dodano: 2011-07-26 17:25 | aktualizacja:
2011-07-26 17:28
autor: Anita Dąbek |
źródło: MI
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Ustawa tworzy formalno-prawne podstawy do wprowadzenia cyfrowej telewizji naziemnej w Polsce i ostatecznego wyłączenia nadawania analogowego do dnia 31 lipca 2013 r. Wdrożenie, opartej na standardzie DVB-T (Digital Video Broadcasting–Terrestrial), naziemnej telewizji cyfrowej stanowić będzie zasadniczy zwrot technologiczny i umożliwi między innymi odbiór cyfrowo naziemnie większej liczby bezpłatnych programów telewizyjnych, poprawę jakości obrazu i dźwięku, możliwość równoległego nadawanie kilku ścieżek dźwiękowych, czy wprowadzenie kodów rodzicielskich.
Ustawa o wdrożeniu naziemnej telewizji cyfrowej została podzielona na dwie części:
-
pierwsza dotyczy samego procesu wdrażania naziemnej telewizji cyfrowej i obejmuje przepisy zapewniające sprawne jej uruchomienie, w tym termin wyłączenia nadawania analogowego, kwestie związane z organizacją multipleksów i kampanią informacyjną,
-
natomiast druga część wprowadza w sposób trwały do polskiego porządku prawnego przepisy związane z nadawaniem programów telewizyjnych w sposób cyfrowy w multipleksach, dające podstawy do podejmowania w przyszłości skutecznych działań przez regulatorów rynku - Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej i Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.
Ustawa kompleksowo reguluje kwestie ochrony konsumentów w zakresie zakupu sprzętu do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Powinien on spełniać wymagania określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie
art. 132 ust. 3 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, które obowiązuje
od 8 stycznia 2010 r., czyli być zgodne ze standardem MPEG-4 (H.264/AVC). Dlatego też, zgodnie z ustawą, każdy obywatel dokonujący zakupu odbiorników cyfrowych, zostanie poinformowany przez sprzedawcę, czy dany odbiornik umożliwi odbiór naziemnej telewizji cyfrowej.
Zapisy ustawy regulują także szczegółowo kwestie przeprowadzenia kampanii informacyjnej, która podniesie świadomość społeczeństwa o czekającej ich zmianie w sposobie odbioru wszystkich programów telewizyjnych. Podmiotami zobowiązanymi do prowadzenia takiej kampanii będą zarówno nadawca publiczny
Telewizja Polska S.A., nadawcy komercyjni: Telewizja Polsat S.A., TVN S.A., Polskie Media S.A. oraz Telewizja Puls sp. z o.o., zobowiązani do nadawania w swoich programach przekazów o telewizji cyfrowej jak i
Minister Infrastruktury. Kampania przeprowadzona zostanie w mediach, jak również w szczególności poprzez mailing do obywateli. Ponadto Ministerstwo Infrastruktury uruchomiło już stronę internetową
www.cyfryzacja.gov.pl, na której można znaleźć wszystkie niezbędne informacje o naziemnej telewizji cyfrowej.
Ustawa wejdzie w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem przepisów dla których przewidziano inny termin wejścia w życie.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.