reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Nadawcy komercyjni przeciwni szybkiej cyfryzacji radia

dodano: 2013-11-01 13:04 | aktualizacja: 2013-11-01 13:21
autor: Anita Dąbek | źródło: senat.gov.pl/satkurier.pl

Grupa RMF Na ostatnim posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu w dniu 28 października 2013 roku poruszono temat procesu cyfryzacji radiofonii w Polsce. Gośćmi byli przedstawiciele Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT), Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE), Polskiego Radia, Grupy Radiowej RMF, Grupy Radiowej Eurozet, Grupy Radiowej Agora, Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych (ZPR), Emitela, Polskiej Izby Radiodyfuzji Cyfrowej (PIRC) i Związku Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSE).



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Przewodniczący KRRiT, Jan Dworak, przedstawił informacje dotyczące m.in. rekomendacji Europejskiej Unii Nadawców, analizy projektu cyfryzacji przeprowadzonej przez KRRiT na podstawie doświadczeń innych krajów, poszczególnych etapów jego wdrożenia i finansowania. Prezentacja zawierała również informacje o korzyściach dla słuchaczy i przewadze cyfrowego radia nad radiem internetowym, a także o korzyściach finansowych związanych z niższymi kosztami nadawania programu w systemie cyfrowym.

W opinii przewodniczącego rady, zaletą radia cyfrowego są jego nieodpłatność, zapewnienie anonimowości słuchaczom i możliwość zwiększenia liczby programów. Według Jana Dworaka, koszt rocznego nadawania w systemie analogowym to prawie 70 mln zł, nadawania cyfrowego zaś prawie 26 mln zł.

Wiele uwagi przewodniczący KRRiT poświęcił omówieniu zagadnień związanych z zasięgiem radiofonii cyfrowej, który jest zdecydowanie większy niż w wypadku sygnału analogowego zarówno pod względem obszaru, jak i liczby odbiorców. Jan Dworak podkreślił, że Polskie Radio ma obowiązek nadawania 4 programów ogólnopolskich, tymczasem pokrycia sygnałem analogowym na terenie całego kraju nie ma Dwójka (odbierana na 60% terytorium) i Czwórka (17%). Jak poinformował przewodniczący, programu II Polskiego Radia nie może odbierać obecnie 10,3 mln osób, programu IV – 24,5 mln.

Stacje komercyjne także nie mogą zwiększyć swojego zasięgu. Obecnie Radio Zet nie dociera do 4,3 mln osób, a Radio RMF – do 2,3 mln osób. Radia Maryja nie odbiera natomiast 7,1 mln słuchaczy.

Prezes Polskiego Radia, Andrzej Siezieniewski, zwrócił uwagę na przepisy ustawy o radiofonii i telewizji, zobowiązujące Polskie Radio do nadawania 4 programów ogólnopolskich, co obecnie nie może być zrealizowane. Według prezesa, dzięki cyfryzacji wszystkie stacje nadawcy publicznego osiągną zasięg ogólnopolski; obecnie tylko sygnały programu I i III docierają do wszystkich, nie ma przy tym możliwości zwiększenia zasięgu, ponieważ częstotliwości analogowe są wyczerpane.

W imieniu nadawców prywatnych wystąpił Kazimierz Gródek z Grupy Radiowej RMF, który zaapelował o spowolnienie procesu cyfryzacji radia w Polsce. Podkreślił, że z doświadczeń krajów europejskich wynika, iż koszty cyfryzacji radia przewyższają korzyści.

Jak poinformował, BBC rozpoczęło stałą emisję cyfrową w 1995 r. Po 18 latach nadawania cyfrowego tylko 45% Brytyjczyków ma dostęp do co najmniej jednego radioodbiornika cyfrowego. Przy wydatkowaniu ogromnych pieniędzy publicznych na promocję cyfrowego radia w 2012 r. i w pierwszym półroczu 2013 r. w Wielkiej Brytanii sprzedano prawie 2 mln radioodbiorników cyfrowych i prawie 4 mln radioodbiorników analogowych. Z kolei w Niemczech na proces cyfryzacji radia do 2009 r. wydano 187 mln euro, tymczasem na ok. 140 mln odbiorników funkcjonujących w tym kraju jedynie 2,5 mln odbiera sygnał cyfrowy.

Zdaniem Kazimierza Gródka, za niewielką popularnością cyfrowego radia może stać przeświadczenie, że niedługo radio będzie odbierane wyłącznie w Internecie. Poinformował też, że rozgłośnie komercyjne obawiają się wysokich kosztów wynikających z tzw. simulcastu, czyli nadawania programu jednocześnie w technologii analogowej i cyfrowej. Zaproponował, aby poczekać na rozstrzygnięcia europejskie. Zwrócił uwagę, że jeżeli Unia Europejska zdecyduje, iż technologia DAB+ ma być technologią obowiązującą i wyznaczy datę wyłączenia sygnału analogowego, będzie to oznaczać spadek ceny radioodbiorników w całej Europie i da szansę słuchaczom na kupno tanich odbiorników.

W ocenie nadawców prywatnych, Polskie Radio, które jako pierwsze 1 października 2013 r. rozpoczęło emisję cyfrową 7 programów, jest w o wiele lepszej sytuacji, ponieważ cyfryzacja zostanie sfinansowana z pieniędzy publicznych, w tym pochodzących z abonamentu.

Na zakończenie posiedzenia przewodniczący komisji Grzegorz Czelej zaapelował o wypracowanie docelowej strategii i modelu cyfryzacji w Polsce. Postulował też zorganizowanie społecznej kampanii informacyjnej na temat cyfryzacji radia.

Zobacz relację wideo z posiedzenia


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Radio


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE S2X FBC

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X

Octagon SF8008 Supreme Twin UHD 4K 2xDVB-S2X - odbiornik UHD...

569 zł Więcej...

Antena Olympia BX 1000+LTE Combo V/H

Nowoczesna antena szerokopasmowa BX 1000+ Olympia Combo. Zaprojektowana do w...

120 zł Więcej...