12-metrowy Pitbull nie zagroził satelitom

dodano: 2014-09-09 14:56 | aktualizacja: 2014-09-09 15:53
autor: Janusz Sulisz | źródło: NASA

Krater w Nikaragui 3 września 2014 roku amerykańska NASA poinformowała, że niewielka asteroida, oznaczona 2014 RC i nazywana potocznie Pitbull, bezpiecznie przeleci bardzo blisko Ziemi w niedzielę, 7 września 2014 roku. W momencie największego zbliżenia przewidywanego na godz. 20:20 czasu polskiego asteroida miała mijać Nową Zelandię. Astronomowie z NASA oszacowali wtedy, że asteroida jest wielkości około 20 metrów.

W momencie największego zbliżenia 2014 RC miała być w odległości jednej dziesiątej dystansu od Ziemi do Księżyca, czyli około 40000 km. Jak podawała NASA, asteroida miała minąć Ziemię z dala od orbity geostacjonarnej z satelitami komunikacyjnymi i nie stanowić dla nich zagrożenia.

Jednak w weekend w mediach pojawiły się informacje, że planetoida uderzyła jednak w powierzchnię Ziemi - na terytorium Nikaragui. NASA nie potwierdziła jednak jeszcze tych informacji. Głośny wybuch był podobno słyszany w pobliżu międzynarodowego lotniska w Managui w sobotę wieczorem. Zdjęcia prezentują 12-metrowy krater. Jak dotąd nie ma naocznych świadków ani innych zdjęć, które potwierdziłyby, że krater powstał w wyniku uderzenia asteroidy. Naukowcy z NASA twierdzą, że skoro zderzenie w Nikaragui nastąpiło pełne 13 godzin przed bliskim przejściem asteroidy 2014 RC, to te dwa wydarzenia nie są ze sobą powiązane.

Jak podaje NASA, mała planetoida 2014 RC minęła bezpiecznie Ziemię o godz. 20:01 czasu polskiego w dniu 7 września. W momencie największego zbliżenia 2014 RC była w odległości 39.900 km od środka Ziemi i 33.550 km od powierzchni Ziemi. Astronomowie z całego świata wykorzystali tę okazję do przyjrzenia się asteroidzie i odkryli, że asteroida ma około 12 m i obraca się bardzo szybko.

Asteroida 2014 RC została po raz pierwszy odkryta w nocy z 31 sierpnia na 1 września przez Catalina Sky Survey w pobliżu Tucson w Arizonie. Niezleżenie została odkryta następnej nocy przez teleskop Pan-STARRS 1, znajdujący się na szczycie Haleakalā na Maui na Hawajach.

Więcej z kategorii Kosmos