reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

2,844 mln abonentów Cyfrowego Polsatu

dodano: 2009-08-20 10:11 | aktualizacja: 2009-08-20 11:31
autor: Anita Dąbek | źródło: CP

CyfrowyPolsat_X2006_sk.jpg Spółka Cyfrowy Polsat, największa płatna cyfrowa platforma satelitarna w Polsce, ogłosiła wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2009 r. Baza abonentów wzrosła o 24 proc. do 2,844 mln z 2,288 mln w czerwcu 2008 r. Na koniec I kw. br. platforma miała 2.802.056 abonentów, czyli w II kw. odnotowała wzrost o 42,05 tys. ARPU Pakietu Familijnego wzrosło o 4,7 proc., przychody wzrosły o 25 proc. do 660 mln zł z 526 mln zł w analogicznym okresie 2008 r.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Zysk EBITDA spadł o 10 proc. do 171 mln zł z 191 mln zł w analogicznym okresie 2008r. Skorygowany zysk EBITDA (o wpływ osłabienia się złotego na koszty licencji programowych oraz koszty przesyłu sygnału) wzrósł o 19 proc. do 227 mln zł. Zysk netto spadł o 10 proc. do 129 mln zł ze 143 mln zł w analogicznym okresie 2008 r. Skorygowany zysk netto wzrósł o 21 proc. do 173 mln zł. Liczba użytkowników usług telekomunikacyjnych na dzień 30 czerwca 2009 r. wyniosła 55 tys.

Pierwsze półrocze br. zamknęliśmy wynikami zgodnymi z naszymi założeniami
i oczekiwaniami, mimo trudnego otoczeniami makroekonomicznego i słabej złotówki. Nieustannie pozostajemy liderem rynku płatnej telewizji, dzięki regularnemu wzrostowi liczby naszych abonentów. Tylko w II kwartale br. liczba naszych abonentów wzrosła o 42 tys.,
a wszystkich użytkowników dekoderów Cyfrowego Polsatu o 142 tys. W ciągu ostatniego roku bazę abonentów powiększyliśmy o 556 tys., odnotowując łączny wzrost wszystkich użytkowników dekoderów o 847 tys. Cieszy mnie fakt, że nasi widzowie w pierwszej połowie tego roku chętniej korzystali z pakietów dodatkowych i premium, o czym świadczy wzrost ARPU Pakietu Familijnego w wysokości 4,7 proc. Natomiast zwieńczeniem sukcesu operacyjnego jest 25-procentowy wzrost przychodów
– komentuje Dominik Libicki, Prezes Zarządu Cyfrowego Polsatu SA.

Baza abonentów Cyfrowego Polsatu

Na dzień 30 czerwca 2009 roku z usług Cyfrowego Polsatu korzystało 2.844.106 abonentów, 24,3 proc. więcej niż na dzień 30 czerwca 2008 roku, kiedy to platforma posiadała 2.287.666 abonentów. Liczba abonentów Pakietu Familijnego wzrosła o 16,5 proc. do 2.311.382 i stanowiła 81 proc. całej bazy abonentów, zaś liczba klientów Pakietu Mini i Mini Max wzrosła o 76,0 proc. do 532.724 abonentów, co stanowiło 19 proc. całej bazy abonentów. Wzrost bazy abonentów Spółka zawdzięcza dużej liczbie przyłączeń nowych abonentów, co zostało częściowo skompensowane wyższym współczynnikiem odpływu abonentów, który wynika z większej konkurencji oraz atrakcyjnych ofert promocyjnych.

ARPU abonentów DTH

W okresie sześciu miesięcy zakończonym 30 czerwca 2009 roku średni miesięczny przychód na abonenta wyniósł 34,6 zł, utrzymując ten sam poziom, co w analogicznym okresie 2008 roku. Średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Familijnego wzrósł
o 4,7 proc. do 40,1 zł z 38,3 zł w analogicznym okresie 2008 roku, zaś średni miesięczny przychód na abonenta Pakietu Mini wzrósł o 3,5 proc. do 8,8 zł z 8,5 zł w analogicznym okresie 2008 roku

Podsumowanie wyników finansowych
Porównanie wyników I półrocza 2009 r. do I półrocza 2008 r. (wszystkie dane finansowe są niebadane)

Przychody z działalności operacyjnej

Przychody z działalności operacyjnej wzrosły o 25 proc. do 660 mln zł z 526 mln zł
w analogicznym okresie 2008 roku.  Wzrost ten w głównej mierze  Spółka zawdzięcza:

(i) wzrostowi przychodów z opłat abonamentowych DTH o 28 proc. do 581 mln zł z 453 mln zł, głównie w wyniku wzrostu średniookresowej liczby abonentów o 28 proc.,

(ii) wzrostowi pozostałych przychodów operacyjnych do 47 mln zł z 22 mln zł głównie
w wyniku (a) wzrostu zmiany stanu produktów o 22 mln zł, (b) rozpoznania przychodów
z tytułu najmu lokali i urządzeń, wynikającego z wynajmu powierzchni biurowej
oraz stanowisk call center w wysokości 6 mln zł, (c) wzrostu odszkodowań, w tym odszkodowań za utracony sprzęt i spisanych kaucji od abonentów 3 mln zł, częściowo skompensowanego spadkiem odszkodowania od Nagravision, które spadło o 2 mln zł
w związku z zakończeniem procesu wymiany systemu dostępu warunkowego w pierwszym kwartale 2009 roku,

(iii) wzrostowi przychodów ze sprzedaży usług przesyłania sygnału o 101 proc. do 9 mln zł z 5 mln zł, głównie w wyniku osłabienia się złotego wobec euro (przychody z transmisji usług telewizyjnych są denominowane w euro) oraz pozyskania nowych odbiorców tej usługi,
 
(iv) rozpoznaniu przychodów z opłat abonamentowych, zrealizowanego ruchu i rozliczeń międzyoperatorskich (MVNO) w wysokości 2 mln zł, w wyniku uruchomienia usług telekomunikacyjnych (MVNO) we wrześniu 2008 roku.

Koszty działalności operacyjnej

Koszty działalności operacyjnej wzrosły o 47 proc. do 506 mln zł z 345 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku. Wzrost ten w głównej mierze wynikał z:

(i) wzrostu kosztu licencji programowych o 93 proc. do 187 mln zł z 97 mln zł, głównie w wyniku osłabienia się złotego wobec euro (o 28 proc.) i dolara amerykańskiego (o 47 proc.) - wpływ osłabienia wyniósł 49 mln zł, wzrostu średniej liczby abonentów i wzrostu liczby abonentów pakietów premiowych, takich jak HBO, Cinemax i kanałów HD, jak również zaoferowania abonentom nowych kanałów (między innymi: Polsat News, Polsat Sport HD, Discovery HD, HBO HD, MTVN HD, Eurosport HD i TVP Sport),

(ii) wzrostu pozostałych kosztów operacyjnych o 105 proc. do 83 mln zł z 40 mln zł, głównie w wyniku (a) wzrostu kosztów zużycia materiałów i energii o 15 mln zł, w których zawarte zostały również koszty związane z wytworzeniem własnych dekoderów, (b) wzrostu kosztów związanych z utrzymaniem i wsparciem technicznym systemów informatycznych, (c) wzrostu odpisów aktualizujących wartość należności o 8 mln zł na skutek wzrostu bazy abonentów oraz uruchomienia usług MVNO, (d) rozpoznania kosztu kart wydanych z udostępnionymi zestawami odbiorczymi w wysokości 3 mln zł,

(iii) wzrostu kosztów dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta o 33 proc. do 110 mln zł z 82 mln zł, głównie w wyniku wzrostu kosztów związanych z obsługą i utrzymaniem klientów, w tym kosztów call center oraz wzrostów prowizji dla dystrybutorów i kosztów marketingu w wyniku zwiększenia wydatków na promocję usług DTH w okresie od stycznia do kwietnia 2009 roku oraz zwiększenia wydatków na lokalne działania marketingowe prowadzone przez sieć sprzedaży, co zostało częściowo skompensowane spadkiem kosztów mailingu o 5 mln zł,

(iv) wzrostu kosztów przesyłu sygnału o 40 proc. do 41 mln zł z 29 mln zł, który wynika głównie
z osłabienia złotego wobec euro oraz faktu, iż począwszy od maja 2009 roku wynajmujemy czwarty transponder z przeznaczeniem na usługi dodane w ramach oferty DTH,

(v) wzrostu wynagrodzeń i świadczeń na rzecz pracowników, które wzrosły o 40,9 proc. do 32 mln zł z 22 mln zł, głównie w wyniku wzrostu średniookresowej liczby pracowników do 546
z 388, wynikającego z naszego rozwoju organicznego oraz uruchomienia fabryki dekoderów oraz rozpoczęcia świadczenia usług MVNO,

(vi) wzrostu amortyzacji o 93 proc. do 18 mln zł z 9 mln zł.

Wzrosty te zostały częściowo zrównoważone przez spadek kosztu własnego sprzedanych zestawów odbiorczych i telefonów o 46 proc. do 35 mln zł z 64 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku, głównie w wyniku spadku liczby sprzedanych dekoderów, na rzecz wzrostu udziału udostępnionych dekoderów, które są amortyzowane, a nie jednorazowo odnoszone w koszty.

Dodatkowo z uwagi na prezentację rachunku wyników Grupy w układzie kalkulacyjnym, koszty związane z wyprodukowaniem dekoderów zostały ujęte w poszczególnych pozycjach tych kosztów. Na koszty te składają się głównie koszty zużycia materiałów i energii, koszty usług informatycznych oraz koszty wynagrodzeń. W pozycji koszt własny sprzedanych zestawów odbiorczych i telefonów wykazany jest jedynie koszt sprzedanych zestawów odbiorczych i telefonów, które zostały zakupione od podmiotów zewnętrznych. Całkowity koszt sprzedanych zestawów odbiorczych i telefonów wynosił zatem 39 mln zł w porównaniu do 69 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku.

EBITDA

Zysk EBITDA spadł do 171 mln zł w porównaniu do 191 zł w analogicznym okresie 2008 roku, głównie w wyniku osłabienia się złotego wobec euro o 28 proc. i wobec dolara o 47 proc., co spowodowało wzrost naszych kosztów licencji programowych i kosztów przesyłu sygnału o 57 mln zł. Zysk EBITDA skorygowany o wartość zwiększenia kosztów licencji programowych oraz kosztów przesyłu sygnału spowodowanego osłabieniem złotego wobec euro i dolara amerykańskiego wyniósł 227 mln zł (wzrost o 19 proc.).

Marża EBITDA wyniosła 26,0% w porównaniu do 36,2 proc. w analogicznym okresie 2008 roku, zaś marża skorygowanego zysku EBITDA wyniosła 34,4 proc..

Zysk netto

Zysk netto spadł o 10 proc. do 129 mln zł w porównaniu do 143 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku w wyniku deprecjacji złotego.

Skorygowany zysk netto wzrósł o 21% do 173 mln zł w wyniku poprawy rentowności naszej działalności.

Płynność finansowa

Cyfrowy Polsat przewiduje, że jego podstawowe przyszłe potrzeby w zakresie środków finansowych będą dotyczyć:

(i) rozwijania usług telekomunikacyjnych,
(ii) zakupu od dostawców zewnętrznych zestawów odbiorczych HD (High Definition), DVR (Digital Video Recorder) i innych zaawansowanych technologicznie dekoderów oraz komponentów do produkcji własnych dekoderów SD (Standard Definition) i HD (High Definition),
(iii) planowanych nakładów inwestycyjnych,
(iv) obsługi zadłużenia z tytułu kredytu bankowego,
(v) ewentualnie wypłaty dywidendy zgodnie z przyjętą polityką dywidendy.

Spółka uważa, że obecny stan własnych środków pieniężnych oraz środki generowane
z bieżącej działalności operacyjnej będą wystarczające na sfinansowanie tych potrzeb.

Zobowiązania długoterminowe platformy wyniosły 29 mln zł wg stanu na 30 czerwca 2009 roku w porównaniu z 57 mln zł na dzień 31 grudnia 2008 roku.
 
Całkowite zadłużenie z tytułu pożyczek i kredytów długo i krótkoterminowych na dzień 30 czerwca 2009 roku wynosiło 79 mln zł, na co składało się zadłużenie wynikające z umowy kredytowej podpisanej z Bankiem Pekao S.A. Zadłużenie z tytułu pożyczek i kredytów denominowane jest wyłącznie w PLN.

Na dzień 30 czerwca 2009 roku saldo gotówki przekraczało saldo zadłużenia z tytułu kredytów i pożyczek o 2 mln zł.

Pozostałe wydarzenia biznesowe:

Akcje Cyfrowego Polsatu przyniosły zwrot z inwestycji w wysokości 30 proc. w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co stanowi wynik stawiający nas w czołówce spółek telekomunikacyjnych i medialnych w regionie EMEA.

WZA  w dniu 14 maja 2009 r. podjęło uchwałę o wypłacie dywidendy w wysokości 0,75 zł na akcję, łączna kwota dywidendy wyniesie 201 mln zł. W dniu 16 lipca 2009 r. wypłacona została kwota 134 mln zł, druga transza w wysokości 67 mln zł będzie wypłacona w dniu 21 października 2009 r.

Pan Tomasz Szeląg został  nowym Członkiem Zarządu ds. Finansowych.

Od maja 2009 r. Spółka wynajmuje nowy transponder z przeznaczeniem na nowe usługi DTH, które powinny mieć pozytywny wpływ na wyniki finansowe, szczególnie ARPU.

Oferta sprzętowa Cyfrowego Polsatu została poszerzona o  nowy dekoder do odbioru telewizji w wysokiej rozdzielczości - EchoStar DSB - 7200 HD.

Cyfrowy Polsat zajął II miejsce w rankingu ”100 najcenniejszych polskich firm” wśród spółek medialnych, opublikowanym przez ”Newsweek Polska”.

Strona internetowa Spółki – sekcja dla inwestorów – została zakwalifikowana do drugiego etapu konkursu Złota Strona Emitenta 2009.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polsat Box


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2

Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...

439 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-7/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-7/2023

12 zł Więcej...

SAT Kurier - 5-6/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 5-6/2022

12 zł Więcej...