dodano: 2013-08-28 23:13 | aktualizacja:
2013-08-29 00:17
autor: Łukasz Knapik |
źródło: Platforma Mediowa Point Group/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W pierwszym półroczu 2013 roku przychody
Grupy Kapitałowej Platforma Mediowa Point Group (
GK PMPG) uzyskały poziom zbliżony do analogicznego okresu roku ubiegłego. To m.in. efekt przeprowadzonej w roku poprzednim restrukturyzacji grupy oraz decyzji biznesowych dotyczących zaangażowania w rozwój nowych projektów przy jednoczesnej rezygnacji z niektórych nierentownych rodzajów działalności. Dzięki decyzji o nowych przedsięwzięciach, przychody
PMPG były nieco wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, mimo że rynek reklamy prasowej wykazuje tendencje spadkowe. Według szacunków domu mediowego
Starlink, rynek reklamy w Polsce tylko w pierwszym kwartale tego roku stracił prawie 6 proc., a segment magazynów - ponad 16 proc.
Wzrost kosztów własnych sprzedaży, widoczny w wynikach I półrocza 2013 roku, to również wynik uruchomienia nowego projektu wydawniczego. Istotny udział w kosztach miały także wydatki marketingowe związane z wprowadzaniem na rynek nowego tygodnika
„Do Rzeczy” i magazynu
„Historia do Rzeczy” na początku roku oraz realizacją kampanii promocyjnej tygodnika
„Wprost” w czerwcu 2013 roku. W ocenie zarządu, zarówno wprowadzenie nowego magazynu, który uzupełnia portfolio grupy o ofertę dla czytelnika konserwatywnego, jak i promocja nowej linii programowej tygodnika
„Wprost”, są ważne dla postrzegania obu tytułów zarówno przez czytelników, jak i przez potencjalnych kontrahentów, co w średniej i długiej perspektywie powinno przełożyć się na wzrost przychodów ze sprzedaży pism oraz powierzchni reklamowej.
Zakończenie z końcem ubiegłego roku procesu repozycjonowania i restrukturyzacji grupy kapitałowej
PMPG oraz zmiany w portfolio grupy pozwoliły na sporządzenie prognozy finansowej na rok 2013, którą zarząd spółki przedstawił w końcu I kwartału. Prognoza - oparta na konserwatywnych założeniach co do sytuacji makro- i mikroekonomicznej - zakłada wzrost przychodów do 76,62 mln zł i EBITDA w wysokości ponad 4mln zł. Wyniki pierwszego półrocza potwierdzają, że pozytywna prognoza pozostaje prognozą realistyczną.
Głównym aktywem
GK PMPG pozostaje tygodnik
„Wprost”, który jest najbardziej opiniotwórczym tygodnikiem w Polsce (wg rankingów
Instytutu Monitorowania Mediów,
„Wprost” nieprzerwanie od ponad trzech lat jest najczęściej cytowanym przez inne media polskim tygodnikiem). Tygodnikiem od końca stycznia br. kieruje nowy redaktor naczelny -
Sylwester Latkowski. Ze wstępnych szacunkowych danych wydawcy wynika, że realizowana przez nowego naczelnego strategia rozwoju tytułu przynosi efekty w postaci wzrostu sprzedaży egzemplarzowej tygodnika. Jednocześnie
„Wprost” jest tygodnikiem o najwyższym rozpowszechnianiu płatnym w Polsce (143 244, w tym e-wydania - 50,7 tys., 35,4 proc. - dane
ZKDP, czerwiec 2013). Od kilkunastu tygodni rośne również sprzedaż egzemplarzowa pisma.
Rosnącą rolę w przychodach zaczyna odgrywać również spółka
Orle Pióro, wydawca tygodnika
„Do Rzeczy” oraz
„Historia Do Rzeczy”. Te kierowane do konserwatywnego czytelnika tytuły szybko zdobyły grono wiernych fanów. Tygodnik
„Do Rzeczy” jest obecnie w czołówce najlepiej sprzedających się tygodników opinii, a miesięcznik
„Historia Do Rzeczy” to zdecydowany lider rynku w cieszącej się coraz większym zainteresowaniem kategorii magazynów poświęconych historii.
Jednocześnie, w ramach nowoprzyjętej strategii rozwoju, z końcem pierwszego półrocza
PMPG zdecydowała o zawieszeniu wydawania magazynu
„Film”. Wcześniej zarząd nie wykluczał możliwości sprzedaży marki i jej zasobów, jednak wobec braku osiągnięcia satysfakcjonującej ceny odstąpił czasowo od tego projektu, nie zamykając sobie jednak możliwości wznowienia lub przywrócenia na rynek niektórych elementów marki.
Na przełomie roku 2012 i 2013 zarząd
PMPG S.A. opracował nową strategię rozwoju dla
Grupy. Celem prowadzonych działań było przede wszystkim ustabilizowanie pozycji
PMPG jako wydawcy mediów opiniotwórczych w świetle zmian strukturalnych zachodzących na rynku mediów oraz reklamy. Efektem prac nad nową strategią prac było m.in. złożenie wniosku o koncesję na nadawanie programu edukacyjnego w sygnale multipleksu pierwszego (
MUX 1) naziemnej telewizji cyfrowej (
NTC). Zgodnie z planami rozwoju
Grupy, kanał telewizyjny może zostać uruchomiony w 2014 roku.
Przypomnijmy, iż spółka już od dłuższego czasu chce zaistnieć na rynku telewizyjnym.
TV Point Group z muzyczną stacją
Machina TV rywalizowała w pierwszym konkursie na zagospodarowanie pierwszego multipleksu (
MUX 1) naziemnej telewizji cyfrowej (
NTC). Stacja nie uzyskała naziemnej koncesji, a kanał
Machina TV nigdy nie został uruchomiony, a nadawca po przegranej w konkursie ogłosił rezygnację z tego projektu
(więcej tutaj).
Grupa ponownie wystartowała (wspólnie z
Astro) w drugim konkursie, początkowo z dwoma kanałami - o charakterze społeczno-religijnym i edukacyjno-poznawczym
(więcej tutaj). Z tego pierwszego wycofała się jednak
(więcej tutaj i tutaj). Wyniki konkursu mamy wkrótce poznać
(więcej tutaj).
O miejsce przeznaczone dla kanału o charakterze edukacyjno-poznawczym rywalizują ponadto:
Edusat (więcej tutaj),
Discovery Communications Europe Limited z kanałem
DMAX (
więcej tutaj i tutaj),
TVS Sp. z o.o. z kanałem
TVS (
więcej tutaj),
TVR Sp. z o.o. z kanałem
TVE (
więcej tutaj),
TV Spektrum Sp. z o.o., należąca do grupy
ZPR, z kanałem
Fokus (więcej tutaj i tutaj),
Apella S.A. (
więcej tutaj). Wniosek spółki
4fun Media (
więcej tutaj) został już odrzucony
(więcej tutaj).
W pierwszym multipleksie (
MUX 1) naziemnej telewizji cyfrowej (
NTC)
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (
KRRiT) chce umieścić 4 kanały: społeczno-religijny, o tematyce edukacyjno-poznawczej, o tematyce filmowej i dla dzieci w wieku 4-12 lat oraz ich rodziców i wychowawców.
(więcej tutaj) Nowe stacje zajmą 4 miejsca zajmowane obecnie przez
TVP (
TVP1 HD,
TVP2 i
TVP Info) i dołączą do wyłonionych w pierwszym konkursie (
Eska TV,
Polo TV,
ATM Rozrywka TV i
TTV). Wiadomo już, że w
MUX 1 pojawią się:
TV Trwam Fundacji Lux Veritatis (kanał społeczno-religijny) i
TVP ABC (kanał dziecięcy)
(więcej tutaj).
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.