reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Redagowanie komunikatu prasowego

dodano: 2001-04-16 21:58 | aktualizacja: 2001-04-16 21:58
autor: Piotr Witkowski | źródło:

Jednym z najważniejszych punktów public relations jest komunikat prasowy. Pozwala on w tani i efektywny sposób poinformować o wydarzeniu związanym z naszą firmą, bądź przedsięwzięciem. Radzimy, jak najlepiej wykorzystać tą opcję.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Za pomocą komunikatów prasowych warto informować o każdym, nawet drobnym, pozytywnym wydarzeniu w firmie. Może to być zatrudnienie nowego pracownika, wypuszczenie na rynek nowego produktu, bądź nawet zmiana adresu biura, czy pozyskanie klienta. To zależy od naszej wyobraźni i chęci.

Sama informacja prasowa to dopiero połowa sukcesu. Aby doczekać się publikacji musimy nawiązać kontakty z lokalnymi mediami i ocenić, jakiego typu doniesienia są w stanie opublikować. Najczęściej, jeżeli twoja informacja okaże się ważna dla np. gazety, w odpowiedniej sekcji pojawi się krótka (1-2 linijki tekstu) wzmianka. W wypadku pism branżowych możesz doczekać się czasem nawet większej publikacji.

Konieczne jest stworzenie listy wysyłkowej, tzw. mailing list, czyli listy adresów e-mail, pocztowych oraz - w razie potrzeby - numerów faxów, pod które będzie rozsyłana twoja informacja prasowa. W przypadku rozsyłania komunikatu drogą elektroniczną najłatwiej zaopatrzyć się w specjalnego klienta e-mail do mass-mailingu, który pomoże ci dotrzeć za jednym kliknięciem do wszystkich znajdujących się na twojej liście. Tego typu programy dostępne są do pobrania m.in. w popularnych serwisach cnet.com i tucows.com.

Zanim przystąpisz do pisania komunikatu oceń, czego dokładnie dotyczy opisywane wydarzenie, jakie ramy czasowe należy uwzględnić (czy informacja pośrednio związana jest z jakąś porą roku, a może z wakacjami?), czy twoja wiadomość jest w jakiś sposób unikalna (czy może być prowokująca?) oraz - co najważniejsze - czy ludzie będą chcieli o tym przeczytać?

Nie warto konkurować z innymi wydarzeniami, które aktualnie znajdują miejsce na czołówkach gazet. Np., jeżeli twoja informacja prasowa nie dotyczy bezpośrednio świąt, warto zastanowić się, czy nie opublikować jej dopiero w styczniu - po całym zamieszaniu.

Zanim przygotujesz lwią część komunikatu, przygotuj tzw. background, który umieszcza się na samym końcu informacji. Jest to informacja ogólna o twojej firmie i przedsięwzięciu, którą możesz dołączyć jako zakończenie każdego kolejnego komunikatu prasowego - dzięki temu zaoszczędzisz czas w przyszłości.

Pisząc informację pamiętaj o tym, aby już w zajawce rozpocząć od daty i miejsca publikacji (np. "WARSZAWA - 23 kwietnia 2001 r."). Jeżeli twoja informacja nadaje się do natychmiastowej publikacji to warto to zaznaczyć już w nagłówku.

Zacznij od solidnego nagłówka, który wzbudzi zainteresowanie czytelnika. Nie powinno to zająć więcej niż 1 linii tekstu - koniecznie użyj wielkich liter i pogrubienia, co przyciągnie wzrok.

Zajawka, zaczęta od miejsca publikacji komunikatu i daty, powinna streszczać w sobie opis całego wydarzenia w nie więcej niż 3 zdaniach. W następnych dwóch akapitach użyj cytatów np. szefa firmy lub osoby związanej z opisywanym wydarzeniem.

W następnym akapicie, bądź kilku - w zależności od rozległości opisywanego wydarzenia - podaj jego bliższe szczegóły, czyli rozwiń treść zajawki. Pamiętaj używaniu, jak najprostszego języka, aby informacja była dla wszystkich jednakowo zrozumiała.

Jeśli po napisaniu komunikatu nie jesteś pewien, czy wszystko dobrze wyszło to najlepiej odłożyć go na moment, a później wrócić do niego ze świeżym spojrzeniem - usuwając ewentualne błędy.

Staraj się, aby oświadczenie prasowe mieściło się maksymalnie na dwóch stronach. Kończąc koniecznie podaj kontakt dla prasy, czyli najlepiej swoje nazwisko i numer telefonu. Jeśli to tylko możliwe do wysyłki załącz np. zdjęcie, logo firmy (które najlepiej umieścić już w samym komunikacie), bądź prezentację - to zwiększa szansę na publikacje twojej informacji w mediach.

Rozsyłając informację nie wysyłaj jej do mediów, które nie zajmują się daną branżą - szkoda czasu. Czasem, oprócz drogi e-mail, pocztowej, czy faksem, warto dodatkowo zadzwonić do danej gazety, aby wzbudzić większe zainteresowanie sprawą.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Poradniki


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik DVB-T/T2/C Edision Nano T265+ HEVC (hotelowy)

Cyfrowy odbiornik DVB-T/T2/C z HEVC/H.265 marki EDISION dla Naziemnej Telewizji...

119 zł Więcej...

SAT Kurier - 3-4/2023 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 3-4/2023

12 zł Więcej...

Odbiornik AB CryptoBox 752HD Combo

Odbiornik HD Combo DVB-S2X, DVB-T2, DVB-C z kieszenią na moduły...

349 zł Więcej...