dodano: 2015-12-11 20:45 | aktualizacja:
2015-12-13 16:20
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: MPK SA w Krakowie
Na dachach dwóch przegubowych autobusów MPK w Krakowie zamontowany został system technologii fotowoltaicznej SUN-BUS, który przetwarza promieniowanie słoneczne bezpośrednio na energię elektryczną. 11 grudnia 2015 roku dwa krakowskie autobusy wykorzystujące energię z paneli fotowoltaicznych kursowały na linii nr 129 i 503. Przydałoby się więcej takich autobusów w Krakowie.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Panele fotowoltaiczne na dachach autobusów służą do wspomagania zasilania instalacji pokładowej autobusu (24 V), która dostarcza energię m.in. do automatów biletowych, kasowników, tablic elektronicznych oraz oświetlenia. Dzięki systemowi SUN-BUS, autobus zużywa mniej paliwa. Zamiast oleju napędowego systemy elektroniczne funkcjonujące w autobusie wykorzystują bowiem energię z paneli PV.
System SUN-BUS jest zasilany elastycznymi modułami fotowoltaicznymi. Zastosowano w nich unikalną technologię produkcji bez użycia szkła, dzięki czemu mają one wymaganą elastyczność i nadają się do zamontowania na dachu autobusu. Panele są także w pełni odporne na działanie niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Wszystkie materiały użyte do budowy urządzenia spełniają stosowne wymagania dotyczące niepalności, bezpieczeństwa użytkowania i ekologii. Zastosowane zaawansowane rozwiązania techniczne sprawiają, że system funkcjonuje bez żadnego hałasu i cechuje się wysoką odpornością na przeciążenia.
Warto podkreślić, że system SUN-BUS pozwala pokryć znacząco zapotrzebowanie autobusu na energię elektryczną. W wyniku zastąpienia około 25 proc. energii elektrycznej generowanej ze spalania oleju napędowego w silniku przez darmową energią słoneczną, możliwe jest uzyskanie oszczędności w kosztach zużycia paliwa w wysokości około 5 proc.
System SUN-BUS działa w pełni automatycznie, załączając się w chwili wystąpienia zapotrzebowania na energię w pojeździe i wyłączając w momencie pełnego naładowania akumulatorów. Z przeprowadzonych prób wynika, że przy rozładowanych akumulatorach, przy pełnym nasłonecznieniu system w ciągu 20 minut jest w stanie doładować akumulatory, umożliwiając uruchomienie silnika w pojeździe.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.