dodano: 2018-05-10 08:27 | aktualizacja:
2018-05-10 09:34
autor: Anita Kaźmierska |
źródło: Cyfrowy Polsat/satkurier.pl
Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Liczba RGU dla usług kontraktowych telewizji Cyfrowego Polsatu wyniosła
4,984 mln (31.12.2017: 4,943 mln), a dla usług przedpłaconych telewizji
0,075 mln (31.12.2017: 0,08 mln), co dało łącznie
5,06 mln usług telewizji (31.12.2017: 5,022 mln). Grupa miała na koniec marca 2018 roku
5,744 mln klientów kontraktowych (31.12.2017: 5,777 mln, co oznacza spadek o 33 tys.).
Podsumowując, w pierwszym kwartale 2018 roku liczba RGU Cyfrowego Polsatu wzrosła o 57 tys. (liczba usług kontraktowych wzrosła o 111 tys., podczas gdy liczba usług przedpłaconych spadła o 54 tys.). W zakresie usług telewizyjnych liczba usług kontraktowych wzrosła o 42 tys., a przedpłaconych spadła o 4 tys. Sumarycznie liczba RGU dla telewizji Cyfrowego Polsatu wzrosła o 38 tys.
Liczba klientów programu
SmartDOM wzrosła w pierwszym kwartale 2018 roku o 61 tys. do 1,572 mln. Liczba użytkowników usługi telewizyjnej
Multiroom wyniosła 1,115 mln (31.12.2017: 1,1 mln, co oznacza wzrost o 15 tys.).
Komunikat prasowy Cyfrowego Polsatu:
Grupa Cyfrowy Polsat zamknęła I kwartał br. bardzo dobrymi wynikami operacyjnymi i sprzedażowymi obu segmentów. Już niemal 1,6 mln klientów korzysta z ofert wiązanych, a o blisko 0,5 mln wzrosła liczba świadczonych usług kontraktowych. Początek roku to okres mocnego wzrostu przychodów reklamowych i wysokiego udziału w rynku reklamy telewizyjnej. Bardzo dobre wyniki finansowe całej Grupy były wsparte szybko uzyskiwanymi synergiami z nowo zakupionych kanałów telewizyjnych. Grupa rozpoczęła także przygotowania do transmitowania od nowego sezonu rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy, do których wyłączne prawa zakupiła na kolejne 3 lata, zapewniając sobie możliwość pokazania łącznie ponad 1000 meczów we wszystkich kanałach dystrybucji – w telewizji, w Internecie i na urządzeniach mobilnych.
Najważniejsze dane operacyjne za I kwartał 2018 roku
- Coraz więcej klientów korzysta z ofert wiązanych – skuteczna realizacja strategii multiplay:
- Stabilny wzrost liczby klientów usług wiązanych o 247 tys. (18,6%) rok do roku – do 1,57 mln (co stanowi 27,4% bazy klientów kontraktowych).
- Do 4,70 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.
- Miało to wypływ na utrzymanie wskaźnika churn na niskim poziomie wynoszącym jedynie 8,5% w skali roku.
- Stabilny przyrost liczby usług kontraktowych – o 459 tys. rok do roku – do 13,8 mln (stanowią one 83,2% wszystkich świadczonych usług):
- Liczba usług telefonii komórkowej wzrosła o 213 tys. rok do roku do 7 mln, co wynika z korzystnego wpływu strategii multiplay oraz dobrego przyjęcia przez klientów nowych prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym br.
- Dzięki dobrej sprzedaży podstawowych pakietów, jak i usług dodatkowych (Multiroom i płatne usługi OTT), łączna liczba kontraktowych usług płatnej telewizji wzrosła rok do roku o 198 tys., osiągając poziom 5 mln.
- Baza usług Internetu mobilnego zwiększyła się o 48 tys. rok do roku i wynosi 1,8 mln. W pierwszym kwartale klienci detaliczni Cyfrowego Polsatu i sieci Plus przetransferowali 224 PB danych.
- Stabilna baza ponad 5,7 mln klientów kontraktowych:
- Rośnie wskaźnik nasycenia usługami przypadającymi na klienta (o 5,3% rok do roku) − każdy z nich posiadał średnio 2,4 usługi z portfolio Grupy.
- Średni przychód od klienta kontraktowego (ARPU), liczony zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15, wzrósł o 2% do poziomu 81,9 zł pomimo negatywnego wpływu regulacji Roam like at home.
- Stabilna baza prepaid na poziomie 2,8 mln usług odzwierciedla rzeczywistą liczbę użytkowników tej usługi.
- Wysoki poziom ARPU prepaid 20,1 zł – wzrost o 7,5% rok do roku wynikający głównie z wygaśnięcia efektu promocji rejestracyjnych.
- Kanały Grupy Telewizji Polsat pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając wynik 23,9% (11,9% kanału głównego oraz 12% kanałów tematycznych).
- Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrosły aż o 15,1% rok do roku i wyniosły 269 mln zł, dzięki czemu udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł do 26,9%.
- Bardzo dobre wyniki finansowe Grupy zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15:
- przychody: 2,346 mld zł (wzrost o 0,6%)
- EBITDA: 890 mln zł (wzrost o 2,0%)
- marża EBITDA: 37,9% (wzrost o 0,5 p.p.),
- zysk netto: 292,2 mln zł,
- wolne przepływy pieniężne: 1,482 mld zł w okresie 12-miesięcznym,
- wskaźnik całkowitego zadłużenia netto/EBITDA LTM obniżył się do poziomu 2,87x,
- w trakcie I kwartału Grupa spłaciła 550 mln zł kredytu rewolwingowego.
– To kolejny kwartał bardzo dobrych wyników operacyjnych w obydwu segmentach. W segmencie usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym istotne znaczenie miały konsekwentna realizacja strategii operatora multiplay i sprzedaż ofert w ramach programu smartDOM oraz bardzo dobre przyjęcie przez klientów nowych taryf Plusa. Z kolei wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej imponująco rosły zarówno organicznie, jak i w wyniku synergii osiągniętych wspólnie z nowo nabytymi kanałami z Grupy ZPR. Także w warstwie wyników finansowych początek roku był bardzo udany dla naszej Grupy − mówi Tobias Solorz, Prezes Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.
Segment usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych
|
I kwartał |
|
2018 |
2017 |
Zmiana % |
Łączna liczba RGU
(kontraktowe+przedpłacone) |
16 579 337 |
16 216 128 |
2,2 % |
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
13 796 153 |
13 337 038 |
3,4% |
Płatna telewizja, w tym: |
4 984 391 |
4 785 947 |
4,1% |
Multiroom |
1 114 833 |
1 031 294 |
8,1% |
Telefonia komórkowa |
6 997 850 |
6 785 002 |
3,1% |
Internet |
1 813 912 |
1 766 089 |
2,7% |
Liczba klientów kontraktowych, w tym: |
5 743 832 |
5 847 401 |
(1,8%) |
Ofert łączonych |
1 571 900 |
1 325 079 |
18,6% |
|
|
|
|
ARPU na klienta1) [PLN] |
81,9 |
80,3 |
2,0% |
Churn na klienta |
8,5% |
8,5% |
0,0 p.p. |
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,40 |
2,28 |
5,3% |
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|
|
|
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
2 783 184 |
2 879 090 |
(3,3%) |
Płatna telewizja |
75 159 |
48 224 |
55,9% |
Telefonia komórkowa |
2 539 402 |
2 646 477 |
(4,0%) |
Internet |
168 623 |
184 389 |
(8,6%) |
ARPU na RGU prepaid1) [PLN] |
20,1 |
18,7 |
7,5% |
1) ARPU skalkulowane zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15.
– Nasza oferta usług łączonych, oparta o mechanizm udzielania atrakcyjnych rabatów na każdy dodatkowy produkt lub usługę z portfolio Grupy, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem i odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedaży. Już blisko 1,6 mln klientów połączyło w ten sposób 4,7 mln usług. Przekłada się to pozytywnie na poziom wskaźnika churn, wskaźnika nasycenia usługami na jednego klienta oraz ARPU klienta kontraktowego − podsumowuje Tobias Solorz. – Ponadto nowe oferty Plusa wprowadzone w lutym tego roku zostały bardzo dobrze przyjęte przez klientów, dzięki czemu odnotowaliśmy istotny wzrost liczby usług kontraktowych. Jednocześnie od dłuższego czasu prowadzimy intensywne prace związane z obecnością rozgrywek Ligi Mistrzów i Ligi Europy na naszych antenach od nowego sezonu 2018/2019 i wkrótce przedstawimy szczegółowe oferty Cyfrowego Polsatu, sieci Plus i IPLI.
Wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym1)
mln PLN |
I kwartał 2018 |
zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
2 049 |
-1,2% |
EBITDA |
755 |
-1,3% |
Marża EBITDA |
36,8% |
-0,1 p.p. |
1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem MSSF 15.
– W ślad za wzrostem liczby usług kontraktowych i liczby klientów korzystających z ofert wiązanych także wyniki finansowe segmentu usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym były bardzo dobre i na stabilnym poziomie. Nadal pozostawały one pod niekorzystnym wpływem regulacji Roam like at home – presji na przychody, jak i wyższych kosztów zakupu ruchu od operatorów zagranicznych. Gdyby nie ten czynnik, wynik EBITDA segmentu wykazałby wzrost – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A., Polkomtel Sp. z o.o., Telewizja Polsat Sp. z o.o.
Segment nadawania i produkcji telewizyjnej
– W pierwszym kwartale kanały Grupy Polsat były w czołówce oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając udziały zgodne z naszą długoterminową strategią, na poziomie 24%. Zgodnie z naszymi prognozami obserwowaliśmy dynamiczny wzrost rynku reklamy telewizyjnej, a Telewizja Polsat była jego dużym beneficjentem. Nasze przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu po raz kolejny rosły szybciej niż rynek – tym razem z ponad 15% dynamiką w porównaniu do 9,6% dla całego rynku. Przyczyniły się do tego również synergie generowane ze współpracy z nowo nabytymi kanałami telewizyjnymi – mówi Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.
|
I kwartał |
|
2018 |
2017 |
Zmiana p.p./% |
Udział w oglądalności1,
w tym: |
23,92% |
23,59% |
0,33 p.p. |
POLSAT (kanał główny) |
11,87% |
12,70% |
-0,83 p.p. |
Kanały tematyczne |
12,05% |
10,89% |
1,16 p.p. |
Przychody z reklamy
i sponsoringu2
(mln PLN) |
269 |
234 |
15,1% |
Udział w rynku reklamy3 |
26,9% |
25,6% |
1,3 p.p. |
|
|
|
|
Wydatki na reklamę telewizyjną na rynku4
(mln PLN) |
999 |
912 |
9,6% |
1 NAM, udział w oglądalności w grupie wszyscy 16-49 lat, cała doba, uwzględniając oglądalność Live+2 (oglądalność z dnia emisji i z 2 kolejnych dni w ramach tzw. Time Shift Viewing)
2 Przychody z reklamy i sponsoringu Grupy Telewizji Polsat wg definicji Starcom;
3 Szacunki własne na podstawie wstępnych danych Starcom;
4 Starcom, reklama sportowa i sponsoring;
W pierwszym kwartale br. w ofercie kanału Polsat dużym zainteresowaniem cieszyły się stałe pozycje. Bardzo popularne były premierowe odcinki serialu „Pierwsza miłość” oraz poniedziałkowe pasmo filmowe „Mega Hit”. Wysoki poziom oglądalności utrzymały „Wydarzenia” z godziny 18.50 oraz emitowany w godzinach porannych od poniedziałku do piątku blok programów informacyjnych „Nowy Dzień z Polsat News”. Ponadto chętnie oglądanymi serialami były: „Świat według Kiepskich”, „Przyjaciółki” i „W rytmie serca”.
Na wyniki pierwszego kwartału istotny wpływ miały też programy z sezonowych ramówek. Dużą widownię gromadził show „Twoja Twarz Brzmi Znajomo”, program „Nasz nowy dom” czy emitowany w niedzielne wieczory cykl programów rozrywkowych „Kabaret na Żywo”. Sukcesem okazały się: wznowiony „Dancing With The Stars. Taniec z Gwiazdami”, nowy show „The Story of My Life”. Historia Naszego Życia” i reality show „Wyjdź za mnie”.
W I kwartale popularne były też programy kabaretowe i rozrywkowe. Wysoką oglądalnością cieszyły się: „Opolska Noc Kabaretowa. 800 lat Opola” emitowany 7 stycznia, „Kabaret Paranienormalni. Żarty się skończyły” z 18 lutego oraz „Świętokrzyska Gala Kabaretowa” z 21 stycznia br.
Wyniki finansowe segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej1)
mln PLN |
I kwartał 2018 |
Zmiana r/r |
Przychody ze sprzedaży |
350 |
15% |
EBITDA |
135 |
25% |
Marża EBITDA |
38,6% |
3,2 p.p |
1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem MSSF 15.
– Wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej pozostawały pod wpływem dynamicznego, 15% wzrostu przychodów z reklamy telewizyjnej i sponsoringu, który był efektem zarówno organicznego wzrostu, jak i szybkiej realizacji zapowiedzianych synergii związanych z nowo nabytymi kanałami z Grupy ZPR. Jak zawsze korzystny wpływ na wyniki miała konsekwentna realizacja długofalowej strategii operacyjnej i finansowej Telewizji Polsat, zakładająca zrównoważoną politykę programową i ścisłą kontrolę kosztów. Pozwoliło to wypracować bardzo wysoki wzrost wyniku EBITDA segmentu – aż 25% w ujęciu rok do roku – mówi Katarzyna Ostap-Tomann.
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat1)
mln PLN |
I kwartał 2018 |
I kwartał 2017 |
zmiana r/r |
Przychody |
2 346 |
2 332 |
0,6% |
EBITDA |
890 |
873 |
2% |
Marża EBITDA |
37,9% |
37,4% |
0,5 p.p. |
1) Zgodnie z aktualnie obowiązującym standardem raportowania MSSF 15. Skonsolidowane sprawozdanie finansowe za okres 3 miesięcy zakończony 31 marca 2018 r. oraz szacunki własne w odniesieniu do 1 kwartału 2017.
– Świetne wyniki operacyjne i sprzedażowe pozwoliły wygenerować także bardzo dobre, a przede wszystkim zdrowe i stabilne wyniki finansowe całej Grupy. Widzimy wzrosty we wszystkich podstawowych parametrach finansowych, a co ważne EBITDA wzrosła mimo negatywnego wpływu regulacji Roam like at home w wysokości 25 mln zł. Niezmiennie cieszą nas wysokie wolne przepływy pieniężne, które pozwalają nam perspektywicznie patrzeć na działalność naszej Grupy – podsumowuje Katarzyna Ostap-Tomann.
Materiał chroniony prawem
autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.