dodano: 2015-03-11 12:47 | aktualizacja:
2015-03-11 17:31
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: UKE/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Przypomnijmy, że pierwsze konsultacje UKE dotyczyły uchwały KRRiT z 24 czerwca 2014 roku (
więcej tutaj). KRRiT zaproponowała wtedy, by w ramach MUX 8 nadawane były wyłącznie programy Telewizji Polskiej - przeniesione z MUX 3 lub nowe. Programy te miałyby być nadawane w HD i oferowane bezpłatnie. 28 października ub.r. KRRiT opublikowała kolejną uchwałę (
więcej tutaj), proponując przeznaczenie 3 slotów dla kanałów TVP (3 kanałów SD lub 1 kanału HD i 1 kanału SD) i 4 dla kanałów SD nadawców komercyjnych.
Uwaga! Opublikowane poniżej przez UKE stanowiska dotyczą uchwały KRRiT z czerwca ub.r.
W ocenie
Agory uchwała KRRiT stoi w sprzeczności z zasadami gospodarowania i rezerwacji częstotliwości oraz nie realizuje interesu publicznego, jakim jest pluralizm mediów. W opinii Agory MUX 8 powinien zostać przeznaczony na treści bezpłatne, a warunki konkursu nie powinny w sposób nieuzasadniony ograniczać kręgu jego uczestników i zawężać do de facto do podmiotów powiązanych kapitałowo z TVP S.A.
Cyfrowy Polsat pisze o „zdecydowanym sprzeciwie”. Zdaniem tej grupy, celem KRRiT powinno być takie zagospodarowanie MUX 8, które przyczyni się do sukcesu telewizji naziemnej. W opinii Cyfrowego Polsatu sukces zapewni przede wszystkim atrakcyjna oferta programowa w HD. -
Uważamy, że dla budowy wartościowej oferty naziemnej telewizji cyfrowej niezbędne jest przeznaczenie multipleksu na bezpłatne kanały HD nadawców komercyjnych, którzy w tej chwili oferują kanały must carry w ramach DVB-T.
Discovery Polska uważa, że KRRiT nie może ustalać „zawartości programowej” poprzez wskazanie ściśle określonego podmiotu, który będzie nadawcą programów. Ponadto formuła zaproponowana przez KRRiT nie realizuje nadrzędnego celu, jakim jest zapewnienie pluralizmu mediów, twierdzi Discovery.
EmiTel uważa, że zaproponowany przez KRRiT model uruchomienia MUX 8 definitywnie eliminuje koncepcję tzw. aktywnego operatora. W opinii spółki konsultowane rozwiązanie nie wspiera procesu podnoszenia konkurencji na rynku nadawców telewizyjnych funkcjonujących na rynku naziemnej telewizji cyfrowej. EmiTel porusza także kwestie technologiczne. Jego zdaniem wprowadzenie wymogu nadawania w standardzie DVB-T2 generuje dodatkowy niczym nie uzasadniony koszt społeczny polegający na przymusie dostosowania odbiorników telewizyjnych do odbioru w nowym standardzie. Negatywne skutki będą oddziaływać także na nadawców, dodaje EmiTel. Jego koncepcja zgadza się z koncepcją KRRiT, która uwzględnia zasadę neutralności technologicznej (MUX 8 może być w DVB-T, niekoniecznie w DVB-T2).
W opinii spółki
Kino Polska TV, treść uchwały KRRiT prowadząca do osiągnięcia przez TVP S.A. pozycji dominującej na rynku w żaden sposób nie uwzględnia przesłanek wymienionych w przepisie Prawa telekomunikacyjnego.
Konfederacja Lewiatan również pisze o „zdecydowanym sprzeciwie” i - tak samo jak Cyfrowy Polsat - uważa, że ofertę MUX 8 powinny stanowić bezpłatne kanały HD nadawców komercyjnych, którzy w tej chwili oferują kanały must carry w ramach DVB-T.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) zwraca uwagę, że w projekcie dokumentacji konkursowej na MUX 8 znalazły się dwie propozycje parametrów technicznych emisji wykraczające poza wymagania obowiązujące w rozporządzeniu MI z 18 grudnia 2009 roku ws. wymagań technicznych i eksploatacyjnych dla urządzeń do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej oraz Kodeksie Dobrych Praktyk.
Telewizja Puls uważa, że zmianie powinien ulec warunek uczestnictwa w konkursie polegający na podjęciu zobowiązaniu, że na audiowizualne składniki MUX 8 składać się będą wyłącznie programy rozpowszechniane przez TVP. Według Telewizji Puls, oferta MUX 8 powinna składać się z dotychczasowych programów uniwersalnych telewizji komercyjnych nadawanych w naziemnej telewizji cyfrowej, przy czym w jakości HD.
Zobowiązania dotyczące zawartości MUX 8 zostały ustalone w sposób naruszający zasadę przejrzystości działania organów państwowych, są sprzeczne z przepisami o udzielaniu koncesji, naruszają warunki zachowania konkurencji oraz będą miały niekorzystny wpływ na warunki finansowania krajowej produkcji audycji telewizyjnych, uważa
TVN S.A. Ponadto spółka ta optuje za uruchomieniem MUX 8 w DVB-T2. Jej zdaniem, poza korzyściami technicznymi przemawiającymi za tym standardem, krok ten zapoczątkowałby w Polsce płynny i naturalny proces przejścia MUX 1-3 na nowy standard, co wpłynęłoby na lepsze wykorzystanie zasobów częstotliwości. -
Im szybciej Polska zdecyduje się na wprowadzenie nowego standardu, tym koszty społeczne jej adaptacji będą mniejsze.
Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) pisze o możliwych negatywnych konsekwencjach, jakie mogą zaistnieć w momencie przekazania MUX 8 Telewizji Polskiej. Proponuje rozważanie innych scenariuszy co do przeznaczania miejsc w MUX, np. wprowadzenie wersji HD kanałów, które są już nadawane w pozostałych multipleksach.
ZPR S.A. twierdzi, że ograniczenie możliwości innego zagospodarowania MUX 8 na etapie postępowania o pasywne operatorstwo MUX 8 jest niecelowe i ograniczające swobodę KRRiT w kształtowaniu rynku.
Uwaga! Opublikowane poniżej przez UKE stanowiska dotyczą uchwały KRRiT z października ub.r.
Kilka niżej wymienionych podmiotów zwraca uwagę na to, że dokumentacja konkursowa zakłada, iż wybrany operator MUX 8 będzie operatorem pasywnym, czyli nie będzie miał żadnego wpływu na to, jakie programy nadawców komercyjnych będą nadawane w MUX 8. Ich zdaniem, niesie to za sobą duże ryzyko finansowe dla operatora MUX 8. Generalnie, większość podmiotów podtrzymuje swoje stanowisko przedstawione w pierwszych konsultacjach.
Zgodnie z przepisami, prezes UKE ogłasza przetarg, aukcję albo konkurs nie później niż 21 dni od dnia ogłoszenia wyników postępowania konsultacyjnego w tej sprawie.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.