dodano: 2014-12-24 16:54 | aktualizacja:
2014-12-26 19:54
autor: Janusz Sulisz |
źródło: rapidtvnews/parabola.cz
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
DigiTürk ma wyłączne prawa do transmisji najwyższej ligi piłkarskiej Turcji, Super Lig. Jeśli umowa kupna DigiTürk zostanie faktycznie potwierdzona to rozszerzy ona zasięg sportowej stacji beIN Sports w Turcji, w którym firma - matka, czyli Al Jazeera stale buduje swoją obecność. Turecka wersja tego kanału Al Jazeera Türk otrzymała licencję w kwietniu 2013 roku, a Al Jazeera uruchomiła nową stronę internetową w Turcji w pierwszym kwartale 2014 roku.
Przypomnieć warto, że Al Khelaifi jest również prezesem
Qatar Sports Investments (QSI), suwerennego funduszu, który doprowadził do przejęcia francuskiego klubu piłkarskiego
Paris Saint Germain (PSG) w 2011 roku, robiąc z tego klubu dominujący klub we Francji.
BeIN Media Group została wydzielona z Al Jazeera Media Network w 2013 roku, a beIN Sports rozpoczął nadawanie na początku tego roku. Zapewnia zasięg beIN Sports w 24 krajach na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, a także innych krajach, w tym Francji, USA, Kanadzie i Australii. Po cichu mówi się o pojawieniu się w kilku europejskich krajach, w tym w Polsce i we Włoszech.
Kupno DigiTürk oznaczałoby największą transakcję przejęcia na tureckim rynku mediów jaka kiedykolwiek się wydarzyła.
Także dla Katarczyków przejęcie DigiTürk daje wiele strategicznych celów, takich jak:
- Rozszerzenie franczyzy Global Sports Media, które kontroluje Bein Media Group, bo marka beIN Sports jest obecna w 23 krajach na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, w Ameryce Północnej (USA i Kanada), w Europie (Francja), w Azji (Indonezja , Tajlandia, Filipiny i Hong-Kong) oraz w Australii (po przejęciu Setanta Sports Australia). Ponadto, biorąc pełną kontrolę nad zawartością transmisji sportowych na tureckim rynku telewizyjnym, ma na zasadzie wyłączności turecką Sport Toto Football League aż do 2017 roku (największy generator przychodów w tureckiej płatnej telewizji)
- Umocnienie tzw. "strategii internacjonalizacji" Al Jazeera Media Network po uruchomieniu dedykowanych kanałów w USA (po zakupie Current TV od byłego prezydenta Al Gore), na Bałkanach (Al Jazeera Balkan w Sarajewie), w Egipcie (tu jednak zamykają Al Jazeera Mubasher Misr). Mówi się też o rozmowach z Mediaset o ewentualnej inwestycji w telewizyjny biznes Berlusconiego.
- Wejście na lukratywny rynek, jakim jest Turcja, bo to Turcja jest największym rynkiem TV w tym regionie (większy rynek niż Polska z około 83 mln ludzi i 20 mln gospodarstw domowych z TV). Dlatego jest postrzegana przez Al Jazeera Türk jako pomost dla dalszej ekspansji w regionie. Określono, że to najprostsze dotarcie do tureckojęzycznej grupy docelowej z szacowaną widownią 140-150 mln ludzi w Europie, na Bałkanach, Kaukazie, w Azji Środkowej i na Bliskim Wschodzie.
- Pełne wykorzystanie perspektyw biznesu i rynku płatnej telewizji w Turcji. Według IHS Television Media Intelligence na koniec 2014 roku jest około 5,8 mln gospodarstw domowych płatnej telewizji w kraju, który wzrośnie do 7,6 mln w 2020 roku (wzrost o 31 proc.). IHS spodziewa się jeszcze bardziej imponującego wzrostu przychodów. Według IHS Television Media Intelligence spodziewany jest wzrost z około 1,2 mld dol. w 2014 roku (tylko z gospodarstw domowych płatnej telewizji, z wyłączeniem hoteli, barów, restauracji i wynajmu sprzętu) do ponad 2 mld dol. w 2020 (wzrost 67,5 proc.).
DigiTürk, jako lukratywne aktywa, początkowo nie zainteresował największych tureckich potentatów mediów i korporacji telekomunikacyjnych, takich jak Dogan Holding Group, Türk Telekom i Dogus Media Group. Tureckie media wymieniały tylko potencjalnych chętnych wśród firm międzynarodowych, takich jak News Corporation i Liberty Global, jak zainteresowany przejęciem
DigiTürk, ale nic z tego nie wyszło.
Dogan Holding nawet zdecydował się złożyć najwyższą ofertę na 53 proc. udziałów, oferując
880 mln dol. w styczniu 2014 roku, ale nabycie
DigiTürk przez Dogan Holding podobno zostało zablokowane przez turecki Urząd Konkurencji, bo Dogan już kieruje drugą co do wielkości platformą płatnej telewizji satelitarnej w Turcji (
D-Smart).
Jedno jest pewne, że finansowe wsparcie od nowych katarskich właścicieli niewątpliwie wzmocni pozycję dominującą
DigiTürk na tureckim rynku płatnej telewizji. Jednak pozostali duzi gracze (D-Smart, Türksat i TTNET) nie będą siedzieć bezczynnie. Zaledwie tydzień przed przejęciem
DigiTürk, TTNET (operator IPTV firmy Türk Telekom) ogłoszono nabycie praw do transmisji rozgrywek Ligi Mistrzów UEFA i Ligi Europejskiej na lata 2015-2018, co z pewnością zwiększy liczbę abonentów TTNET i utrudni działalność platformy
DigiTürk.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.