reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

BLOG: Rok 2010 w branży telewizji cyfrowej

dodano: 2010-12-31 13:53 | aktualizacja: 2016-07-31 21:41
autor: Daniel Gadomski | źródło: SATKurier pdf

10 sukcesów i 10 porażek To miał być rok cyfrowej telewizji naziemnej. Nie był, bo dopiero na jego koniec ruszyły pierwsze multipleksy i to w niepełnym składzie. Był to też rok pewnych przełomowych wydarzeń dla platform cyfrowych, jak choćby dołączenie kanałów Polsatu do oferty CYFRY+. Postanowiliśmy, jak co roku, wskazać po 10 najbardziej pozytywnych i negatywnych wydarzeń oraz trendów rynkowych. Artykuł pochodzi z grudniowego wydania magazynu SAT Kurier 12/2010. Wkrótce w sprzedaży pojawi się styczniowe wydanie 1/2011, w którym podsumujemy 10 lat telewizji cyfrowej w Polsce.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
SUKCESY W 2010 ROKU

Polsaty w CYFRZE+


Gdyby wskazywać decyzję, która w tym roku wywołała największe zaskoczenie, to z pewnością ta nie miałaby równych. Przez wiele lat władze Polsatu konsekwentnie odmawiały konkurencyjnym platformom udostępnienia swojego podstawowego kanału i większości stacji tematycznych. Bardzo nabijało to abonentów Cyfrowemu Polsatowi, który jako jedyna platforma posiadał w ofercie wszystkie naziemne kanały. Od września argument ten ma również CYFRA+. Cyfrowy Polsat przestał stawiać w swoich działaniach na duży wzrost abonentów (przez trzy kwartały pozyskał ich tylko 75 tys.). Wygląda na to, że w tej chwili bardziej istotny jest wzrost ARPU. Liczy też się oglądalność telewizji Polsat i sprzedane na jej antenę reklamy. Niewątpliwie jest to sukces dla CYFRY+, której oferta wzbogaciła się o 7 kanałów i w ramach której można oglądać wszystkie dostępne na rynku kanały informacyjne.

Polacy mają alternatywę, nie muszą oglądać MTV

Przez kilka ostatnich lat spora część osób oglądających kanały muzyczne narzekała, że monopolistą w tym względzie jest koncern MTV. Ten z kolei emitował coraz mniej treści muzycznych, zastępując je rozrywkowymi. Ostatnie kilkanaście miesięcy to okres rozwoju alternatywnych projektów. Umocniła się Eska TV, która nie koduje sygnału, jest dostępna w wielu sieciach kablowych. Kanał emituje coraz więcej programów i bardziej skupia się wokół strony muzycznej niż amerykański koncern. W końcu pojawiła się propozycja dla fanów innej muzyki niż pop, a konkretnie rocka, za sprawą Rebel:tv. Stacja dopiero zdobywa oglądalność, ale już jest doceniana. Podczas SAT Krak 2010 została uhonorowana statuetką „Najlepszy kanał tematyczny”.

3D rozwija się

W Polsce technologia 3D jest na etapie testów tj. nie ma osobnego kanału, jak na innych dużych rynkach europejskich, choćby w postaci Sky 3D. Sukcesem na pewno jest pierwszy pokaz meczu polskiej ligi w technologii 3D przez CANAL+. Kolejni nadawcy zapowiadają uruchomienie paneuropejskich kanałów 3D. Będzie to na pewno Eurosport i Discovery Channel. Nad kanałem 3D pracuje także platforma n. Podobnie sytuacja wyglądała, jak ruszała telewizja wysokiej rozdzielczości. Wszystko zależy od ilości posiadanych przez abonentów telewizorów 3D. Na razie nie jest ich zbyt dużo, podobnie jak treści w tym formacie. Być może 2011 rok będzie etapem, kiedy obejrzymy kilka regularnych kanałów trójwymiarowych. Mamy też zapowiedź uruchomienia paczki kanałów 3D Oognet (Next TV). Te plany są jednak dość ambitne, jak na producenta programów telewizyjnych Astro, więc zobaczymy, czy zostaną zrealizowane.

Platformy idą w triple play, Internet 4G

Kiedyś głównym biznesem platform cyfrowych była sprzedaż pakietów telewizyjnych. Teraz te proporcje się zmieniają i platformy stawiają na usługi telekomunikacyjne. Pierwszy był Cyfrowy Polsat, który zaoferował telefonię komórkową, następnie radiowy dostęp do Internetu. Platforma idzie w tym kierunku, na razie bez większej liczby abonentów usług telekomunikacyjnych - to wymaga czasu.  Cyfrowy Polsat zaskoczył rynek zapowiedzią wprowadzenia Internetu czwartej generacji (tak naprawdę 3,9G). Stanie się do za sprawą spółki Mobyland. Pobieranie danych ma być możliwe z prędkością do ok. 73 Mb/s, co pozwoli na ściągnięcie mp3 w kilkanaście sekund. Drogą telekomunikacyjną idzie też platforma n, która porozumiała się z Telekomunikacją Polską. Od 2011 roku spółki będą oferować triple play. Dzięki usługom pakietowym, klienci n i TP mają płacić mniej za usługi telefonii stacjonarnej, telewizji i Internetu.

Przybywa kanałów

Do niedawna polscy widzowie nie mieli zbyt dużego wyboru niekodowanych kanałów satelitarnych. Teraz mają z czego wybierać. Na samym Hot Birdzie są dostępne 4fun.tv, TVP Polonia, TVP Kultura, Rebel:tv, VIVA Polska, Polonia 1, Eska TV,  Edusat, Tele 5, TVS, CSB TV, TVR, TV Biznes, TV Puls, ITV, Mango 24 (łącznie 17 stacji!). Do tego dochodzą jeszcze stacje radiowe. Na Astrze 19,2E można za darmo oglądać TVP INFO, TVP Kultura, TVP Historia oraz TV Trwam (4 kanały). Łącznie zatem na dwóch najpopularniejszych satelitach jest dostępnych 20 różnych, polskich kanałów niekodowanych. Rozwój FTA to głównie zasługa nowych stacji muzycznych i lokalnych. Szkoda tylko, że nie ma większej liczby naziemnych kanałów FTA. Zapewne kilka miesięcy po starcie DVB-T przybędzie kanałów FTA, np. TV Puls 2.
Rozwija się także branża Pay TV, gdzie debiutują kolejne projekty, jak choćby Romance TV, którego przekaz zainaugurowano 17 grudnia w sieci kablowej Toya, a wkrótce można spodziewać się poszerzenia zasięgu.

Telewizja na Kartę HD

W ubiegłorocznym rankingu narzekaliśmy, że w Polsce telewizja wysokiej rozdzielczości jest droga. W maju uruchomiono Telewizję na Kartę HD, dzięki której można oglądać 35 kanałów, z czego 12 w wysokiej rozdzielczości. Jeden kanał w HD, a mianowicie TVN HD, jest dostępny bez jakichkolwiek opłat, 11 pozostałych kanałów za 19,90 zł miesięcznie. HD nie jest więc już luksusem i każdy może sobie pozwolić na to, żeby kupić pakiet w tej jakości. Nie trzeba też wiązać się długą umową z platformą cyfrową.

Amerykańskie koncerny inwestują w Polsce

Rok 2010 to okres bardzo dynamicznego rozwoju amerykańskich kanałów serialowo-filmowych w Polsce. O ile kiedyś stacje, takie jak FOX HD, 13th Street Universal, Playhouse Disney, mogliśmy tylko widzieć w zagranicznych platformach cyfrowych, o tyle w tym roku dogoniliśmy Europę Zachodnią i są one obecne u nas. Oznacza to, że amerykańskie koncerny, takie jak FOX International Channels czy Universal uważają Polskę za bardzo poważny rynek, który rokuje rozwój.

TV Puls umacnia pozycję

W czasie kiedy News Corporation był udziałowcem TV Puls stacja tak nie zyskiwała w oglądalności, jak obecnie, kiedy udziałów w niej pozbyli się Franciszkanie. Stacja wprowadziła do oferty luźne programy rozrywkowe, w tym dotyczące pięknych kobiet. Z oferty stacji zniknęły programy religijne. Na początku kwietnia Puls wyprzedził pod względem oglądalności TV 4 i TVN7. Uzyskał wtedy 7. miejsce pod względem oglądalności z 1,93 proc. udziału w rynku telewizyjnym. Wkrótce do cyfrowej telewizji naziemnej dołączy TV Puls 2.

Sukces TV2

Cyfrowy Polsat postanowił rozesłać tygodnik z programem stacji telewizyjnych dostępnych w ofercie. Wygląda na to, że pomysł się przyjął, bo Dominik Libicki, szef Cyfrowego Polsatu, stwierdził na antenie Polsatu News, że 96 proc. abonentów dalej chce otrzymywać tygodnik. Oznacza to, że Cyfrowy Polsat może dotrzeć z reklamą, ulotkami do kilku milionów osób. To dodatkowe przychody z reklamy.

Rozwój VoD

Wideo na życzenie w 2010 roku mocno upowszechniło się. Nie chodzi tylko o wprowadzenie tego typu usług przez kolejnych operatorów. Wiele zdziałali też nadawcy. Zaczęli otwierać swoje biblioteki wideo na życzenie i udostępniać je operatorom. Tak zrobił na przykład TVN, którego najciekawsze programy są dostępne na życzenie nie tylko dla abonentów platformy n, ale także sieci kablowych. Również grupa Polsatu nie próżnuje, udostępniając operatorom dostęp do aplikacji VoD Ipla. Polscy nadawcy zainspirowali się zapewne amerykańskimi, którzy podobne biblioteki oferują już od dawna. Na przykład w UPC Polska można oglądać kilka kanałów na życzenie: TVN, National Geographic Channel, Disney Channel, Cartoon Network i HBO.


PORAŻKI W 2010 ROKU

Powolne wejście DVB-T

Polskie przygotowanie  do wprowadzenia cyfrowej telewizji naziemnej przypomina rumuńskie - wskazują analitycy KPMG. Ostatnie nadajniki analogowe mogą być wyłączone dopiero w 2015 roku, podczas gdy większość krajów Unii Europejskiej uczyni to do 2012 roku. W 2010 roku, co prawda, oficjalnie uruchomiono multipleksy i kilka dodatkowych nadajników, ale nadal jest to kropla w morzu potrzeb. Trudno zrozumieć, dlaczego przy starcie DVB-T pomija się niektóre bardzo duże miasta, jak Kraków. Brakuje ustawy cyfryzacyjnej, kampanii reklamowej o nowej możliwości oglądania telewizji. Polskie urzędy niestety przedyskutowały cały rok nad zawartością multipleksów i tym, kto ma być ich operatorem. Liczmy, że tego samego błędu nie popełnią w 2011 roku i proces ruszy pełną parą.


Kanały w DVB-T

Choć DVB-T oficjalnie wystartowało, wciąż nie ma kilku kanałów, które powstały na jego potrzeby. Wśród nich TV 6, TV Puls 2, Polsat Sport News, który dopiero zaczął testy. Oferta jest mało konkurencyjna w porównaniu do platform cyfrowych i sieci kablowych. Chyba o to chodzi, żeby nie dać odebrać im abonentów. Dopiero trwa postępowanie, w którym zostaną wyłonieni dodatkowi nadawcy - pewnie nie pojawią się w multipleksie prędko. To od tych składników oferty może zależeć zainteresowanie Polaków DVB-T. W innych krajach znaczącą rolę w procesie cyfryzacji odegrały stacje lokalne. W Polsce praktycznie ich nie widać.

Owsiak TV nie sprawdził się w CYFRZE+

Historia lubi się powtarzać - tak w skrócie można określić historię kanału Owsiak TV. Powstał na potrzeby platformy cyfrowej n, która jednak po pewnym czasie zrezygnowała z niego na rzecz Eski TV. W tym samym czasie z pomysłodawcą Jurkiem Owsiakiem dogadała się CYFRA+. Zaczęła emitować pasmo pod nazwą Owsiak TV na antenie kanału ZigZap. Latem br. zrezygnowano z tego pasma z powodu niskiej oglądalności.

DVB-H ciągle nie ma

Poza cyfrową telewizją naziemną NTC, drugą dziedziną, która może chyba liczyć na stałe miejsce w tym rankingu, jest DVB-H. Pierwsi zainteresowani klienci mieli korzystać z mobilnej telewizji jeszcze jesienią 2009 roku. Najbardziej prawdopodobną przeszkodą są operatorzy komórkowi, którzy nie porozumieli się z firmą INFO-TV-FM - zwycięzcą przetargu na DVB-H. Zamojska spółka w przetargu pokonała konsorcjum największych operatorów komórkowych. Dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów bada, czy nie doszło do zmowy między graczami rynku komórkowego. Urządzenia do odbioru DVB-T ma przygotować firma Vedia. Być może ułatwi to operatorom podpisanie umowy z INFO-TV-FM i w końcu mobilna telewizja będzie dostępna.

Zapowiadane - nie powstały

Co roku jesteśmy zalewani kilkunastoma zapowiedziami nowych kanałów tematycznych. Tym razem nie mogło być inaczej. Sprawa dotyczy zarówno dużych koncernów, które mają kłopot z uruchomieniem nowych stacji, jak i małych, nieznanych firm. Koncesję na Polsat dla Dzieci może stracić grupa Polsatu. Tak sprawę postawiła KRRiT. Wciąż nie wystartowały zapowiadane przez SPI Actionbox HD, Fashionbox HD i Flightbox HD. Takie przykłady można mnożyć. Na niektóre kanały czekamy już od kilku lat, jak choćby na Animax.

Orange sport i przetarg

Po starcie nowego sezonu Ekstraklasy, Orange sport i Orange sport info mogą mieć problem. Do tej pory stacje zawdzięczały sporą część transmisji i zdjęć wciąż obowiązującemu kontraktowi na prawa do ligi polskiej. Przed miesiącem Telekomunikacja Polska, do której należy kanał, ogłosiła szerokie porozumienie z TVN. Automatycznie kończy się więc współpraca z CANAL+. Co więcej, wiele mediów i ekspertów widziało w TP i n potencjalnego rywala w walce o nową licencję na polską ligę. Tymczasem TP w ogóle nie złożyła oferty w przetargu. Oznacza to, że wszystko się rozstrzygnie między CANAL+ i n. Pokonanie CANAL+ przez samą n na pewno będzie trudniejsze, niż wspólnie z TP. Tym bardziej, że kluby postawiły tym razem większe wymagania finansowe dla zwycięzcy przetargu.

Powstają kanały powtórkowe

Jesienią zadebiutowało kilkanaście nowych kanałów tematycznych. Mało kto jednak zwraca uwagę, że są to w większości stacje powtórkowe, czyli emitujące po raz kolejny to samo, co ich główne anteny. Prym w tym wiodą głównie koncerny amerykańskie, które wprowadzają takie stacje, jak AXN Crime, AXN Sci-Fi, Comedy Central Family. Ale bez winy nie są też polscy nadawcy. Sport rozdzielili na tyle anten, że kiedy nie odbywają się żadne rozgrywki jednocześnie, wszędzie emitowane są powtórki. Mam tutaj na myśli np. CANAL+ Gol czy Polsat Futbol. Chodzi o to, żeby zaoferować sieciom kablowym, platformom cyfrowym i reklamodawcom jak najwięcej stacji. Odbiorca, który w kółko ogląda ten sam film na różnych kanałach Discovery, się już nie liczy.

Bez mundialu w HD i DVB-T

Abonenci Cyfrowego Polsatu pewnie mocno wkurzyli się, kiedy w skierowanym do nich liście przeczytali, że platforma szykuje dla nich niespodziankę związaną z mundialem w jakości HD. Nie doczekali się jednak możliwości oglądania meczów z tej imprezy w wysokiej rozdzielczości, bo operator nie porozumiał się w sprawie dołączenia TVP HD. Pozostało więc oglądanie spotkań w TVP Sport. Szkoda, że przed mundialem nie przyspieszono prac nad cyfrową telewizja naziemną, bo możliwość oglądania meczów z Mistrzostw Świata w Republice Południowej Afryki za darmo i to w wysokiej rozdzielczości byłaby doskonałą promocją DVB-T. Nie trzeba byłoby za dużo wydawać na kampanię reklamową.

Discovery - ciągłe zmiany koncepcji

Kiedyś to grupa Polsatu nieustannie zmieniała, przeformatowywała swoje kanały tematyczne. Teraz można to samo powiedzieć o Discovery. Szczególnie mam tutaj na myśli kanał Discovery Travel&Adventure, następnie Discovery Travel&Living, a obecnie adresowany do kobiet TLC. Być może nowy format, który staje do walki z TVN Style, Polsat Cafe i FOX Life się sprawdzi. Jednak Discovery Channel życzymy mniej powtórek, bardziej wyszukanych treści, a widzowie się sami znajdą, niezależnie od tego, pod jakim szyldem.

Słaba popularność telefonii komórkowej Polsatu

Plany były ambitne, mówiło się nawet o chęci opanowania rynku telefonii komórkowej. Wyszło dość skromnie, bo do końca września Cyfrowy Polsat miał 60 tys. klientów komórkowych. Przypomnijmy, że usługa ruszyła w połowie 2008 roku. Nie lepiej jest z Internetem, gdzie udało się pozyskać tylko 15 tys. klientów. Cyfrowy Polsat musi znaleźć rozwiązanie, jak zachęcić abonentów do korzystania z usług, które dotychczas wykupywali od operatorów telekomunikacyjnych. Być może uda się to z Internetem czwartej generacji, który będzie kusił wyjątkową szybkością. Platforma nie jest jedynym operatorem z takim dylematem. Telekomunikacji Polskiej trudno było z kolei zachęcić abonentów do korzystania z telewizji. Pomogły gratisy, być może tym samym krokiem powinien pójść Cyfrowy Polsat. Do każdego dekodera - karta prepaidowa i modem gratis.

Zapraszamy do prenumeraty SAT Kuriera w 2011 roku - tylko 99zł za cały rok.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE S2X FBC

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2

Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...

439 zł Więcej...

Miernik Satlink ST-5150 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Satlink ST-5150 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

690 zł Więcej...