dodano: 2018-03-23 15:19 | aktualizacja:
2018-03-23 16:14
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: UOKiK/UPC
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Uczestnicy koncentracji dostarczają m.in. usługi telewizji kablowej oraz dostępu do Internetu. Transakcja miała polegać na zakupie przez
UPC Polska 100 proc. akcji spółki
Multimedia Polska.
Postępowanie przeszło do drugiego etapu, ponieważ konieczne było przeprowadzenie badania rynku. Konieczne było m.in. oszacowanie udziałów UPC Polska i Multimediów Polska, a także określenie, na jakim obszarze spółki konkurują ze sobą. Urząd wysłał ankiety do ok. 100 przedsiębiorców zajmujących się dostarczaniem internetu i telewizji.
Badanie pokazało, że koncentracja może zagrażać konkurencji, dlatego urząd przedstawił
UPC Polska zastrzeżenia. W odpowiedzi spółka przesłała dodatkowe dane i wyjaśnienia. Złożyła również kilka propozycji modyfikacji transakcji, które miały umożliwić wydanie zgody warunkowej. W ocenie UOKiK żadna z nich nie zapobiegłaby jednak negatywnym skutkom koncentracji.
23 marca br. spółka UPC Polska wycofała wniosek o zgodę na przejęcie Multimediów Polska. Zgodnie z prawem antymonopolowym, UOKiK w takiej sytuacji obligatoryjnie umarza prowadzone postępowanie.
- Przeanalizowaliśmy rezultaty badania rynku, wyjaśnienia UPC Polska i propozycje warunków. Wynika z nich jednoznacznie, że koncentracja spowodowałaby ograniczenie konkurencji na rynkach płatnej telewizji i dostępu do internetu stacjonarnego w 11 miastach w Polsce - mówi Michał Holeksa, wiceprezes UOKiK.
Chodzi o
Chełm, Gdańsk, Gdynię, Kalisz, Kędzierzyn-Koźle, Lublin, Mielec, Sopot, Szczecin, Tarnów i Warszawę.
- UPC Polska mogłoby tam działać nie oglądając się na swoich konkurentów, kontrahentów, a nawet konsumentów. Spółka nie miałaby bodźców do podnoszenia jakości i obniżania cen. W efekcie klienci kablówek mogliby płacić więcej - dodaje Holeksa.
Łączne udziały rynkowe uczestników koncentracji wahają się w każdej z 11 miejscowości
od ponad 40 proc. do nawet ok. 80 proc.
- Wycofaliśmy się z transakcji nabycia Multimedia Polska po tym, jak nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającymi co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe. Pozostajemy pewni co do perspektyw biznesowych naszej działalności w Polsce i będziemy brać pod uwagę inne okazje do konsolidacji - poinformowało UPC w komunikacie do mediów.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.