12 marca br. podczas konferencji DVB World 2018, odbywającej się w Warszawie, Andrzej Garapich, zastępca dyrektora ds. marketingu biznesowego i projektów misyjnych w TVP, wygłosił prezentację na temat rynku telewizyjnego w Polsce.
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Najpierw Andrzej Garapich przedstawił pokrótce historię TVP jako najstarszego nadawcy telewizyjnego w Polsce. Wspomniał, że pokazy próbnej transmisji przeprowadzono już w 1938 roku, natomiast regularna emisja telewizyjna została zainaugurowana w 1952 roku. Niecałe 20 lat później TVP rozpoczęła nadawanie w kolorze i uruchomiła swoją drugą antenę.
TVP weszła w erę naziemnej telewizji cyfrowej w 2010 roku, kiedy to uruchomiła emisję w DVB-T. W 2013 roku doszło do wyłączenia sygnałów analogowych nadawanych drogą naziemną. Dziś kanały TVP są dostępne m.in. w MUX 3 naziemnej telewizji cyfrowej (dodatkowo TVP ABC w MUX 1). Nadawca ma także przyznane trzy sloty w MUX 8, których do tej pory nie zaczął wykorzystywać. Jeśli w wyznaczonym terminie nie podejmie negocjacji w EmiTelem, miejsca zostaną nadawcy odebrane.
Według danych z 2017 roku, Polskę zamieszkuje 38,4 mln ludzi (14,2 mln gospodarstw domowych). Z informacji przedstawionych w prezentacji wynika, że 5,15 mln gospodarstw korzysta z naziemnej telewizji cyfrowej, a około 650 tys. gospodarstw domowych wcale nie ogląda z telewizji.
Andrzej Garapich podkreślił, że mimo zmieniającego się krajobrazu telewizja nadal jest najbardziej istotnym medium w Polsce na rynku reklamowym. Połowa środków przeznaczanych na reklamę jest kierowana właśnie na telewizję (natomiast 27 proc. na internet i 8 proc. na radio).
Według danych zawartych w prezentacji, w Polsce dostępne jest 156 kanałów, a średni czas oglądania telewizji wynosił w 2017 roku 4 godziny 18 minut dziennie na osobę (grupa 4+).
Andrzej Garapich dużą część swojej prezentacji poświęcił oglądalności i udziale w rynku kanałów TVP, a także źródłom finansowania mediów publicznych w Polsce. Dokonał również skrótowego porównania rynku telewizyjnego w Polsce do innych europejskich krajów. Zwrócił uwagę na to, że coraz większą popularnością wśród widzów cieszą się usługi SVOD.
reklama
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.