dodano: 2016-05-31 21:38 | aktualizacja:
2016-06-01 10:57
autor: Janusz Sulisz |
źródło: Centrum Informacji TVP/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Europa chce piłki nożnej i ją kocha, ale... no właśnie? Widzowie kochają futbol, ale przede wszystkim, gdy w spotkaniach biorą udział ich rodacy. Za dużo Hiszpanów w Lidze Mistrzów, Lidze Europy (Real, Atletico, Sevilla, Barcelona) i już jest mały problem, tu w Europie, bo niekoniecznie w Azji czy na innych kontynentach. Piłka jest piękna, ale jeśli tylko jedna nacja jest dominująca, to przyjemność się skończy i to szybko...
Zacznijmy od tego, co było w Telewizji Polskiej (TVP1).
3,1 mln to całkiem dobry wynik, bo transmisję pokazywał też kodowany CANAL+ Sport (brak danych - w redakcji na razie nie otrzymaliśmy informacji!).
Jeśli chodzi o 3,1 mln widzów w TVP to z kolei w niedzielę, 29 maja TVP1 znalazła się na 2. miejscu nadając: serial
„Bodo” (1,9 mln, udz. 13,6 proc.), film dokumentalny
„Eugeniusz Bodo – za winy niepopełnione” (1,5 mln, udz. 10,8 proc.) oraz film
„Poznasz przystojnego bruneta” (508 tys., udz. 6,5 proc.).
Dane oglądalności finału LM w Polsce od 2012 do 2016 roku:
W Polsce na spadek oglądalności miał wpływ długi weekend z dobrą pogodą (widzowie uciekli na łono przyrody). Gdyby w finale grali Polacy, to byłaby inna historia. Czas, by drużyny, chcące grać w takich rozgrywkach jak LN czy LE, były multi, a nie tylko hiszpańskie czy... baskijskie. Ciekawe wnioski dla drużyn z najlepszych lig... Kupujcie zawodników z wielu krajów - wtedy w Europie oglądalność wam wzrośnie. Oglądalność finału LM w Polsce spadła o jakieś 0,2 mln widzów! A rekord to
7,5 mln w 2013 roku.
2016: Real - Atletico: TVP1 -
3,1 mln (nie ma informacji ile w nc+, ale oceniamy na max. 0,4 mln) =
3,5 mln widzów
2015: Barcelona - Juventus: TVP1 - 3,3 mln + 0,4 mln. w nc+ =
3,7 mln widzów
2014: Real - Atletico: TVP1 - 3,2 mln + 0,3 mln w nc+ = 3,6 mln widzów
2013: Bayern - Borussia: TVP - 6,9 mln + 0,6 mln w nc+ =
7,5 mln widzów (grała trójka Polaków w Borussii)
2012: Chelsea - Bayern: Polsat - 3 mln
Wracając do oglądalności Ligi Mistrzów w Europie, to
coraz gorzej jest w Niemczech, bo nie ma w finale... Bayernu? Niestety aż 1,5 mln mniej Niemców miało ochotę oglądać finał Ligi Mistrzów niż w 2015 roku. Faktem jest, że finał LM 2015 odbywał się w Berlinie. I wniosek najciekawszy: 3 razy więcej niemieckich widzów oglądało finał LM, gdy grały w nim dwie ekipy z Bundesligi. Mecz tych samych drużyn Real - Atletico i tak miał większą oglądalność niż 2 lata temu!
Oto dane oglądalności finału LM w Niemczech od 2013 do 2016 roku:
2016: Real - Atletico:
8,2 mln widzów w ZDF
2015: Barcelona - Juventus:
9,7 mln widzów w ZDF +
0,4 mln w Sky DE =
10,1 mln widzów
2014: Real - Atletico:
7,4 mln widzów w ZDF
2013:
Bayern - Borussia:
22,5 mln widzów w ZDF i Sky DE
Dane oglądalności finału LM w Hiszpanii od 2011 do 2016 roku:
Hiszpanie kochają piłkę nożną, ale tylko tę własną - lokalną - to widać w oglądalności. Transmisje meczów bez hiszpańskich drużyn to 3. razy gorsza oglądalność. Gra Bayern w latach 2012 i 2013 i oglądalność spada! Za to mecz Real - Atletico i tak oglądało w Hiszpanii o 1,5 mln widzów mniej niż rok temu, a to już jest dziwne...
2016: Real - Atletico:
9,5 mln widzów
2015: Barcelona - Juventus: 8,5 mln (z kanałem płatnym i katalońskim)
2014: Real - Atletico:
11 mln widzów
2013: Bayern - Borussia: tylko 4,1 mln widzów (wzrost mimo braku drużyny w Hiszpanii)
2012: Chelsea - Bayern:
3,7 mln widzów (brak drużyny z Hiszpanii)
2011: FC Barcelona - Manchester United: 10 mln widzów
Dane oglądalności finału LM we Francji od 2013 do 2016 roku:
Niestety także z roku na rok we Francji finał piłkarskiej Ligi Mistrzów ogląda coraz mniej widzów. Trzeba jednak zaznaczyć, że to dane tylko z francuskiej telewizji publicznej, bo w pay-tv finał LM ogląda około 1-1,5 mln widzów. Jednak finał Real - Atletico też oglądało około 7000 tys. francuskich widzów mniej niż 2 lata temu!
2016: Real - Atletico:
4,2 mln (+1 mln pay-tv)
2015: Barcelona - Juventus: 4,7 mln (+1 mln)
2014: Real - Atletico:
4,92 mln (+ 1 mln)
2013: Bayern - Borussia: tylko
4,5 mln (+ 1 mln)
Dane oglądalności finału LM w Wielkiej Brytanii od 2013 do 2016 roku:
Teoretyczne spadki oglądalności finału Ligi Mistrzów odnotowano w Wielkiej Brytanii, bo część widzów przesunęła się do Internetu. Jakże oczywisty jest powód:
brak angielskich lub brytyjskich drużyn w finale Champions League. Ostatni raz z finale z angielskich drużyn grała FC Chelsea w 2012, a rok wcześniej Manchester United. Angielska liga traci ostatnio dystans do LM i LE!
2016: Real - Atletico: 4,3 mln w BT + 1,8 mln na YouTube (transmisja FTA dla Brytyjczyków) =
6,1 mln widzów
2015: Barcelona - Juventus: 4,2 mln w ITV + 0,5 mln w Sky Sports = 4,7 mln widzów
2014: Real - Atletico: 4,9 mln w ITV + 1,2 mln w Sky Sports = 6,1 mln widzów
2013: Bayern - Borussia: 3,5 mln w ITV + 1 mln w Sky Sports = 4,5 mln widzów
Dane oglądalności finału LM we Włoszech od 2013 do 2016 roku:
Włosi kochają własne podwórko - to absolutny wyjątek, jeśli chodzi o oglądanie finału Ligi Mistrzów. W innych krajach różnice między meczami z udziałem Włochów jest znacznie głębszy. Gra Juventus i wszystko się zmienia. Ale oglądalność meczów Real - Atletico i tak jest wyższa niż 2 lata temu!
2016: Real - Atletico:
7,55 mln
2015: Barcelona -
Juventus:
11,5 mln
2014: Real - Atletico:
5,8 mln
2013: Bayern - Borussia: 5,7 mln
I na koniec tego tematu warto podkreślić, że oglądalność finału LM w poszczególnych krajach Europy to i tak nic w porównaniu z tym, ilu widzów było w Chinach, Indiach i całej Azji, bo
3,5 mln widzów finału LM w Polsce można co najwyżej „czapką przykryć”...
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.