reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj
ODBLOKUJ-REKLAMY.jpg

Wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych

dodano: 2016-11-20 14:56 | aktualizacja: 2017-04-19 18:01
autor: Daniel Gadomski | źródło: SAT Kurier 10/2014

USA_2 Ameryka Północna to mało popularny kierunek wśród Polaków. Turystów z naszego kraju odstraszają ceny biletów lotniczych i bardzo niewiele ofert w biurach podróży. Poza tym do Stanów Zjednoczonych trzeba mieć wizę. Dla wielu naszych rodaków to stresujące i upokarzające.

USA_1


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

(Uwaga! Artykuł z 2014 roku)
Na chwilę zawiesiłem oko na WNBC-TV, czyli 4 New York. To typowa regionalna mutacja amerykańskiej stacji komercyjnej. Formułę tych mutacji znamy z TVP3. Wszystkie stacje sieci mają pasmo wspólne. W przypadku NBC to m.in. popularny show „Saturday Night Live”, transmisje sportowe (np. NFL, wyścig kolarski La Vuelta Espania), teleturniej „Who Wants to Be a Millionaire?”, czyli „Milionerzy”, „The Voice”, znany u nas jako „The Voice of Poland” i „Judge Mathis”, czyli odpowiednik naszej „Sędzi Anny Marii Wesołowskiej”). Pasmo regionalne zaczyna się już z samego rana, bo o 4:30. Wtedy wszystkie oddziały NBC pokazują program „Today” z wiadomościami, pogodą, korkami i zapowiedziami imprez kulturalnych dla poszczególnych regionów. Od 7 do 9 na antenie sieci NBC jest ogólnokrajowa wersja „Today”, w której też znajdziemy newsy i pogodę, wywiady z politykami, gwiazdami showbiznesu  i ekspertami. W większości oddziałów NBC pasma regionalne z newsami znajdziemy jeszcze o 17 i 23. 

Inna popularna w Stanach Zjednoczonych sieć to FOX. Od 4:00 do 9:00 rano stacja (w Nowym Jorku to Fox 5 New York) nadaje lokalne newsy i pogodę. Później przychodzi czas na  pasmo wspólne. W paśmie wspólnym FOX zobaczymy m.in. znany z Polsatu program kulinarny „Hell’s Kitchen”, kreskówki „Family Guy” i „The Simpsons”, „The Wendy Williams Show”, sądowy program „Judge Judy”, newsy z showbiznesu „TMZ” i rozgrywki NFL. W ABC lokalny poranek „Eyewitness News This Morning” startuje o 4:30 i trwa do 7. Wtedy rozpoczyna się ogólnokrajowy program „Good Morning America” (7.00-9.00). W całych Stanach Zjednoczonych można oglądać talk show „Rachael Ray”, seriale „General Hospital” czy „Grey’s Anatomy” („Chirurdzy”), teleturniej „Koło fortuny”, „Dancing with the Stars”, czyli „Taniec z gwiazdami”. Informacyjny jest także poranek w sieci CBS. Od 4:30 do 7 newsy lokalne i regionalne, a od 7:00 do 9:00 ogólnokrajowy program „CBS This morning”. O 12:20 emitowany jest nieśmiertelny serial „The bold and the beatifull”, czyli „Moda na sukces”. Później programy typu talk-show i pasmo informacyjne wraca o 17:00. W paśmie wieczornym są nadawane programy rozrywkowe i seriale, takie jak „NCIS”, „CSI” czy „Big Brother”. W Stanach Zjednoczonych działa jeszcze sieć CW, ale jej ramówka różni się w poszczególnych stanach. W Nowym Jorku pokazuje m.in. powtórki seriali „Bill Cosby Show”, „Przyjaciele” czy program „Jerry Springer Show”. Do kilka godzin dziennie z newsami regionalnymi. W kraju działa też telewizja publiczna PBS. Tutaj poszczególne ośrodki także mają bardziej autonomiczny charakter. Nie cieszą też taką popularnością jak stacje komercyjne, bo poza newsami emitują głównie programy dokumentalne i edukacyjne. Wśród sieci największą popularnością cieszą się programy sportowe, co doskonale widać na poniższym TOP 10 sieciowych programów w USA. Łatwo też zauważyć, że nawet w najlepszej dziesiątce udziały w rynku poszczególnych pozycji są niewielkie w porównaniu z polskim rynkiem. Podobnie jest z widownią. Nieco ponad 22 mln widzów to stosunkowo niewiele w kraju, który ma 323 mln mieszkańców. To zasługa dużej popularności sieci kablowych i platform cyfrowych, a co za tym idzie kanałów tematycznych. 
 

Najpopularniejszą platformą cyfrową w Stanach Zjednoczonych jest DirecTV. Za pełen pakiet „Premier” z 285 kanałami (w tym premium HBO, Starz, Showtime i Cinemax) zapłacimy 320 zł miesięcznie plus podatek. Plus podatek, bo w USA usługodawcy, właściciele sklepów i restauracji nie muszą podawać cen z podatkami. Ba, podczas mojego pobytu zdarzały się nawet sklepy, gdzie cen nie było w ogóle. Takie utrudnienia dla klientów nie przeszkadzają im w innych dziwnych przepisach. Na przykład w wielu stanach w toaletach można znaleźć napis „Pracownicy muszą myć ręce”. Z podatkiem zapłacimy więc 377 zł miesięcznie i to tylko przez pierwszy rok trwania umowy. Po promocji koszt miesięcznego „full pakietu” przekroczy 450 zł.

Jakie kanały tematyczne znajdziemy w USA? Wiele marek znamy z polskiego rynku. To np. National Geographic Channel HD, Animal Planet HD, History HD, Disney XD, Disney Channel, Cartoon Network, Boomerang, BBC HD, E!, Discovery HD, TLC HD. Niektóre kanały, które u nas są oferowane w jakości SD za oceanem, doczekały się wersji HD (m.in. Disney Channel HD, Cartoon Network HD, TCM HD, Travel Channel HD, Food Network HD, SyFy HD, Discovery Science HD). Są też kanały, które nie przyjęły się na naszym rynku (Hallmark Channel HD) i takie, które jeszcze tu nie zawitały (FX HD, Fox Sports, Discovery Fit & Health, Cook HD, Spike HD).

Nawet jeśli wybierzemy pełną paczkę DirecTV, to musimy liczyć się ze sporymi dopłatami za np. rozgrywki sportowe. Za koszykarską NBA trzeba dopłacić 130 zł co pięć miesięcy. Tyle samo za hokejowe rozgrywki NHL. Popularne są też opcje dodatkowe z kanałami w innych językach niż angielski. Najwięcej ofert dotyczy kanałów hiszpańskojęzycznych. Sporo jest też kanałów dla imigrantów z Filipin i Rosji.

DirecTV stawia na dekodery HD PVR umożliwiające odbiór w wielu pokojach. Platforma reklamuje się, że można z niej korzystać nawet w 6 pokojach lub nagrywać 5 programów jednocześnie. W konkurencyjnym Dish Network za pełen pakiet ze wszystkimi 315 kanałami zapłacimy przez pierwszy rok trwania umowy 300 zł, a następnie 410 zł miesięcznie. Nie podano, czy cena obejmuje podatek. W pakiecie znajdziemy kanały premium HBO, Cinemax, Showtime i Starz. Platforma sporo inwestuje w pakiety dla imigrantów i ludności posługującej się innymi językami niż angielski. Stąd bardzo szeroka oferta dla Latynosów i kilkadziesiąt opcji dodatkowych dla innych narodowości – w tym polskiej.

Według strony internetowej Dish Network za 113 zł miesięcznie dostępne są w tej opcji Baby TV, Euronews, iTVN, Kino Europa, Kino Polska, Polsat 2, Kino Polska Muzyka, Religia.TV i TVN24. Gdzie na orbicie znajdziemy amerykańskie platformy? DirecTV korzysta z satelitów Galaxy 3C & Spaceway 3 (95°W), Spaceway 2 & DirecTV 11 (99,2°W), DireTV 4S/8 (101°W), Spaceway 1 & DirecTV 10/12 (102,8°W), DirecTV 5 (109,8°W), DirecTV 7S (119°W). Dish Network korzysta z EchoStar 16 (61,5°W), Nimiq 5 (72,2°W), QuetzSat1 (77°W), EchoStar 10/11 (110°W), Anik F3 & EchoStar 14 (119°W), EchoStar 9 (121°W) i Ciel 2 (129°W). 
 


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Ameryka Płn. i Płd.


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Vu+ ZERO 4K

Vu+ ZERO 4K - najtańszy odbiornik Ultra HD od koreańskiego...

669 zł Więcej...

Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2

Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...

439 zł Więcej...

Miernik Satlink ST-6986 DVB-T/T2/C DVB-S/S2 z podglądem i testerem optycznym

Miernik Satlink ST-6986 do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, naziemnych...

1 630 zł Więcej...