reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Agora zrezygnowała z telewizji. Czym zajmie się teraz?

dodano: 2018-06-15 10:39 | aktualizacja: 2018-06-15 11:31
autor: Anita Kaźmierska | źródło: Grupa Agora/satkurier.pl

Agora Grupa Agora, sprzedając udziały w Stopklatce do Kino Polska TV, wycofała się z naziemnej telewizji cyfrowej. Na jakich obszarach działalności skupi się w ciągu najbliższych kilku lat? Jak poinformowała w komunikacie, w przyśpieszenie rozwoju zainwestuje prawie miliard złotych.

Strategia Grupy Agora 2018-2022


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Grupa Agora planuje rozwijać swoje największe biznesy, m.in. rozbudować sieć kin Helios oraz umocnić pozycję na rynku out of home i sprzedaży treści premium w modelu subskrypcyjnym. Jednocześnie stawia na rozpoczęcie działalności w całkiem nowych obszarach, poza rynkiem reklamy: w zakresie innowacyjnych usług i narzędzi B2B oraz w sferze związanej z rozrywką i spędzaniem czasu wolnego. To założenia nowej strategii biznesowej na lata 2018-2022, którą Agora przedstawiła w piątek, 15 czerwca 2018 roku.
 

– Dzięki skutecznej realizacji poprzednich celów strategicznych możemy dzisiaj przyspieszyć rozwój firmy – mówi Bartosz Hojka, prezes Agory. – Naszym celem na 2022 rok jest wzrost przychodów Grupy o prawie pół miliarda zł i wyniku na poziomie EBITDA powyżej 200 mln zł. Jeszcze bardziej postawimy na nasze najszybciej rosnące biznesy, jednocześnie budując nowe przedsięwzięcia na rynkach, które będą rozwijały się dużo szybciej niż media – dodaje.

Jak czytamy w komunikacie, filarami nowej strategii Grupy Agory na lata 2018-2022 są: systematyczny rozwój dotychczasowych biznesów, poszerzenie oferty największych przedsięwzięć o innowacyjne produkty lub usługi premium oraz rozwój nowej działalności w perspektywicznych segmentach rynku.

Grupa Agora stawia w swojej dotychczasowej działalności na:
  • Rozwój sprzedaży treści w modelu subskrypcyjnym i umocnienie pozycji w tym segmencie. Grupa chce potroić średnią liczbę subskrypcji „Gazety Wyborczej” i podcastów Radia TOK FM, a także zapewnić lepszą monetyzację tego modelu biznesowego. Docelowo w 2022 roku połowa przychodów „Gazety Wyborczej” ma pochodzić ze źródeł cyfrowych, a jej rentowność regularnie się poprawiać.
  • Rozwój sieci kin Helios, która jest fundamentem obecności Agory w segmencie związanym ze spędzaniem czasu wolnego przez Polaków. Systematycznie ma się zwiększać liczba obiektów Heliosa, także w dużych aglomeracjach. Ofertę kin wzbogacić mają także nowe sale stworzone w koncepcie Helios Dream, czyli luksusowo wyposażone sale premium.
  • Wejście AMS w kolejną fazę rozwoju dzięki zmianom w strukturze portfela nośników - zwłaszcza zwiększeniu udziału nośników premium, a także szerszej ofercie rozwiązań cyfrowych, m.in. zintegrowanych z meblami miejskimi.
  • Dalszy rozwój spółki Yieldbird, działającej w branży ad-tech. Jeszcze w tym roku Yieldbird ma zaproponować wybranej grupie klientów kolejny produkt, stawiając na zwiększenie przychodów i osiągniecie wyższej rentowności do 2022 roku.

Agora zamierza też dynamicznie wejść na rynek usług B2B i zostać partnerem pierwszego wyboru dla przedsiębiorstw działających na rynku e-commerce i tych poszukujących skutecznych narzędzi MarTech. Grupa zamierza rozwijać nową działalność zarówno przez akwizycje, jak i rozwój organiczny.

Agora rozpoczyna również intensywne badanie rynku pod kątem nowych obszarów działalności, koncentrując się zwłaszcza na projektach związanych ze spędzaniem czasu wolnego poza domem. Głównym fundamentem tego rozwoju jest Helios. Bazując na dotychczasowych kompetencjach oraz know-how pozyskanym z rynku, Agora ma zaoferować nowoczesne koncepty gastronomiczne i rozrywkowe dla całej rodziny w centrach handlowych i poza nimi.

Zarząd Agory szacuje, że w ciągu czterech najbliższych lat poziom inwestycji w dotychczasowe biznesy może wynieść około 430 mln zł. Natomiast na rozwój nowych przedsięwzięć Grupa planuje przeznaczyć do 500 mln zł, inwestując w projekty z obszarów: czas wolny i rozrywka, usługi B2B dla e-commerce, narzędzia MarTech oraz inne koncepty. Agora nie wyklucza też inwestycji wzmacniających jej obecne biznesy, szczególnie w obszarach, gdzie wyczerpały się możliwości dynamicznego wzrostu organicznego. Jednocześnie Zarząd Agory chce utrzymać politykę dywidendową spółki.

Grupa Agora podsumowuje realizację strategii w latach 2014-2017/2018

Zwiększenie przychodów i poprawa rentowności całej Grupy Agora – to były priorytety działalności operacyjnej spółki, które zarząd przedstawił w marcu 2014 r. Zgodnie z kierunkami rozwoju wyznaczonymi dla Agory na lata 2014-2017/2018, Grupa miała skoncentrować się na cyfrowej transformacji działalności prasowej, wejściu na rynek telewizyjny i wzroście rentowności kluczowych biznesów, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów wspólnych usług i infrastruktury. W czerwcu br. zarząd Agory podsumował realizację tych zadań.
 

W latach 2014-2018 przychody Grupy Agora wzrosły o 8,5%, czyli o ponad 90 mln zł. Udało się tego dokonać pomimo zmniejszających się przychodów Grupy z działalności prasowej i poligraficznej. Dzięki dywersyfikacji biznesowej oraz wpływom związanym z obecnością na rynku kinowym, internetowym, radiowym i w outdoorze, Grupa z sukcesem zrealizowała cel dotyczący wzrostu przychodów. Dodatkowo, ponad dwukrotnie zwiększył się wynik operacyjny, co było możliwe dzięki spektakularnej poprawie wyników operacyjnych poszczególnych biznesów, zwłaszcza AMS, Heliosa, GRA oraz działalności internetowej.

Grupie udało się też rozwinąć w nakreślonych przed czterema laty kierunkach. Zespół „Gazety Wyborczej” dokonał skutecznej transformacji cyfrowej działalności dziennika - liczba prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” wyniosła na koniec 2017 r. 133 tys., a poprzednie stawiane sobie cele w tym zakresie zostały zrealizowane istotnie powyżej planu i dużo szybciej niż zakładano. Co istotne, dzięki zmianom w sposobie działania „Gazety Wyborczej” i całej jej redakcji zaangażowanej w postępującą cyfryzację, udział przychodów z cyfrowych źródeł w całości wpływów dziennika stanowił na koniec 2017 r. 15%, czyli około 30 mln zł.

Zgodnie z planem Agorze udało się wejść na rynek telewizyjny. Grupa z sukcesem stworzyła 2 kanały telewizyjne: jeden we współpracy z partnerem - Kino Polska S.A., drugi samodzielnie. Zbierając doświadczenia na tym rynku, spółka zweryfikowała jednak swoje - pomimo sukcesu projektów - zarząd Agory zdecydował o wycofaniu się z tej działalności telewizyjnej. W latach 2014-2018 nastąpiła też redukcja kosztów usług wspólnych, dokonana pomimo rosnącej skali działalności Grupy i jej postępującej dywersyfikacji.



Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polonica


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Stojak ścienny regulowany 60-100cm

stojak ścienny boczny, ocynkowany

129 zł Więcej...

SAT Kurier - 11-12/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2023

12 zł Więcej...

Miernik Signal ST-5155 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Signal ST-5155 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

679 zł Więcej...