dodano: 2017-05-08 12:09 | aktualizacja:
2017-05-08 12:34
autor: Wiesław Łodzikowski |
źródło: własne
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Analitycy EBU monitorujący rozwój rynku medialnego nadawców publicznych prognozują, że usługi
OTT (Over The Top Television), które mogą być odbierane na urządzeniach korzystających z Internetu (komputery, urządzenia mobilne, STB, telewizory SMART) w ciągu najbliższych 5 lat zaczną stopniowo wypierać tradycyjne, liniowe systemy dystrybucji treści sygnału telewizyjnego i treści wideo nadawców telewizyjnych.
Czynnikami wpływającymi na wzrost zainteresowania nadawców telewizyjnych platformami i usługami OTT, są z jednej strony możliwość dostarczania widzom coraz to szerszej, spersonalizowanej oferty programowej o coraz to lepszej technicznej jakości obrazu i dźwięku, a z drugiej strony coraz to większa dostępność sieci szerokopasmowych, większa liczba kompatybilnych urządzeń oraz zmiana nastawienia właścicieli praw do treści.
Oprócz dyskusji nad praktycznymi przykładami prezentowanych rozwiązań technologicznych, w czasie konferencji miały także miejsce praktyczne pokazy, np. między innymi transmisji sygnału
4K (2160p) z
HFR (100fps) i
HDR za pomocą sieci
DVB-T2 czy platformy
MPAT – oprogramowania narzędziowego do autoryzacji tworzonych przez nadawców telewizyjnych aplikacji
HbbTV.
W konferencji wzięli też udział przedstawiciele polskiej firmy technologicznej
Jupiter-Integration, specjalizującej się w dostarczaniu rozwiązań technicznych do dystrybucji sygnału telewizyjnego i treści wideo, która na zaproszenie EBU zaprezentowała uczestnikom konferencji swoje doświadczenia wynikające z budowy i wdrażania systemów i elementów platform OTT.
Badania EBU pokazują, że
widzowie oglądają coraz więcej i przez coraz to bardziej konkurujące ze sobą sieci dystrybucji treści. Przewiduje się, że do 2020 roku dostęp do szerokopasmowego Internetu będzie miało prawie dwie trzecie europejskich gospodarstw domowych. Powyższe oznacza, że dla nadawców telewizyjnych usługi OTT odgrywać będą coraz to większą rolę, który może stajać się dodatkowym element przewagi rynkowej, wzbogacającym portfolio podstawowych usług telewizyjnych o dodatkowe spersonalizowane funkcjonalności multimedialne.
Jak wynika z dyskusji, nie bez znaczenia dla nadawców telewizyjnych są także możliwości budowania nowych modeli biznesowych na bazie nowoczesnych usługi OTT, które wykorzystując zaawansowane, interaktywne rozwiązania technologiczne typu BigData, będą mogły inteligentnie analizować, rekomendować i personalizować treści wideo oraz reklamy w celu ich jak najefektywniejszej monetyzacji, np. w modelu
programmatic. Powyższe znajduje także odzwierciedlenie w badania polskiego rynku internetu wykonanego przez PwC na zlecenie IAB Polska, z którego wynika, że aż o 80% zwiększyła się wartość reklam wykupywanych w modelu programmatic.
Jednocześnie, według innego raportu, przedstawionego przez dom mediowy Zenith, zakupy reklamy w modelu programmatic zaczyna się rozszerzać także na media tradycyjne, co może oznaczać, że w przyszłości zakup tradycyjnych mediów w modelu programmatic stanie się standardem.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.