reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Czy polski rynek pay-tv będzie tracił 1 proc. rocznie?

dodano: 2016-05-25 13:11 | aktualizacja: 2016-05-26 13:32
autor: Janusz Sulisz | źródło: PMR/satkurier.pl

pay-tv Rynek płatnej telewizji w Polsce zdążył się już ustabilizować po okresie presji związanej z uruchomieniem naziemnej telewizji cyfrowej DVB-T kilka lat temu. Wyraźne tendencje stabilizacyjne dotyczą zarówno bazy abonenckiej, jak również generowanych przychodów. Jak wynika z raportu PMR, uruchomienie nowych kanałów w MUX 8 czy dalszy rozwój serwisów VOD oraz OTT nie są w stanie w krótkim okresie zmienić układu i trendów widocznych na rynku. Autorzy raportu nie wzięli jednak pod uwagę, że jeszcze w tym roku na polskim rynku pojawić się może nowy gracz i to nie jeden, co mogłoby mocno namieszać na rynku pay-tv.



Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Rynek płatnej telewizji w Polsce jest rynkiem w pełni dojrzałym, co wcale nie znaczy, że zapełnionym w 100 proc.
W świetle szacunków PMR, opublikowanych w ramach raportu „Rynek płatnej telewizji w Polsce 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016-2021”, wskaźnik penetracji tymi usługami w przeliczeniu na gospodarstwa domowe (z przynajmniej jedną osobą w wieku 16-74 lata) oscyluje wokół 75 proc.

Na polskim rynku usługi pay-tv są świadczone drogą satelitarną, naziemną, kablową i IPTV.
Polacy mają możliwość korzystania z płatnych usług platform satelitarnych Cyfrowy Polsat, nc+ i Orange TV; sieci kablowych UPC Polska, Vectra, Multimedia Polska i innych; sieci IPTV (Netia, Jambox, Orange TV i innych) czy płatnej naziemnej telewizji cyfrowej TV Mobilna od Cyfrowego Polsatu. Należy jednak pamiętać, że Polacy mają tendencję do niepłacenia za to, czego w rzeczywistości nie potrzebują. Oznacza to, że wolą oglądać  podstawową (bo to im wystarczy) ofertę kanałów NTC niż płacić, w ich opinii dużo, za ogrom zbędnych płatnych  kanałów telewizyjnych. Tu niekoniecznie musi się sprawdzać francuski sposób zarabiania na płatnej telewizji. Dlatego m.in. sukcesy odnosi Cyfrowy Polsat.

W obszarze płatnej telewizji w Polsce utrzymuje się trend równowagi rynkowej.
Według zawartych w raporcie danych PMR, liczba abonentów płatnej telewizji ogółem w 2015 r., podobnie jak rok wcześniej, oscylowała wokół 11 mln, natomiast wartość rynku wyniosła ok. 6 mld zł i była minimalnie niższa niż rok wcześniej. Przypomnijmy jednak, że w Polsce jedynie 3,8 proc. z 13,5 mln gospodarstw domowych nie posiada telewizora. To głównie młodzi ludzie z miast powyżej pół miliona mieszkańców i z niższymi zarobkami. A 3,8 proc. to nieco ponad 0,5 mln gospodarstw domowych w Polsce. I jeszcze jedno: połowa osób bez telewizorów twierdzi, że korzysta z VOD, ponieważ w telewizji i tak nie ma nic ciekawego, przy ponad 100 polskojęzycznych stacji telewizyjnych. Jak przekonać tych widzów do usług pay-tv?

Na stabilizację na rynku pay-tv w znaczącym stopniu przełożyło się relatywnie wysokie nasycenie DVB-T. Aktualnie odpływ klientów w kierunku bezpłatnej telewizji naziemnej NTC jest praktycznie niezauważalny, bo ci, którzy mieli odejść, już odeszli, a część nawet wraca do pay-tv, bo NTC to dla nich za mało. Sprzedaż tunerów DVB-T praktycznie ustała. Impulsem do zmiany w tym zakresie może być uruchomienie MUX 8, do którego dojdzie jeszcze w tym roku. Emisję rozpoczną co najmniej cztery nowe, bezpłatne kanały telewizyjne. Poszerzona zostanie również oferta kanałów TVP. Na pewno przy okazji startu MUX 8 prowadzona będzie szeroka kampania informacyjna, co może spowodować odpływ części klientów usług płatnych w kierunku nowego multipleksu DVB-T. Co w tej sytuacji zrobią platformy satelitarne i kablówki?

Na stabilną sytuację na rynku pay-tv wpływ miały zabiegi operatorów, by utrzymać klientów.
Na dzień dzisiejszy dostawcy płatnej telewizji z powodzeniem bronią swojej pozycji, opierając się konkurencji w postaci serwisów VOD i OTT. W praktyce, na polskim rynku, serwisy tego typu nie mają jak do tej pory wyraźnego charakteru substytucyjnego wobec klasycznych usług płatnej telewizji. Dobrym przykładem jest Netflix, który zadebiutował na krajowym rynku na początku br. i jak do tej pory jego wpływ na polski rynek pozostał ograniczony, wręcz symboliczny.

Część dostawców rozwinęła własne platformy VOD jako usługi komplementarne wobec tradycyjnych usług telewizyjnych, nierzadko mając do dyspozycji lokalne treści, co w przypadku usług OTT odgrywa kluczową rolę. Dodatkowo widoczne jest też wychodzenie poza obszar usług dostępnych tylko poprzez odbiorniki telewizyjne i oferowanie analogicznych usług na urządzenia przenośne.

Usługi płatnej telewizji w Polsce są zdominowane przez platformy satelitarne (zarówno w ujęciu wartościowym, jak i ilościowym) – dwóch głównych graczy, czyli Cyfrowy Polsat i nc+, kontroluje około połowę krajowego rynku. Orange TV korzysta jedynie z oferty nc+, co na dłuższą metę traci sens, bo nie mając własnych treści albo będzie musiał się ściślej zintegrować, czyli kupić, albo zrezygnować całkiem z usług telewizyjnych.

Polska to obecnie jeden z europejskich liderów, jeśli chodzi o popularność telewizji satelitarnej.
Polska dominuje też jak rynek DTH w Europie Centralnej (bez Rosji). Na większości rynków w UE dominująca jest technologia kablowa. Jej mocna pozycja wynika, m.in. ze sprzedaży pakietów, głównie z usługami dostępu do Internetu. W przypadku satelitarnych platform cyfrowych możliwości w tym zakresie są ograniczone, choć przykład Grupy Cyfrowego Polsatu na rynku polskim pokazuje, że oferta pakietowa może być mocną stroną również operatora platformy DTH. Tu istotnym i wręcz strategicznym posunięciem było to, że właściciel Cyfrowego Polsatu w odpowiednim momencie kupił operatora telefonii komórkowej Plus. Połączenie Cyfrowy Polsat + Plus + Ipla działa uzupełniająco i to coraz lepiej! Inni operatorzy nie mają takich możliwości, a klient nie ma sentymentów i wybiera opcje multi-oferty. Play i T-Mobile mogą żałować, że nie mają dostępu wprost do pay-tv. Play nawet podwójnie, bo mając opcję zrobienia własnej platformy pay-tv odpuścił - może tego pożałować w przyszłości!

Z drugiej strony, podczas gdy Europa Zachodnia stała się ośrodkiem dynamicznego rozwoju IPTV i migracji abonentów z ofert satelitarnych w kierunku światłowodów, w przypadku Polski trend ten jest na razie słabo widoczny, a udział technologii w bazie abonenckiej marginalny. To jednak ulegnie zmianie i to szybko, bo Polska idzie śladem rynku niemieckiego z opóźnieniem kilku lat. Kierunek IPTV był dotąd lekceważony, także przez potencjalnych abonentów. Wynika to z faktu, że jeśli klient rezygnuje już z oferty operatora pay-tv to albo wybiera legalną ofertę DVB-T albo nielegalne sposoby - sharing, różne pirackie oferty IPTV lub streaming/VOD.

Należy się jednak spodziewać uruchomienia jeszcze w 2016 roku nowych platform na polskim rynku – dwóch lub trzech! Według informacji satkurier.pl, prowadzone są już rozmowy i poważne działania w tym kierunku. Na pewno w grę wchodzi IPTV, łączone na przykład z telewizją naziemną. Tu kombinacji jest wiele i na pewno nie będą to klasyczne platformy satelitarne, jak wielu się spodziewa. Widz już dawno przestał odróżniać skąd może odbierać swoje ulubione kanały. W końcu nc+ też zaproponuje dekoder, który nie będzie musiał korzystać z sygnału z satelity - wszystko po IP!

Nieoficjalnie mówi się (inni nazwą to plotką) o zbliżającym się starcie nowej platformy satelitarnej (DTH), konkurencyjnej wobec Cyfrowego Polsatu i nc+. Badania rynku trwają. Tylko kwestią czasu jest więc to, że dotychczasowi gracze będą w końcu musieli zintensyfikować swojej działania (także marketingowe i PR), by nie zacząć tracić tego, co udało im się osiągnąć. Strata dotychczasowych graczy jest nieunikniona - pytanie jak duża! Ponadto po zniesieniu barier w ramach Unii Europejskich dla platform i operatorów VOD, gracze tacy jak Netflix czy Sky będą mieli otwartą drogę do polskich widzów, co stanowić będzie kolejne zagrożenie dla polskich usługodawców pay-tv.

Aktualne prognozy PMR na lata 2016-2021 zakładają kontynuację trendów widocznych na rynku w ostatnim czasie. Najbardziej prawdopodobny, zdaniem autorów raportu, scenariusz to dalszy spadek rynku, jednak średnioroczna stopa zmian, zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym, ma oscylować wokół 1 proc. Według PMR, w kontekście zmian na rynku należy to odczytywać jako sytuację stabilną dla obecnych uczestników rynku.

Cyfrowe platformy satelitarne nadal będą stanowić największy pod względem liczby użytkowników i wartości segment rynku płatnej telewizji w Polsce – czytamy w raporcie PMR.


Jednak autorzy raportu PMR jakby nie biorą pod uwagę możliwości wejścia na polski rynek pay-tv kolejnych graczy, którzy mogą zaburzyć dotychczasową równowagę i zagrozić aktualnym operatorom płatnej telewizji, co poniekąd jest nieuniknione. O ile kablówki w Polsce nie powinny czuć się zagrożone, bo ich potęgą jest Internet - później telewizja, a nie na odwrót, to platformy satelitarne mają bardzo dużo zagrożeń:
- piractwo i sharing,
- zbyt wysokie ceny pakietów w stosunku do zarobków Polaków,
- brak analizy dla zarządu o tym, co dzieje się na „dole" rynku, 
- brak zainteresowania na poważnie rozwojem oferty prepaid.

To niby drobiazgi, które w ogromie liczb powyżej 2 mln abonentów mogą spowodować zatracenie wiedzy o tym, czego faktycznie oczekują polscy widzowie.

Wpływ polskich ustaw i przepisów prawnych KE.
Nie wiadomo do końca, w jakim stopniu ustawy i przepisy prawne w Polsce i UE wpłyną na rynek pay-tv w Polsce. Sama duża ustawa medialna też pośrednio może dość mocno namieszać, choćby przez wpływ na rynek reklam, na pozycję KRRiT czy relacje stacji komercyjnych z telewizją narodową. Co zrobi w najbliższej przyszłości Telewizja Polska? Czy za pieniądze z opłaty audiowizualnej nie postawi na własną platformę DTH lub jakąś inną kombinację? Komisja Europejska też szykuje spore zmiany w celu zniesienia barier na rynku medialnym i telekomunikacyjnym w Unii Europejskiej. Czy operatorzy płatnej telewizji w Polsce są na to wszystko gotowi?


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K 1xDVB-S2X 1xDVB-T2/C

Octagon SF8008 Supreme Combo UHD 4K DVB-S2X, DVB-T2 - odbiornik...

559 zł Więcej...

Odbiornik Vu+ DUO 4K SE S2X FBC

Vu+ DUO 4K SE - najnowszy odbiornik Ultra HD 4K...

1 690 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5520) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...