dodano: 2015-05-28 23:17 | aktualizacja:
2015-05-28 23:38
autor: Jacek Grzeszczak |
źródło: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W związku z rozpoczętą przez
Prezesa UKE procedurą konkursową dotyczącą wyboru operatora multipleksu ósmego,
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji postanowiła przeprowadzić konsultacje społeczne w sprawie uzupełnienia oferty naziemnej telewizji cyfrowej.
KRRiT przeanalizowała ofertę programową naziemnej telewizji cyfrowej dostępną na działających już trzech multipleksach (
MUX 1,
MUX 2 i
MUX 3), sytuację na rynku reklamy telewizyjnej, a także wzięła pod uwagę dotychczasową ocenę obecnej oferty naziemnej telewizji przez odbiorców. W wyniku powyższych analiz
KRRiT postanowiła, że trzy miejsca
MUX 8 przeznaczy na programy
TVP SA, a pozostałe cztery miejsca w standardzie SD przeznaczy na programy, które uzyskają koncesje
Przewodniczącego KRRiT.
KRRiT – jako konstytucyjny organ odpowiedzialny za interes odbiorców oraz dbający o otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji chce w swej decyzji wziąć pod uwagę w szczególności potrzebę zapewnienia różnorodności programowej w ofercie programów telewizyjnych rozpowszechnianych w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną.
Krajowa Rada przywiązując dużą wagę do opinii przedstawianych przez odbiorców oraz podmioty działające na rynku mediów elektronicznych oraz troszcząc się o zapewnienie jawności i przejrzystości podejmowanych działań i decyzji poddała konsultacjom społecznym następujące zagadnienie:
Jakie istniejące lub nowe cztery programy telewizyjne mogą w najpełniejszy sposób uzupełnić ofertę programową naziemnej telewizji cyfrowej i w związku z tym powinny znaleźć się w bezpłatnej ofercie operatora multipleksu ósmego?
Konsultacje zostały ogłoszone 2 kwietnia 2015 r. i trwały do 30 kwietnia. Stanowiska konsultacyjne można było przesyłać drogą elektroniczną (mailowo) lub pocztą tradycyjną na adres Biura
KRRiT.
Konsultacje miały charakter otwarty. Były skierowane do wszystkich zainteresowanych, a w szczególności do odbiorców i uczestników rynku mediów elektronicznych.
Wyniki konsultacji
W ramach konsultacji nadesłano
11384 stanowisk, w tym 7200 maili (8508 stanowisk) i 1214 listów pocztą tradycyjną (2876 stanowisk). 50 stanowisk zostało nadesłanych do
Biura KRRiT w trybie skarg i wniosków. Dziesięć stanowisk zostało złożonych przez przedsiębiorców, którzy działają już jako nadawcy lub chcą umieścić swoje programy w ofercie multipleksu ósmego.
Po terminie konsultacji napłynęło 30 stanowisk, 10 listów anonimowych oraz 118 maili bez treści.
Stanowiska konsultacyjne
Znacząca większość respondentów odpowiedziała, że w najpełniejszy sposób uzupełni ofertę programową naziemnej telewizji cyfrowej program
Telewizja Republika – razem
11266 stanowisk przekazanych drogą elektroniczną i pocztą tradycyjną. Powyższe stanowiska zawierały często nie tyle odpowiedzi na pytanie, ale apel lub żądanie skierowane do
Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Przeważająca większość stanowisk konsultacyjnych wyrażających poparcie dla
Telewizji Republika miała jednobrzmiący tekst lub była wypełnionym formularzem w wersji elektronicznej czy też wycinkiem z prasy drukowanej.
Część respondentów nie wymieniała konkretnych programów, które powinny znaleźć się w ofercie
MUX 8, ale wskazywała na charakter programu, a więc:
- kanał filmowy,
- kanał dziecięcy,
- kanał z kreskówkami,
- kanał dla młodzieży,
- kanał popularno-naukowy,
- kanał sportowy,
- kanał przyrodniczo-dokumentalny,
- kanał lifestylowo-biznesowy,
- kanał muzyczny,
- kanał z filami dokumentalnymi,
- kanał motoryzacyjny,
- kanał komediowy,
- kanał informacyjny,
- kanał uniwersalny,
- kanał dla kobiet,
- kanał dla mężczyzn,
- kanał z serialami,
- kanał rozrywkowy,
- kanał historyczny,
- kanał z teleturniejami,
- kanał kulturalny,
- kanał edukacyjno-naukowy,
- kanał informacyjny w języku angielskim.
Większość korespondentów wskazywała jednak konkretne programy dostępne w ofercie operatorów rozprowadzających programy. Drogą elektroniczną wpłynęło
116 maili oraz 2 stanowiska pocztą tradycyjną od osób indywidualnych, które wnioskują o przyznanie miejsca na
MUX 8 programom:
- 4Fun Tv,
- A&E,
- Ale Kino,
- Animal Planet,
- BBC EARTH,
- BBC HD,
- BBC Knowledge,
- CANAL+,
- Comedy Central,
- Cartoon Network,
- Discovery Channel,
- Disney,
- Domo+,
- DMax,
- Eurosport,
- HBO,
- History,
- KINO POLSKA,
- Kuchnia+,
- Mini Mini+,
- Motowizja,
- National Geographic,
- National Geographic Wild,
- Orange Sport,
- Polsat 2,
- Polsat Play,
- Polsat News,
- Polsat Sport,
- Polsat Cafe,
- Polonia 1,
- Stars Tv,
- Superstacja,
- TVS,
- TVN24,
- TVN Style,
- TVN Turbo,
- TVN Fabuła,
- TVP HD,
- TVP Dokument,
- TVP Film,
- TVP Info,
- TVP Kultura,
- TVP Regionalna,
- TVP Seriale,
- TVP Sport,
- TVP Sport HD,
- Tele 5,
- Telewizja Republika,
- TVR,
- VIVA Polska,
- Travel Channel,
- TLC.
W nielicznych stanowiskach odbiorcy wyrazili także wolę, aby oferta naziemnej telewizji cyfrowej była wzbogacona jakością obrazu w rozdzielczości HD lub nawet była rozpowszechniana w standardzie
DVB-T2.
Swoje stanowiska nadesłały także podmioty gospodarcze działające na rynku mediów elektronicznych lub zamierzające podjąć taką działalność, oferujące własne propozycje programowe:
-
Agora SA – przedsiębiorca uważa, że wśród nowych kanałów koncesjonowanych powinny się znaleźć programy uniwersalne (ogólnotematyczne) oraz kanał związany z tematyką stylu życia.
-
Discovery Networks Ceemea – oferta zdaniem nadawcy powinna zostać uzupełniona przez program powstały w oparciu o audycje najwyższej jakości, pozwalające polskiemu widzowi poszerzać horyzonty i pogłębiać wiedzę na temat problemów otaczającego nas świata. Na poparcie swojego stanowiska nadawca przytoczył wyniki badań odbiorców przeprowadzone przez
MEC Analytics & Insight z maja 2014 r.
-
Fratria sp. z o.o. – spółka przedstawiła zamiar uczestniczenia w przyszłym konkursie koncesyjnym. Nie wskazała konkretnego profilu programu. Dołączyła dwa stanowiska konsultacyjne, w których podkreślono wagę tego, aby był to program nadawany przez polskiego nadawcę, uczciwie opowiadającego o współczesnej Polsce, skierowany do ogółu publiczności, umożliwiający odbiorcy uzyskanie informacji o otaczającym go świecie z różnych stroni różnorodnych punktów widzenia.
-
Grupa Wirtualna Polska sp. z o.o. – zaoferowała program uniwersalny, oparty w istotnej części na oryginalnych, polskich propozycjach programowych.
-
Mango-Media sp. z o.o. – proponuje rozważenie możliwości umieszczenia w ofercie 24-godzinnego programu poświęconego telezakupom (
Mango 24).
-
Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej – poparła w swoich dwóch stanowiskach ideę stworzenia oferty programowej we współpracy z lokalnymi nadawcami, co zapewniłoby popularyzację tematyki regionalnej i samorządowej.
-
Polska Izba Komunikacji Elektronicznej – wskazała na potrzebę uzupełnienia oferty o nowy program tworzony przy współudziale lokalnych nadawców, zapewniający popularyzację tematyki regionalnej i samorządowej. Izba nadesłała dwa stanowiska w powyższej sprawie.
-
Telewizja Puls sp. z o.o. – przedstawiła program poradnikowy skierowany do seniorów, kanał hobbystyczny (np.: wędkarski, akwarystyczny, ogrodniczy), program o tematyce krajoznawczej, program o charakterze poradnikowo-lifestylowym. Nadawca wskazał także na potrzebę kanału sportowego, religijnego i informacyjnego. Spółka podtrzymała również swoje stanowisko, że na
MUX 8 powinny znaleźć się obecne już w ofercie naziemnej programy, ale w standardzie HD.
-
TVN SA – nadawca uważa, że w ofercie DTT powinien znaleźć się program poświęcony telesprzedaży. Spółka wskazuje na program nadawany przez spółkę zależną od
TVN SA,
Mango 24.
-
ZPR Media SA – zaproponowały dwa kanały uniwersalne, jeden kanał lifestylowy i jeden serialowo-filmowo-rozrywkowy. W przypadku programów telewizji publicznej, które miałyby znaleźć się w ofercie
MUX 8 spółka wskazała programy: sportowy i serialowy.
Wnioski:
1. W wyniku zorganizowanej akcji przez nadawcę programu
Telewizja Republika przeważająca większość stanowisk wskazała na potrzebę umieszczenia w ofercie
MUX 8 programu o charakterze informacyjno-publicystycznym. Zapewne w wyniku odpowiedzi na tę akcję zostały nadesłane również nieliczne stanowiska (5) wyrażające sprzeciw wobec umieszczenia programu
Telewizja Republika w ofercie
MUX 8.
2. W przypadku oferty innych nadawców dostępnych obecnie drogą satelitarną lub kablową głosy uczestników konsultacji były bardzo podzielone. Wskazały na potrzebę powiększenia oferty naziemnej telewizji cyfrowej przede wszystkim o programy tematyczne: sportowy, informacyjny, przyrodniczo-dokumentalny, filmowy, dla kobiet, dla mężczyzn, muzyczny i filmowy.
3. W odpowiedziach nadawców dominowały następujące propozycje programów: uniwersalny, lifestylowy oraz informacyjny.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.