Satelitarne kanały promocyjne to w dzisiejszych czasach coraz bardziej popularny element polityki kulturalnej poszczególnych krajów. Kiedyś wystarczyło uruchomić instytut promujący narodowy język, dzisiaj cyfrowe media stwarzają całkiem nowe możliwości. Kanały związane z promocją danych krajów, czy ich idei politycznych mogą być różne. France24 nie tak kusi inwestorów i turystów do wyprawy nad Loarę, jak prezentuje polityczny punkt widzenia francuskiego rządu. Podobne są cele rosyjskiego projektu Russia Today, który po angielsku przekonuje do stanowiska Kremla ponad 700 dziennikarzy. Bywają też bardziej ogólnotematyczne projekty. Przykładami są odwołujące się do promocji francuskiego języka TV5 (kanał wspierają też nadawcy i rządy Belgii oraz Szwajcarii), chińskie CCTV9 i południowokoreański Arirang TV. Zdarzają się również kanały typowo turystyczne, często pełne konkretnych ogłoszeń wakacyjnych. Tego typu programy emitowała stacja Holidays in Greece TV.
Pomysł na uruchomienie kanału - najbardziej podobnego chyba do tego ostatniego - miało 4 lata temu kilka firm z Torunia. Pro Polska TV, gdyby powstała, emitowałaby programy promujące walory polskiej turystyki, kultury, tradycji i gospodarki. Plany były ambitne, bo stacja miała nadawać nie tylko po polsku, ale także po angielsku, niemiecku, francusku, hiszpańsku i rosyjsku. Emisja miała odbywać się z satelity Hot Bird. Niestety zabrakło pieniędzy na debiut satelitarny kanału i skończyło się na umieszczeniu kilku materiałów na stronie internetowej Pro Polska TV.
Uruchomienie promocyjnego kanału jest pozbawione szans bez pomocy rządu lub telewizji publicznej. Na pewno najlepiej byłoby uruchomić projekt zbliżony choćby do Arirang TV, zawierający wybrane filmy dokumentalne TVP, codzienną porcję informacji i magazyny poświęcone kulturze, kuchni, historii, wyjątkowym miejscom, muzyce i gospodarce. Kanał nie musi być wcale bardzo drogi - wiele programów można po prostu opatrzyć angielskimi napisami. Trudniej byłoby z zachęceniem do włączenia kanału zagranicznych operatorów kablowych. To mogłoby kosztować i nie sądzę, żeby ewentualna promocja za pośrednictwem polskich ambasad wystarczyła. O ile MSZ i TVP nie wdrażają pomysłu na kanał promujący Polskę poza granicami kraju, płacą rocznie 20-27 mln zł na utrzymanie stacji Belsat TV, adresowanej do Białorusinów. Być może wkrótce pojawi się pomysł uruchomienia promocyjnej telewizji, ponieważ turniej piłkarski Euro 2012 będzie okazją do dużej promocji Polski w Europie. Temat będzie więc bardziej "na topie". Póki co musimy się zadowolić promocją polskich pensjonatów i SPA oraz wdzięków uległych dziewczyn, które prezentowane są w niemieckich kanałach planszowych, dostępnych na satelicie Astra.
Mini PC Homatics Dongle Q
Homatics Dongle Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...
239 zł Więcej...SAT Kurier - 3-4/2022 wersja elektroniczna
Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2022
12 zł Więcej...Odbiornik Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X
Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X - nowy odbiornik UHD...
499 zł Więcej...