dodano: 2015-09-04 15:55 | aktualizacja:
2015-09-04 16:32
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: GfK
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
GfK spodziewa się, że w 2015 roku wartość sprzedaży elektroniki użytkowej na całym świecie osiągnie
185 mld euro. Oznacza to około 9 mld euro więcej niż w roku poprzednim.
W 2015 roku rynek telewizji na całym świecie znajduje się w fazie konsolidacji. W roku poprzednim sprzedano 234 mln sztuk telewizorów LCD. Bez ważnego wydarzenia, takiego jak MŚ w piłce nożnej, sprzedaż w tym roku będzie o około 4 mln mniejsza - o prawie 2 proc. Jednakże poszczególne regiony rozwijają się w różny sposób. Największy wzrost dotyczy Bliskiego Wschodu i Afryki (z 5 proc.). Ale także w Azji oraz Ameryce Północnej i Południowej widoczne są pozytywne impulsy dla całego rynku telewizyjnego.
W 2015 roku w Europie Zachodniej spodziewana jest sprzedaż na poziomie 35,3 mln sztuk telewizorów LCD. To jest o około 6 proc. mniej niż w 2014 roku. Znaczący gwałtowny spadek ma nastąpić na rynkach Europy Wschodniej, w tym w Rosji i na Ukrainie. Oczekuje się, że sprzedaż w tym regionie spadnie o 7 mln sztuk telewizorów LCD.
Natomiast segment telewizorów Ultra HD rozwija się we wszystkich obszarach. Ultra HD umożliwia wyświetlanie ostrego jak brzytwa obrazu na jeszcze większej przekątnej ekranu, ponieważ ma cztery razy większą rozdzielczość niż Full HD.
Oczekuje się, że w 2015 roku sprzedane zostanie ponad 28 mln sztuk telewizorów Ultra HD (najwięcej prawdopodobnie w Chinach). 40 proc. gospodarstw domowych posiada już taki telewizor. GfK spodziewa się sprzedaży w Europie Zachodniej na poziomie prawie 4 mln sztuk. Więcej niż jeden na dziesięć telewizorów sprzedawanych w Europie Zachodniej będzie Ultra HD. Pod względem wartości, Ultra HD jest jeszcze bardziej znaczące. Już 10 proc. wszystkich telewizorów sprzedanych w Niemczech w czerwcu 2015 było Ultra HD, co oznaczało jedną czwartą wartości sprzedaży TV.
Oprócz rozdzielczości Ultra HD, także inne czynniki wpływają na wzrost sprzedaży telewizorów tego typu. Wielkość ekranu nadal jest najważniejsza dla konsumenta.
W 2010 roku w Europie średnia wielkość nowego telewizora wynosiła 31 cali, a w 2015 roku jest to już 38 cali. W tym samym czasie średnia cena spadła. W związku z tym konsument dostaje więcej za mniejsze pieniądze. Wśród czynników zachęcających do zakupu są także lepsza jakość obrazu, OLED, zakrzywione ekrany, otwarte systemy operacyjne, takie jak Android, Tizen, Firefox OS lub Web OS i inne rozwiązania technologiczne, które umożliwiają doznawanie jeszcze bardziej bogatych wrażeń.
Bardzo istotne jest także Smart TV. W szczególności połączenie z wideo na życzenie daje konsumentom dostęp do telewizji nieliniowej. To pozwala widzowi na pobieranie treści z Internetu w dowolnym momencie. Co drugi nowy telewizor sprzedawany w Europie to Smart TV. W sumie modele te stanowią prawie trzy czwarte wartości sprzedaży.
Jednak wraz ze wzrostem dostępności portali VOD na Smart TV, konsole do gier czy odtwarzacze multimedialne,
napędy optyczne stają się coraz mniej popularne. W związku z powyższym GfK przewiduje, że na całym świecie w 2015 roku sprzedane zostanie tylko 57 mln sztuk odtwarzaczy/nagrywarek DVD i Blu-ray. Stanowi to spadek o prawie 10 proc. w porównaniu z 2014 rokiem.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.