reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

6 rosyjskich silników RD-180 dla rakiet Atlas 5

dodano: 2018-07-31 13:23 | aktualizacja: 2018-08-02 12:35
autor: Janusz Sulisz | źródło: Energomash/ULA

RD_180_silnik_rakieta_360px.jpg Rosja podpisała nowy kontrakt na dostawę do USA sześciu rosyjskich silników rakietowych RD-180. Rosyjski Energomasz i amerykańska United Launch Alliance (ULA) zawarły nową umowę na dostawy silników rakietowych RD-180, które montowane są w pierwszym stopniu amerykańskich rakiet Atlas 5. Kontrakt podpisano mimo amerykańskich sankcji.

atlas_5_rakieta_760px.jpg


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Umowę podpisano z opcją dostawy RD-180 także w 2020 r., w ramach której dostarczonych zostanie 6 kolejnych silników RD-180, by rakiety Altas 5 mogły startować w przyszłości.

Rosjanie narzekają, że Stany z jednej strony nałożyły sankcje na Rosję za aneksję Krymu, a z drugiej kupują rosyjskie silniki. Twierdzili, że nadszedł czas, aby przestać współpracować z USA w kosmosie, ale twarda waluta jest przydatna. Przypomnijmy, że w 1997 r. Moskwa i Waszyngton podpisały umowę o wartości prawie miliarda dolarów na dostawę 101 egz. silników RD-180.

Dwa lata temu Kongres USA nałożył zakaz ich stosowania po 2019 r., ale potem szybko go zlikwidował: stało się jasne, że w Stanach Zjednoczonych nie wyprodukują podobnych silników w ciągu najbliższych 3 lat. Zaraz potem konsorcjum ULA zamówiło dodatkowe 20 egz. silników rakietowych RD-180 z Energomash na prośbę Pentagonu. Wcześniej informowano, że najprawdopodobniej ULA będzie nadal używać silników rosyjskiej produkcji, wstępnie do 2024-2025, a nawet do 2028. roku.

Podpisanie umowy na silniki RD-180 podano jako przykład tego, jak „polityka może szkodzić handlowi" i jak to omijać. Rosyjskie propozycje ograniczenia podaży RD-180, „popchnęły Amerykanów do uzyskania niezależności w tej dziedzinie", bo Amerykanie szybko stworzyli własne konstrukcje kilku niezależnych rakiet (także z 1. stopniem wielokrotnego użytku, np. Falcon 9), które aktualnie przejmują rynek startów komercyjnych i naukowych, bo są najtańsi.

Eksperci z Rosji są przekonani, że Amerykanie nadal kupują rosyjskie silniki, aby mieć określone zapasy na przyszłość. Według nich, nawet oficjalnie wyznaczony termin zakończenia budowy nowej amerykańskiej rakiety Vulcan, która ma zastąpić Atlas 5, nie spowoduje tego, że USA przestaną kupować sprawdzone rosyjskie konstrukcje silników rakietowych, bo Atlas 5 z tymi silnikami nigdy nie miała awarii.

Oprócz RD-180 Rosja dostarcza do USA silniki RD-181. Zostały zaprojektowane i wyprodukowane przez Energomasz w ramach umowy zawartej w grudniu 2014 roku z Orbital ATK. Silniki są przeznaczone do montażu w amerykańskich pojazdach startowych Antares.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Kosmos


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 8-10/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 8-10/2023

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 1-2/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 1-2/2023

12 zł Więcej...

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

239 zł Więcej...