligi i hiszpańskiej
LaLigi. Pozostałe treści są upscalowane do jakości 4K. Przez pierwsze pół roku Eleven Sports 1 4K jest dostępny na wyłączność platformy
Orange TV (mogą go oglądać klienci posiadający pakiety Bogaty albo Maksymalny). Zapewne później trafi do platform cyfrowych nc+ i Cyfrowy Polsat oraz sieci kablowych.
Eleven Sports 1 4K to pierwszy kanał na polskim rynku w tej jakości obrazu. Decyzja Eleven Sports była odważna. Z pewnością będzie wabikiem dla tych wymagających odbiorców, którzy nie mają jeszcze wykupionej opcji dodatkowej z kanałami Eleven Sports.
Konkurencyjny
Eurosport jeszcze nie zdradza daty startu swoich stacji w 4K. Na razie chce oferować materiały w tej jakości w internetowej usłudze Eurosport Player.
Potężny właściciel właściciela TVN
TVN ma powody do radości. Jego właściciel
Scripps Network Interactive zostanie na początku 2018 roku przejęty przez Discovery Communications za 14,6 mld dolarów. Oznacza to dalsze umocnienie pozycji TVN i Discovery na rynku. Amerykanie kilka miesięcy temu nabyli też wszystkie udziały w naziemnym kanale dokumentalnym Metro. Jeszcze bardziej liczący się właściciel zza oceanu to oczywiście dla TVN szansa na lepszą pozycję w negocjacjach z wytwórniami hollywoodzkimi czy o licencje programowe. To także więcej pieniędzy na drogie formaty realizowane z dala od Polski i synergię między poszczególnymi kanałami. To, że polskie i amerykańskie treści mogą dobrze współgrać, pokazuje przykład Travel Channel. Kiedy jego właściciel Scripps kupił TVN, na antenie podróżniczej stacji pojawiło się dużo polskich produkcji, które wcześniej „ginęły” na antenach, np. kobiecego TVN Style czy „Dzień dobry TVN”. Nadawca sięga też po nieemitowane na głównej antenie sceny i odcinki z programów Martyny Wojciechowskiej. Prezenterzy programów TVN mają poprowadzić polskie edycje znanych programów Travel Channel typu „Międzynarodowi poszukiwacze domów”. Discovery to jeszcze więcej treści i możliwości.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.