dodano: 2014-12-01 21:50 | aktualizacja:
2014-12-02 15:13
autor: Jerzy Kruczek |
źródło: ZPP
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W ocenie Związku Pracodawców i Przedsiębiorców, Instytutu Sobieskiego, Fundacji Republikańskiej, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenia Libertariańskiego oraz Fundacji Wolności i Przedsiębiorczości,
zaproponowane zmiany są „niecelowe i nieuzasadnione”.
-
Koncepcja zasad finansowania mediów publicznych przewiduje wprowadzenie przymusowej daniny publicznej, której nie można na pewno nazwać abonamentem, ponieważ abonament z założenia winien być płacony dobrowolnie. Danina publiczna, egzekwowana na podstawie obecnie obowiązujących przepisów, czy też na podstawie przepisów, które zostaną stworzone na nowo, za używanie telewizora lub radio, jest bezpodstawna - czytamy w stanowisku wyżej wymienionych organizacji.
-
Podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy dotyczące powyższej kwestii są wyjątkowo zawiłe i niejasne. Przewidywana według nowej koncepcji opłata nie jest de facto pobierana tylko za używanie telewizora czy radio, ale także za możliwość realizacji tzw. „misji publicznej”, czyli za uprawnienie do odbioru państwowych programów radiowych i telewizyjnych - kontynuowano.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji, w dużej mierze odbiega od obecnie panujących standardów, a zapisana w niej
„definicja tzw. „misji publicznej” jest po prostu archaiczna”, uważają Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytut Sobieski, Fundacja Republikańska, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenie Libertariańskie oraz Fundacja Wolności i Przedsiębiorczości, jednakże zmiany proponowane w zakresie „koncepcji zasad finansowania mediów publicznych”, w żaden sposób nie prowadzą do poprawienia tej sytuacji, uważają. Może bowiem dojść do powstania rozbieżności pomiędzy nowymi, a starymi przepisami regulującymi te kwestie. W tym zakresie, ewentualnie zaproponowane zmiany powinny zostać dokładnie przeanalizowane pod względem już obowiązujących przepisów, dodają.
-
W nowej „Koncepcji zasad finansowania mediów publicznych” przede wszystkim budzi wątpliwości wprowadzenie różnych stawek opłaty audiowizualnej w zależności od rozmiarów prowadzonej działalności gospodarczej. Zaproponowany podział odnoszący się do wielkości przedsiębiorstwa diametralnie różni się od wytycznych zawartych w rozporządzeniach Unii Europejskiej oraz Ustawie o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. Powyższe dotyczy w szczególności definicji micro przedsiębiorców. Do takich rozbieżności w przepisach prawa, w żadnym wypadku nie można dopuścić - czytamy w komunikacie.
W opinii wyżej wspomnianych organizacji
„nie jest zasadne wprowadzanie nowych regulacji, które będą nakładać kolejne podatki na obywateli, w tym także na przedsiębiorców”, a przede wszystkim, ich zdaniem, nie jest możliwe wprowadzenie tych zmian w zaproponowanej formie.
-
Wraz z rozwojem przedsiębiorczości i realizacją zasad wolnego rynku, w Polsce jest możliwość wykupienia abonamentu telewizji kablowej lub cyfrowej, natomiast nowa opłata abonamentowa czy audiowizualna, powinna być wyłącznie płacona dobrowolnie przez tych obywateli, którzy zadeklarują chęć wsparcia tzw. „misji publicznej” - uważają Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Instytut Sobieski, Fundacja Republikańska, Warsaw Enterprise Institute, Stowarzyszenie Libertariańskie oraz Fundacja Wolności i Przedsiębiorczości
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.