reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

„Nie” dla nowej koncepcji finansowania mediów publicznych

dodano: 2014-12-01 21:50 | aktualizacja: 2014-12-02 15:13
autor: Jerzy Kruczek | źródło: ZPP

samsung 3D Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytut Sobieski, Fundacja Republikańska, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenie Libertariańskie oraz Fundacja Wolności i Przedsiębiorczości przedstawiły swoje stanowisko dotyczące nowej „koncepcji zasad finansowania mediów publicznych”. Nowa „Koncepcja zasad finansowania mediów publicznych” (więcej tutaj) ma na celu wprowadzenie przepisów, które zastąpią obecnie obowiązującą opłatę abonamentową za posiadanie odbiorników radiowych i telewizyjnych uregulowaną w ustawie z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W ocenie Związku Pracodawców i Przedsiębiorców, Instytutu Sobieskiego, Fundacji Republikańskiej, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenia Libertariańskiego oraz Fundacji Wolności i Przedsiębiorczości, zaproponowane zmiany są „niecelowe i nieuzasadnione”.

- Koncepcja zasad finansowania mediów publicznych przewiduje wprowadzenie przymusowej daniny publicznej, której nie można na pewno nazwać abonamentem, ponieważ abonament z założenia winien być płacony dobrowolnie. Danina publiczna, egzekwowana na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, czy też na podstawie przepisów, które zostaną stworzone na nowo, za używanie telewizora lub radio, jest bezpodstawna - czytamy w stanowisku wyżej wymienionych organizacji.

- Podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy dotyczące powyższej kwestii są wyjątkowo zawiłe i niejasne. Przewidywana według nowej koncepcji opłata nie jest de facto pobierana tylko za używanie telewizora czy radio, ale także za możliwość realizacji tzw. „misji publicznej”, czyli za uprawnienie do odbioru państwowych programów radiowych i telewizyjnych - kontynuowano.

Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, w dużej mierze odbiega od obecnie panujących standardów, a zapisana w niej „definicja tzw. „misji publicznej” jest po prostu archaiczna”, uważają Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytut Sobieski, Fundacja Republikańska, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenie Libertariańskie oraz Fundacja Wolności i Przedsiębiorczości, jednakże zmiany proponowane w zakresie „koncepcji zasad finansowania mediów publicznych”, w żaden sposób nie prowadzą do poprawienia tej sytuacji, uważają. Może bowiem dojść do powstania rozbieżności pomiędzy nowymi, a starymi przepisami regulującymi te kwestie. W tym zakresie, ewentualnie zaproponowane zmiany powinny zostać dokładnie przeanalizowane pod względem już obowiązujących przepisów, dodają.

- W nowej „Koncepcji zasad finansowania mediów publicznych” przede wszystkim budzi wątpliwości wprowadzenie różnych stawek opłaty audiowizualnej w zależności od rozmiarów prowadzonej działalności gospodarczej. Zaproponowany podział odnoszący się do wielkości przedsiębiorstwa diametralnie różni się od wytycznych zawartych w rozporządzeniach Unii Europejskiej oraz Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. Powyższe dotyczy w szczególności definicji micro przedsiębiorców. Do takich rozbieżności w przepisach prawa, w żadnym wypadku nie można dopuścić - czytamy w komunikacie.

W opinii wyżej wspomnianych organizacji „nie jest zasadne wprowadzanie nowych regulacji, które będą nakładać kolejne podatki na obywateli, w tym także na przedsiębiorców”, a przede wszystkim, ich zdaniem, nie jest możliwe wprowadzenie tych zmian w zaproponowanej formie.

- Wraz z rozwojem przedsiębiorczości i realizacją zasad wolnego rynku, w Polsce jest możliwość wykupienia abonamentu telewizji kablowej lub cyfrowej, natomiast nowa opłata abonamentowa czy audiowizualna, powinna być wyłącznie płacona dobrowolnie przez tych obywateli, którzy zadeklarują chęć wsparcia tzw. „misji publicznej” - uważają Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytut Sobieski, Fundacja Republikańska, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenie Libertariańskie oraz Fundacja Wolności i Przedsiębiorczości


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Polonica


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Miernik Satlink ST-5150 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem

Miernik Satlink ST-5150 do pomiarów zarówno cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2,...

690 zł Więcej...

Miernik Satlink ST-6986 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem i testerem optycznym

Miernik Satlink ST-6986 do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, naziemnych...

1 630 zł Więcej...

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...