reklama
reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

BLOG: Największe sukcesy i porażki 2017 roku

dodano: 2017-12-27 16:58 | aktualizacja: 2017-12-27 17:38
autor: Daniel Gadomski | źródło: SAT Kurier 11-12/2017

rzutki tarcza dart Jak co roku przedstawiamy subiektywne zestawienie najlepszych i najgorszych zjawisk na rynku cyfrowej telewizji. Start pierwszych polskich kanałów 4K, udane i nieudane rebrandingi kanałów, stagnacja w temacie MUX 8, wzrosty platform cyfrowych. Co jeszcze wydarzyło się w 2017 roku?

rzutki tarcza dart


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.

Kary dla platform cyfrowych i nadawców

Od kiedy PiS przejął władzę, to koncerny płatnej telewizji i kanały tematyczne z nimi związane nie mają łatwego życia. Chociażby za sprawą decyzji urzędów obsadzanych przez polityków rządzącej partii. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na przykład 40 mln zł kary na Cyfrowy Polsat i Polkomtel za nieuczciwe reklamy platformy cyfrowej, operatora Plus i oferty SmartDOM.
Kłopoty mają też kanały telewizyjne, takie jak Superstacja. KRRiT nałożyła 100 tys. zł kary za program Kuby Wątłego, w którym atakował dziennikarzy TVP. Poszło o porównanie do „brudnych, śmierdzących gnid”. Showman tłumaczył się jednak, że to była prowokacja, parafraza słów satyryka Jana Pietrzaka na temat wyborców opozycji. Wygląda na to, że zarówno Cyfrowy Polsat jak i Superstację czeka długa batalia sądowa.
Kiedy KRRiT w 2007 roku nałożyła na Polsat pół miliona złotych kary, sprawa skończyła się dopiero trzy lata później w Sądzie Najwyższym. Nadawca musiał zapłacić za żarty Kuby Wojewódzkiego i Kazimiery Szczuki z niepełnosprawnej występującej w Radiu Maryja.

Kanały, które mogą zniknąć z rynku

Słupki to istotna wskazówka dla nadawców, operatorów i reklamodawców. Pokazują, co należy zmienić w ramówce, aby stacja lepiej się oglądała albo czy jest w ogóle sens jej finansowania.
W październiku najmniejszy udział w rynku miał Wellbeing Network (0,00 proc.), poświęcony zdrowemu trybowi życia i ćwiczeniom fizycznym. 0,01 proc. miały lokalny NTL Radomsko, motoryzacyjny Motowizja, telezakupowy Mango 24, muzyczny Eska Rock TV, dokumentalne Da Vinci Learning i Adventure. Niewiele wyższy, bo wynoszący 0,02 proc. udział w rynku miały muzyczne VH1, Polsat Music, Nuta.tv, dokumentalny Nat Geo People i Canal+ Seriale.
Wydaje się, że prędzej czy później Canal+ zmieni przeznaczenie swojej serialowej stacji. Coraz więcej ludzi woli oglądać seriale w ramach usług VOD, gdzie nadawca może zaoferować cały sezon. FOX Networks Group Poland na razie nie planuje zakończyć nadawania Nat Geo People, ale nie wiadomo, jak będzie w przyszłości, skoro 12 września kanał zakończył nadawanie w Niemczech.
Kanałów muzycznych mamy najwięcej w Europie i tutaj trend jest prosty. Najlepiej oglądają się kanały z disco polo (Polo TV, Disco Polo Music) albo z muzyką popularną wśród młodych (Eska TV, 4fun.tv). Część muzycznych stacji może nie wytrzymać walki z liczną konkurencją.

Duża liczba powtórek i reklam w kanałach

W biznesie płatnej telewizji nie ma nic gorszego niż powtórki i reklamy emitowane w przerwach programów, za które abonenci przecież płacą. To wyjątkowo słabe, bo na przykład film „Kupiliśmy zoo” z 2011 roku Canal+ emitował już kilka lat temu na wszystkich swoich antenach i ostatnio znów go powtarzał. Widzowie od kanału premium oczekują nowości. Nawet w Halloween oferta horrorów nie była zbyt szeroka.
Z badań agencji MEC wynika, że większości abonentów płatnej telewizji wystarczyłoby kilka kanałów tematycznych typu TVN24, Discovery Channel, National Geographic. Tworzenie dodatkowych stacji powtórkowych, jak likwidowany w Niemczech Nat Geo People, mija się z celem i wprowadza bałagan. Lepiej, żeby te kilka stacji emitowały częściej premiery, bo nie da się już oglądać tych samych odcinków „Starożytnych kosmitów” w H2 czy History Channel. Równie uciążliwe są nieustanne bloki reklamowe. Nawet jak nocą nie ma reklam produktów komercyjnych, to nadawcy emitują zapowiedzi swoich programów. To niewyobrażalne w platformach internetowych typu Netflix, które są często tańsze niż pakiety operatorów płatnej telewizji.

Nieprzystępne listy programowe platform cyfrowych

Jak bumerang wraca też sprawa list kanałów na dekoderach nc+ i Cyfrowego Polsatu. Oczywiście platformy tłumaczą się, że mają takie a nie inne umowy z nadawcami, ale niektórzy nadawcy skarżą się, że są wręcz zaskakiwani decyzjami operatorów. Niestety niektóre „porządki” platform to zmiany na gorsze. Latem nc+ wprowadziła zmiany na liście kanałów. Kanały informacyjne, które są chętnie oglądane przez Polaków, zostały wymieszane. Na przykład Polsat News 2 z 25. pozycji trafił na 45. Z kolei Superstacja 21. na 46. Kanały znajdują się tuż obok Pulsu 2 i Cinemax. Nie ma w tym jakiejkolwiek logiki. Wprowadza tylko bałagan i złość abonenta, który na przykład w Polsacie News 2 chce sobie obejrzeć ciąg dalszy konferencji, której nie pokazuje Polsat News. Powinna wrócić elastyczność w tworzeniu list programowych albo niech listy nie budzą takich kontrowersji jak obecnie. Przesunięcie kanału na dalszą pozycję wpływa na jego wyniki oglądalności, ale też powoduje wrażenie u abonenta, że oferta operatora jest słaba. Aby dotrzeć do ulubionej stacji, musi często „przebić się” przez trzy zdublowane kanały właściciela platformy albo telezakupowe.


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Daniel Gadomski


reklama
reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Mini PC Homatics BOX Q + TelevioTV 3m-ce

Homatics BOX Q to najpotężniejszy odtwarzacz multimedialny 4K na rynku...

389 zł Więcej...

Konwerter Unicable II Inverto 32 tunery (5679) EVOBOX

Konwerter Unicable II marki Inverto pozwala na jednoprzewodową (szeregową) transmisję...

219 zł Więcej...

Miernik FindSAT VF-6800 PRO Combo (WS-6944P) DVB-S/S2/T/T2/C2

Miernik dla pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S/S2, DVB-T/T2, DVB-C/C2 w...

459 zł Więcej...