3 czerwca 2015 roku przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Jan Dworak, nałożył na Fundację Lux Veritatis, nadawcę TV Trwam, karę w wysokości 30 000 zł w związku z nadaniem treści o charakterze ukrytego przekazu handlowego.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Przeprowadzona przez KRRiT analiza audycji „Jak my to widzimy, z daleka widać lepiej” na antenie TV Trwam, nadanego 12 października 2014 r., wykazała naruszenie art. 16 c ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, czyli emisję treści o charakterze ukrytego przekazu handlowego.
Zgodnie z art. 4 pkt. 20 ustawy o rtv, „ukrytym przekazem handlowym jest przedstawianie w audycjach towarów, usług, firmy, znaku towarowego lub działalności przedsiębiorcy będącego producentem towaru lub świadczącego usługi, jeżeli zamiarem dostawcy usługi medialnej, w szczególności związanym z wynagrodzeniem lub uzyskaniem innej korzyści, jest osiągnięcie skutku reklamowego oraz możliwe jest wprowadzenie publiczności w błąd co do charakteru przekazu”.
Jak informuje KRRiT, analiza treści ww. audycji wykazała, że trwająca ok. 29 minut audycja była w całości poświęcona produktom jednej spółki, m.in. macie gorczycowej, poduszce zawierającej łuski gryki, herbatom, etc. Omawianiu ich właściwości – przy całkowitym pominięciu jakichkolwiek wad tych produktów oraz produktów konkurencyjnych przedsiębiorców – towarzyszyły liczne zbliżenia kamery na poszczególne produkty oferowane przez spółkę, a dodatkowo przez znaczną część audycji prezentowana była statyczna plansza (zajmująca od 1/2 do 1/4 całości obrazu) promująca ww. produkty. Prowadzący audycję wielokrotnie zachęcał swojego gościa – prezesa spółki do prezentacji i ekspozycji jeszcze innych, nie omówionych do tej pory produktów z oferty. Taki sposób przedstawiania produktów w audycji może wprowadzać odbiorców w błąd co do charakteru przekazu.
Wymierzając karę, KRRiT uwzględniła przesłanki ustawowe, określone w art. 53 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, tj. zakres i stopień szkodliwości naruszenia oraz możliwości finansowe nadawcy.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.