reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Czy pandemia doprowadzi do obniżenia cen praw sportowych?

dodano: 2020-08-10 20:10 | aktualizacja: 2020-08-11 17:15
autor: Janusz Sulisz | źródło: The Guardian/BR/broadbandtvnews/Digital TV Europe

model podzialu Ekstraklasa 2020 360px.jpg Zaczynają się pierwsze dyskusje na temat obniżki wartości praw do transmisji sportowych. Jak wiadomo, pandemia Covid-19 znacząco wpłynęła na rozgrywki sportowe, bo większość z nich została odwołana lub przesunięta w czasie. Wiele meczów ligowych się nie odbyło, a straty świata sportu są liczone w miliardach dolarów. Dochodzi do sporów między nadawcami i właścicielami praw telewizyjnych - czy i kiedy ma być zapłacona kolejna transza za... transmisje rozgrywek, których nie ma lub nie było w odpowiednim czasie. Z drugiej strony jest ogromny głód wśród kibiców i widzów na wszystko co jest na żywo. Czy rozpoczęła się nowa wojna o prawa sportowe?

Piłkarskie ligi Fortuna PKO LaLiga Premier League Serie A Ligue 1 Bundesliga


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wszystko zaczęło się od wypowiedzi szefa BT Sport, który jasno dał do zrozumienia, że pandemia koronawirusa doprowadzi do korekty wycen praw do transmisji.

W rozmowie z „The Guardian” Simon Green z BT Sport przewiduje, że ceny praw sportowych nie będą nadal rosły, jak miało to miejsce przez ostatnie 30 lat.

Simon Green powiedział tak:

- Osobiście uważam, że Covid-19 spowoduje korektę na rynkach praw telewizyjnych do transmisji sportowych, co oznacza, że ​​ich wartość nie wzrośnie tak, jak miało to miejsce w przeszłości. Myślę, że każdy [nadawca] będzie bardziej wnikliwy w kwestii tego, ile zapłaci, biorąc pod uwagę, że kraj stoi w obliczu potencjalnej recesji, która może pozostawić widzom mniej pieniędzy w kieszeniach.

Wielka Brytania języczkiem u wagi pod względem praw sportowych?
Warto przypomnieć, że szef BT Sport wypowiadał się patrząc na rynek brytyjski, a tam angielska Premier League niedługo wejdzie w ostatnie dwa sezony obecnego cyklu praw. W Wielkiej Brytanii Sky i BT przejmą 5 z 7 dostępnych pakietów praw za rekordową kwotę 4,46 mld funtów.

Kolejny cykl praw telewizyjnych dla Premier League będzie podlegać przetargowi w 2021 roku. Prawdopodobnie dojdzie do istotnych zmian. Pytanie jakich, bo choć pandemia wpłynęła na to jak nadawcy postrzegają wartość transmisji, ale z drugiej strony widzowie wyjątkowo czekają na wszystko co jest live. Może się okazać, ze niektóre prawa będą tym bardziej cenne i ich wartość jeszcze wzrośnie w ramach licytacji.

Amazon prawdopodobnie będzie chciał zwiększyć swój udział w prawach po udanym pierwszym sezonie z ponad 20 meczami. DAZN może również chcieć przejąć prawa do Premier League, gdy ugruntowuje swoją pozycję na rynku brytyjskim, podczas gdy liga o niższej wartości może skłonić dyrektora generalnego Premier League, Richarda Mastersa, do kontynuowania potencjalnego produktu D2C „Premflix”.

W BT Sport od razu podjęto decyzję, że każde prawa telewizyjne do sportu będą przeglądane przed każdym przetargiem, który się pojawi, by go odpowiednio wycenić. Ciekawostką jest to, że pandemia zmieniła podejście do znaczenie sportu na żywo: bo „kiedy wróciła Bundesliga, widownia na trzech kanałach BT Sport wynosiła 750 tys. widzów w porównaniu do 100 tys. wcześniej”.

Bundesliga była pierwszą dużą ligą sportową, która ogłosiła przetarg na prawa telewizyjne po okresie pandemii, a jej wartość spadła o 200 mln euro w transakcji 4,4 mld euro z DAZN i Sky.

Ekstraklasa bez zmian budżetowych- było 225 mln zł i tak zostanie.
W Polsce też trwały pewne przepychanki dotyczące pieniędzy za prawa telewizyjne do PKO Ekstraklasy, bo nie wszystkie kluby były zadowolone z ich podziału. Przeciwna była m.in. Wisła Kraków, ale jej wniosek przepadł, bo nie poparli go inni udziałowcy.

Dlatego ostatecznie budżet Ekstraklasy na sezon 2020/2021 został zatwierdzony, o czym poinformowała oficjalna strona Ekstraklasa.org.

Po raz kolejny do podziału między kluby Ekstraklasy ma być 225 mln zł.
Ustalono też, że Ekstraklasa dofinansuje testy na obecność koronawirusa, przekazując klubom na ten cel 1,6 mln zł, tj. po 100 tys. zł na klub. Jednocześnie zarząd Ekstraklasy otrzymał zgodę akcjonariuszy na finalizowanie porozumienia z nadawcami dotyczącego praw mediowych. To oznacza, że spółka zarządzająca piłkarską PKO BP Ekstraklasą ma wkrótce podpisać stosowną umowę z CANAL+ Polska i Telewizją Polską dotyczącą praw do transmisji w sezonach 2021/2022 i 2022/2023. Podobno 10 sierpnia na taki kontrakt zgodzili się udziałowcy Ekstraklasy.

- Decyzją rady model podziału w najbliższym sezonie będzie taki sam jak w poprzednim. Jednocześnie akcjonariusze i rada dali zarządowi Ekstraklasy „zielone światło” w sprawie porozumienia regulującego temat praw mediowych, co ma zabezpieczyć przyszłe wpływy dla klubów – przekazał Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy S.A.

Warunki finansowe nowej umowy Ekstraklasy z polskimi nadawcami mają być podobne jak obecnie. Nieoficjalnie wiadomo, że CANAL+ zapłaci 180 mln zł rocznie, a TVP 40 mln zł. W tym wliczono 25 mln zł jako koszt produkcji transmisji realizowanych przez spółkę zależną Ekstraklasy. W kanałach sportowych CANAL+ nadal będą emitowane wszystkie mecze PKO BP Ekstraklasy, zaś w Telewizji Polskiej po jednym z każdej kolejki oraz skróty wszystkich meczów.

Ciekawe jak sytuacja z prawami telewizyjnymi będzie przebiegać w innych krajach i poszczególnych lig. Satkurier.pl będzie na bieżąco śledził tę sytuację.

Źródło: theguardian.com  broadbandtvnews.com  digitaltveurope.com

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Janusz Sulisz


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Dreamsky TSC-4K TRIO DVB-S2/T2/C2

Profesjonalny miernik Dreamsky TSC-4K TRIO do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów...

1 990 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 1,5m

Najnowszy kabel HDMI o długości 1,5m w wersji v2.1 dla...

39 zł Więcej...

Odbiornik TechniSat DIGIPLUS UHD S

DIGIPLUS UHD S to najnowszy flagowy dekoder uznanej, niemieckiej firmy...

1 190 zł Więcej...
reklama