reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Wyniki konsultacji ws. MUX 8 DVB-T

dodano: 2015-05-28 23:17 | aktualizacja: 2015-05-28 23:38
autor: Jacek Grzeszczak | źródło: Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji/satkurier.pl

KRRiT W dniu 28 maja br. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przedstawiała wyniki zakończonych 30 kwietnia konsultacji społecznych dotyczących oferty programowej przeznaczonej na multipleks ósmy (MUX 8) naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T w Polsce.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
W związku z rozpoczętą przez Prezesa UKE procedurą konkursową dotyczącą wyboru operatora multipleksu ósmego, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji postanowiła przeprowadzić konsultacje społeczne w sprawie uzupełnienia oferty naziemnej telewizji cyfrowej. KRRiT przeanalizowała ofertę programową naziemnej telewizji cyfrowej dostępną na działających już trzech multipleksach (MUX 1, MUX 2 i MUX 3), sytuację na rynku reklamy telewizyjnej, a także wzięła pod uwagę dotychczasową ocenę obecnej oferty naziemnej telewizji przez odbiorców. W wyniku powyższych analiz KRRiT postanowiła, że trzy miejsca MUX 8 przeznaczy na programy TVP SA, a pozostałe cztery miejsca w standardzie SD przeznaczy na programy, które uzyskają koncesje Przewodniczącego KRRiT.

KRRiT – jako konstytucyjny organ odpowiedzialny za interes odbiorców oraz dbający o otwarty i pluralistyczny charakter radiofonii i telewizji chce w swej decyzji wziąć pod uwagę w szczególności potrzebę zapewnienia różnorodności programowej w ofercie programów telewizyjnych rozpowszechnianych w sposób cyfrowy drogą rozsiewczą naziemną.

Krajowa Rada przywiązując dużą wagę do opinii przedstawianych przez odbiorców oraz podmioty działające na rynku mediów elektronicznych oraz troszcząc się o zapewnienie jawności i przejrzystości podejmowanych działań i decyzji poddała konsultacjom społecznym następujące zagadnienie:

Jakie istniejące lub nowe cztery programy telewizyjne mogą w najpełniejszy sposób uzupełnić ofertę programową naziemnej telewizji cyfrowej i w związku z tym powinny znaleźć się w bezpłatnej ofercie operatora multipleksu ósmego?

Konsultacje zostały ogłoszone 2 kwietnia 2015 r. i trwały do 30 kwietnia. Stanowiska konsultacyjne można było przesyłać drogą elektroniczną (mailowo) lub pocztą tradycyjną na adres Biura KRRiT.

Konsultacje miały charakter otwarty. Były skierowane do wszystkich zainteresowanych, a w szczególności do odbiorców i uczestników rynku mediów elektronicznych.

Wyniki konsultacji

W ramach konsultacji nadesłano 11384 stanowisk, w tym 7200 maili (8508 stanowisk) i 1214 listów pocztą tradycyjną (2876 stanowisk). 50 stanowisk zostało nadesłanych do Biura KRRiT w trybie skarg i wniosków. Dziesięć stanowisk zostało złożonych przez przedsiębiorców, którzy działają już jako nadawcy lub chcą umieścić swoje programy w ofercie multipleksu ósmego.

Po terminie konsultacji napłynęło 30 stanowisk, 10 listów anonimowych oraz 118 maili bez treści.

Stanowiska konsultacyjne

Znacząca większość respondentów odpowiedziała, że w najpełniejszy sposób uzupełni ofertę programową naziemnej telewizji cyfrowej program Telewizja Republika – razem 11266 stanowisk przekazanych drogą elektroniczną i pocztą tradycyjną. Powyższe stanowiska zawierały często nie tyle odpowiedzi na pytanie, ale apel lub żądanie skierowane do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Przeważająca większość stanowisk konsultacyjnych wyrażających poparcie dla Telewizji Republika miała jednobrzmiący tekst lub była wypełnionym formularzem w wersji elektronicznej czy też wycinkiem z prasy drukowanej.

Część respondentów nie wymieniała konkretnych programów, które powinny znaleźć się w ofercie MUX 8, ale wskazywała na charakter programu, a więc:
- kanał filmowy,
- kanał dziecięcy,
- kanał z kreskówkami,
- kanał dla młodzieży,
- kanał popularno-naukowy,
- kanał sportowy,
- kanał przyrodniczo-dokumentalny,
- kanał lifestylowo-biznesowy,
- kanał muzyczny,
- kanał z filami dokumentalnymi,
- kanał motoryzacyjny,
- kanał komediowy,
- kanał informacyjny,
- kanał uniwersalny,
- kanał dla kobiet,
- kanał dla mężczyzn,
- kanał z serialami,
- kanał rozrywkowy,
- kanał historyczny,
- kanał z teleturniejami,
- kanał kulturalny,
- kanał edukacyjno-naukowy,
- kanał informacyjny w języku angielskim.

Większość korespondentów wskazywała jednak konkretne programy dostępne w ofercie operatorów rozprowadzających programy. Drogą elektroniczną wpłynęło 116 maili oraz 2 stanowiska pocztą tradycyjną od osób indywidualnych, które wnioskują o przyznanie miejsca na MUX 8 programom:
- 4Fun Tv,
- A&E,
- Ale Kino,
- Animal Planet,
- BBC EARTH,
- BBC HD,
- BBC Knowledge,
- CANAL+,
- Comedy Central,
- Cartoon Network,
- Discovery Channel,
- Disney,
- Domo+,
- DMax,
- Eurosport,
- HBO,
- History,
- KINO POLSKA,
- Kuchnia+,
- Mini Mini+,
- Motowizja,
- National Geographic,
- National Geographic Wild,
- Orange Sport,
- Polsat 2,
- Polsat Play,
- Polsat News,
- Polsat Sport,
- Polsat Cafe,
- Polonia 1,
- Stars Tv,
- Superstacja,
- TVS,
- TVN24,
- TVN Style,
- TVN Turbo,
- TVN Fabuła,
- TVP HD,
- TVP Dokument,
- TVP Film,
- TVP Info,
- TVP Kultura,
- TVP Regionalna,
- TVP Seriale,
- TVP Sport,
- TVP Sport HD,
- Tele 5,
- Telewizja Republika,
- TVR,
- VIVA Polska,
- Travel Channel,
- TLC.

W nielicznych stanowiskach odbiorcy wyrazili także wolę, aby oferta naziemnej telewizji cyfrowej była wzbogacona jakością obrazu w rozdzielczości HD lub nawet była rozpowszechniana w standardzie DVB-T2.

Swoje stanowiska nadesłały także podmioty gospodarcze działające na rynku mediów elektronicznych lub zamierzające podjąć taką działalność, oferujące własne propozycje programowe:

- Agora SA – przedsiębiorca uważa, że wśród nowych kanałów koncesjonowanych powinny się znaleźć programy uniwersalne (ogólnotematyczne) oraz kanał związany z tematyką stylu życia.

- Discovery Networks Ceemea – oferta zdaniem nadawcy powinna zostać uzupełniona przez program powstały w oparciu o audycje najwyższej jakości, pozwalające polskiemu widzowi poszerzać horyzonty i pogłębiać wiedzę na temat problemów otaczającego nas świata. Na poparcie swojego stanowiska nadawca przytoczył wyniki badań odbiorców przeprowadzone przez MEC Analytics & Insight z maja 2014 r.

- Fratria sp. z o.o. – spółka przedstawiła zamiar uczestniczenia w przyszłym konkursie koncesyjnym. Nie wskazała konkretnego profilu programu. Dołączyła dwa stanowiska konsultacyjne, w których podkreślono wagę tego, aby był to program nadawany przez polskiego nadawcę, uczciwie opowiadającego o współczesnej Polsce, skierowany do ogółu publiczności, umożliwiający odbiorcy uzyskanie informacji o otaczającym go świecie z różnych stroni różnorodnych punktów widzenia.

- Grupa Wirtualna Polska sp. z o.o. – zaoferowała program uniwersalny, oparty w istotnej części na oryginalnych, polskich propozycjach programowych.

- Mango-Media sp. z o.o. – proponuje rozważenie możliwości umieszczenia w ofercie 24-godzinnego programu poświęconego telezakupom (Mango 24).

- Polska Fundacja Wspierania Rozwoju Komunikacji Elektronicznej – poparła w swoich dwóch stanowiskach ideę stworzenia oferty programowej we współpracy z lokalnymi nadawcami, co zapewniłoby popularyzację tematyki regionalnej i samorządowej.

- Polska Izba Komunikacji Elektronicznej – wskazała na potrzebę uzupełnienia oferty o nowy program tworzony przy współudziale lokalnych nadawców, zapewniający popularyzację tematyki regionalnej i samorządowej. Izba nadesłała dwa stanowiska w powyższej sprawie.

- Telewizja Puls sp. z o.o. – przedstawiła program poradnikowy skierowany do seniorów, kanał hobbystyczny (np.: wędkarski, akwarystyczny, ogrodniczy), program o tematyce krajoznawczej, program o charakterze poradnikowo-lifestylowym. Nadawca wskazał także na potrzebę kanału sportowego, religijnego i informacyjnego. Spółka podtrzymała również swoje stanowisko, że na MUX 8 powinny znaleźć się obecne już w ofercie naziemnej programy, ale w standardzie HD.

- TVN SA – nadawca uważa, że w ofercie DTT powinien znaleźć się program poświęcony telesprzedaży. Spółka wskazuje na program nadawany przez spółkę zależną od TVN SA, Mango 24.

- ZPR Media SA – zaproponowały dwa kanały uniwersalne, jeden kanał lifestylowy i jeden serialowo-filmowo-rozrywkowy. W przypadku programów telewizji publicznej, które miałyby znaleźć się w ofercie MUX 8 spółka wskazała programy: sportowy i serialowy.

Wnioski:

1. W wyniku zorganizowanej akcji przez nadawcę programu Telewizja Republika przeważająca większość stanowisk wskazała na potrzebę umieszczenia w ofercie MUX 8 programu o charakterze informacyjno-publicystycznym. Zapewne w wyniku odpowiedzi na tę akcję zostały nadesłane również nieliczne stanowiska (5) wyrażające sprzeciw wobec umieszczenia programu Telewizja Republika w ofercie MUX 8.

2. W przypadku oferty innych nadawców dostępnych obecnie drogą satelitarną lub kablową głosy uczestników konsultacji były bardzo podzielone. Wskazały na potrzebę powiększenia oferty naziemnej telewizji cyfrowej przede wszystkim o programy tematyczne: sportowy, informacyjny, przyrodniczo-dokumentalny, filmowy, dla kobiet, dla mężczyzn, muzyczny i filmowy.

3. W odpowiedziach nadawców dominowały następujące propozycje programów: uniwersalny, lifestylowy oraz informacyjny.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii TV naziemna - świat


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX Q

Homatics BOX Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

329 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 1,8m

Najnowszy kabel HDMI o długości 1,8m w wersji v2.1 dla...

39 zł Więcej...

Uchwyt do krokwi pod rynnę

Uchwyt do krokwi pod rynnę

189 zł Więcej...