reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Innowacje na rynku TMT podczas PIKE 2016

dodano: 2016-04-26 12:42 | aktualizacja: 2016-04-26 17:53
autor: Anita Kaźmierska | źródło: satkurier.pl/Inf. własna

PIKE Kolejnym zagadnieniem, na które przeznaczono osobny panel dyskusyjny w ramach tegorocznej Ogólnopolskiej Konferencji Operatorów Komunikacji Elektronicznej, były „Innowacje na rynku TMT - usługi cyfrowe i technologie przyszłości”. Dyskusję moderował Krzysztof Heller, ekspert rynku telekomunikacyjnego, natomiast uczestniczyli w niej: Tymoteusz Biłyk (Korbank), Leszek Bujak (SES Astra), Leszek Jędrzejczak (Sygnity), Jacek Kobierzycki (Toya), Wiesław Łodzikowski (Jupiter-Integration), Jacek Mruk (Sat-Mont-Service) oraz Paweł Tutka (ekspert ds. telewizji hybrydowej).



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wiesław Łodzikowski zwrócił uwagę na to, jak modele biznesowe zmieniają przestrzeń działań nadawców. Treści audio/wideo muszą być dostępne w dowolnym czasie i miejscu, na dowolnym urządzeniu. Nie jest to jednak proste zadanie. Konieczne są kosztowne inwestycje obliczone na 2-3 lata. Ludzie oczekują wysokiej jakości obrazu i dźwięku. Jego zdaniem, nadawcy powinni inwestować w technologie produkcyjne i postprodukcyjne w IP.

Drugą kwestią jest bezpieczeństwo treści. Jednym z rozwiązań ich dostarczania jest cloud (chmury danych), który jednak ma swoje wady jeśli chodzi o zabezpieczenia.

Nadawcy muszą inwestować w systemy gromadzenia i kontrolowania treści. Ważne są metadane, by odpowiednio opisywać i oznaczać kontent w celu jego późniejszego prostego i szybkiego wyszukiwania. Personalizacja, czyli dostarczanie rekomendacji, kosztuje ogromne pieniądze, ale dzięki nim treści trafiają do ściśle określonego klienta docelowego.

Zdaniem Wiesława Łodzikowskiego, rynek będzie zmierzał w kierunku rozwiązań open source - z otwartym kodem źródłowym. Dziś licencje kosztują zbyt dużo, jako przykład został przywołany Adobe Premiere - i to jest problem zdaniem Łodzikowskiego, gdyż trzeba jakoś dzielić te koszty.

Kolejną kwestią zdaniem Łodzikowskiego, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że dla TV liniowej przedział wiekowy jest inny dla internetowej. To istotne z punktu widzenia reklamodawców.

Jego zdaniem TV przyszłości to smartfon z dużym ekranem. Ale nie można po prostu nazwać telefonu odbiornikiem TV, aby wszyscy zaczęli go tak postrzegać. Trzeba wyjść z inicjatywą do widza, pokazać jak można wykorzystać możliwości, które dają nowoczesne urządzenia i nowe technologie.



Leszek Bujak z SES Astra zwrócił uwagę na trwającą rewolucję polegającą na wprowadzeniu infrastruktury Internetu dla udostępniania treści. Pozwolił na to znaczny wzrost prędkości łącz oraz redukcja (lub brak) limitów transferu danych. Astra inwestuje długoterminowo nie tylko w satelity ale i infrastrukturę naziemną.

Mimo tego aktualnie nie dokonuje się istotna zmiana w obszarze odbioru telewizji. TV liniowa według wszelkich analiz i raportów nadal ma się całkiem dobrze. Zdaniem Leszka Bujaka nie widać schyłku tej formy przekazu treści. Zmienia się natomiast sposób konsumpcji mediów, zwłaszcza przez młode pokolenie, co jednak nie jest aż tak widoczne w obszarze dystrybucji.

Paweł Tutka specjalizujący się i propagujący telewizję hybrydową w Polsce zwrócił uwagę, iż widzowie są bombardowani reklamami nowych TV. Modeli jest coraz więcej, wspierają nowatorskie rozwiązania, oferują nowe funkcje, zapewniają wsparcie wyższych rozdzielczości. Szeroka obsługa nowych technologii jest bardzo ważna dla widzów, gdyż zmieniający się sposób konsumpcji treści wymaga nowych rozwiązań i przekłada się na sposób, w jaki widzowie treść konsumują.

Paweł Tutka z jednej strony z zadowoleniem odnotowuje przeznaczenie do 10 proc. pojemności MUX 8 na usługi interaktywne - jest to potwierdzenie, że telewizja idzie w kierunku hybrydowym. Jednocześnie jednak ubolewa nad tym, że wśród nadawców brakuje otwartości na nowe technologie i usługi.

Jacek Mruk nawiązując do słów Wiesława Łodzikowskiego poinformował iż sieć Sat-Mont-Service jest na etapie przekształcania z hybrydowej sieci światłowodo-koaksjalnej (HFC) na IP. Jego zdaniem treści w przyszłości będą wyłącznie w IP, w chmurze. Wszystko po to, aby widzowie mogli oglądać kontent kiedy i jak chcą.

Jacek Kobierzycki z sieci Toya uważa natomiast, że teraz nadchodzi paradoksalnie czas stagnacji. Jest już zadowolenie dla oka w postaci telewizji wysokiej rozdzielczości HD, a UHD jest bardziej wyścigiem szczurów - producentów sprzętu i treści niż realną potrzebą użytkownika. Prędkość Internetu także osiągnęła już pułap zadowalający dla zwykłego użytkownika i dużej części nie potrzeba więcej, gdyż klient realnie tego nie wykorzysta.

Przeciwną opinię wyraził Leszek Bujak z SES Astra, którego zdaniem widz dostrzega różnice pomiędzy rozdzielczościami HD, a UHD. Nie zgadza się z opinią Jacka Kobierzyckiego, że obecny stan jest wystarczający dla widza. Zwrócił uwagę, że emisje w wysokiej rozdzielczości (HD) w Niemczech na satelicie są wyraźnie lepszej jakości niż HD w Polsce i jest to zauważalne gołym okiem, dlatego dla nas UHD ma sens.

Podobnie z przedstawicielem sieci Toya nie zgadzali się też Wiesław Łodzikowski i Paweł Tutka. Tutka jest zdania, że zapotrzebowanie na prędkość łącza będzie nadal rosło. Jacek Kobierzycki bronił jednak swojej tezy, tłumacząc iż jego zdaniem osiągnięto próg percepcji dla Internetu, telewizji i telefonii.

Tymoteusz Biłyk z sieci Korbank dodał, że operator ma w ofercie urządzenia przygotowane do rozdzielczości 4K, ale brakuje treści. Mimo tego jego zdaniem UHD jest naturalnym krokiem w rewolucji TV. Uważa też, że szanse na sukces ma wirtualna rzeczywistość 360° - w przeciwieństwie do 3D - technologia trójwymiarowa okazała się przynajmniej w świecie telewizji niewypałem i już nikt tego nie ukrywa.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Konferencje - prezentacje


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

SAT Kurier - 11-12/2022 wersja elektroniczna

Elektroniczna wersja SAT Kuriera 11-12/2022

12 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ ZERO 4K

Vu+ ZERO 4K - najtańszy odbiornik Ultra HD od koreańskiego...

675 zł Więcej...

Kabel HDMI 2.1 8K UHD 3,0m

Najnowszy kabel HDMI o długości 3,0m w wersji v2.1 dla...

65 zł Więcej...