reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Bośnia i Hercegowina - trzy kultury, czyli bałkański miszmasz

dodano: 2016-12-05 18:33 | aktualizacja: 2017-04-19 17:45
autor: RO | źródło: SAT Kurier 1/2013

Bośnia i Hercegowina Bośnia i Hercegowina - jeden z kilku krajów po rozpadzie Jugosławii w 1991 roku. Niepodległość oficjalnie ogłosiła 5 kwietnia 1992 roku. BiH składa się z dwóch autonomicznych jednostek państwowych - Federacji Bośni i Hercegowiny oraz Republiki Serbskiej. Stolicą jest Sarajewo.  

Bosnia_most_bih


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

MEDIA PRYWATNE

Rynek medialny Bośni i Hercegowiny kontroluje kilka wiodących kanałów prywatnych: Alternativna TV (ATV) z Banja Luki, stolicy Republiki Serbskiej, TV Hayat, Televizija OBN i TV1-Mreža z Sarajewa, stolicy Federacji BiH i całej BiH, Televizija BN z miasta Bijeljina (Republika Serbska) i Pink BH z siedzibą w Sarajewie i Banja Luce. To najchętniej oglądane kanały przez widzów w BiH.  

TV Hayat została założona w maju 1991 roku, a 24 lutego 1992 roku wystartowała z emisją naziemną w Sarajewie. Jest najstarszą telewizją komercyjną w BiH. Dzisiaj portfolio telewizji obejmuje jeszcze kanał dla bośniackiej diaspory Hayat Plus (Hayat Sat) i dwa kanały muzyczne: Hayat Folk (muzyka ludowa i folk) i Hayat Music (po 50% muzyki zagranicznej i lokalnej). 
Televizija OBN

Televizija OBN wystartowała w 1996 roku z inicjatywy Biura Wysokiego Przedstawiciela ONZ w Bośni i Hercegowinie (OHR), którego celem było zapewnienie neutralnych i niezależnych mediów w BiH. Początkowo stacja była ukierunkowana na ogólne informacje. W 2000 roku stała się własnością prywatną Ivana Ćaleta, chorwackiego biznesmena i byłego właściciela TV Nova. Pod koniec sierpnia 2011 roku spółka Chellomedia, należąca do Liberty Global z siedzibą w USA, nabyła 40% udziałów w telewizji. Alternativna TV powstała podobnie i w tym samym czasie. Rok później stacja przeszła w ręce prywatne. OBN i Alternativna TV to dwie, całkowicie niezależne od siebie wiodące sieci nadawcze.

Radio-televizija BN to kolejny nadawca prywatny w Bośni i Hercegowinie - z programem telewizyjnym BN Televizija wystartował w 1998 roku. Sześć lat później uruchomił transmisję satelitarną dla widzów w Europie, Ameryce Północnej i Australii. W tym celu utworzył BN Sat (ramówka okrojona z większości programów zagranicznych). Widzowie krajów europejskich mogą ten kanał odebrać dzięki satelicie na pozycji 16°E. Siedziba nadawcy znajduje się w mieście Bijeljina w Republice Serbskiej. RTV BN odgrywa niezwykle ważną rolę w życiu społecznym, kulturalnym i politycznym Bośni i Hercegowiny. Dużą oglądalność, zwłaszcza w Republice Serbskiej zapewniają własne produkcje, w tym najbardziej cenione programy informacyjne. 
Hayat

W skład RTV BN wchodzi jeszcze stacja Radio BN i kanał telewizyjny o charakterze muzyczno-rozrywkowym BN Music. Ten ostatni projekt został uruchomiony 2 października 2009 roku. Bodźcem do rozpoczęcia emisji BN Music było ogromne zapotrzebowanie wśród widzów na twórczość wykonawców z byłej Jugosławii, którzy zostawili po sobie niezatarty ślad w historii muzyki w regionie. Oczywiście w ramówce nie brak też hitów współczesnych. 

Pink BH został założony przez serbską grupę medialną Pink Media Group w 2003 roku. Kanał bardzo szybko awansował do grupy największych graczy na bośniackim rynku. W 2005 roku, w porównaniu z innymi stacjami komercyjnymi, odnotował imponujący udział na poziomie 12%. To pozwoliło mu zająć drugie miejsce pod względem oglądalności, zaraz po państwowym FTV. Celem nadawcy Pink BH jest przyciągnięcie do siebie wszystkich grup wiekowych w obu regionach autonomicznych BiH.

TV1-Mreža jest bardzo młodą telewizją komercyjną. Swoją działalność zainaugurowała w sierpniu 2010 roku, wtedy jeszcze jako TV1. Kilka miesięcy później stacja weszła do grupy akcjonariuszy Mreža Plus, sieci telewizyjnej założonej w 2001 roku przez pięć stacji - TV Hayat z Sarajewa, ATV z Banja Luki, TV Tuzla, RTV Mostar i HTV Oscar C z Mostaru. Od tamtej pory TV 1 nadaje nie tylko własne programy, ale też pasma Mreža TV. 
BN

Face TV to najmłodszy kanał telewizyjny, który oficjalnie wystartował w marcu 2012 roku. Jeden z pierwszych kanałów na rynku BiH, dostępnych w formacie wysokiej rozdzielczości (HDTV). Właścicielem i założycielem telewizji jest znany redaktor i publicysta w Bośni i Hercegowinie, Senad Hadžifejzović. Ramówkę wypełniają głównie serwisy informacyjne, publicystyka, programy artystyczne i muzyka. Emisja satelitarna Face TV została uruchomiona w maju 2012 roku z satelity na pozycji 16°E - niestety przekaz w standardowej jakości, który docelowo ma zostać zakodowany w Viaccess. 
FACE

Al Jazeera Balkans to najnowszy projekt międzynarodowej sieci informacyjnej Al Jazeera Network. Kanał został uruchomiony 11 listopada 2011 roku dla widzów nie tylko w Bośni i Hercegowinie, ale też Chorwacji, Czarnogórze, Kosowie, Macedonii, Słowenii i Serbii. Siedziba Al Jazeera Balkans znajduje się w Sarajewie. Mocną stroną kanału są obszerne relacje z najważniejszych wydarzeń z krajów bałkańskich i całego świata. Wiele informacji Al Jazeera Balkans powstaje dzięki wykorzystaniu materiałów telewizyjnych Al Jazeera w języku arabskim i angielskim. 


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Europa


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

TechniSat DigitRadio 143 CD

Stacjonarne radio DAB+ oraz UKF/FM niemieckiej firmy TechniSat. Urządzenie pozwala...

950 zł Więcej...

Przepust dachowy średnicy 48mm

Przepust dachowy do kabli średnicy 48mm

79 zł Więcej...

'SAT Kurier' abonament za 2021 rok

Roczna prenumerata magazynu SAT KURIER w 2021 r. z wysyłką...

89 zł Więcej...
reklama