reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Koniec epoki: niemiecka VIVA znika po 25 latach [wideo]

dodano: 2018-06-20 21:02 | aktualizacja: 2018-06-21 05:09
autor: Konrad Dąbek (Mr. Orbita) | źródło: DWDL.de/VIVA/satkurier.pl

Viva 1993-2018 Niemiecki portal DWDL poinformował o czymś, czego można było się z jednej strony spodziewać, ale jednak dla pokolenia wychowanego na TV satelitarnej lat .90 jest to pewien cios. Po 25 latach znika niemiecki muzyczny kanał VIVA. Informację potwierdził już sam nadawca w opublikowanym komunikacie. VIVA będzie nadawać tylko do 1 stycznia 2019 roku.

Viva


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Potwierdzenie pojawiło się na trwającej w Kolonii konferencji Screenforce Days ze strony niemieckiej firmy Visoon odpowiadającej za dystrybucję kanałów Viacom International Media Networks w Niemczech. Wyłączenie VIVY sprawi, że zyska na tym Comedy Central, który wydłuży przekaz do całodobowego.
 
Niemiecka VIVA: bieżąca oprawa graficzna
Niemiecka VIVA: bieżąca oprawa graficzna

Akurat 1 grudnia br. minie dokładnie 25 lat od startu emisji niemieckiej wersji VIVY. Pierwszym klipem był utwór niemieckiej grupy hip-hopowej Die Fantastischen Vier (znanej też jako Fanta 4), pt. „Zu geil für diese Welt” (warto tu odnotować, że grupa istnieje do dziś, 27 kwietnia br. wydała swój dziesiąty album „Captain Fantastic”).

Tytuł tego pierwszego nagrania - zbyt cool dla tego świata może w pewnym sensie podsumować historię stacji. Oto znika marka, która zwłaszcza w pierwszych latach swojego istnienia, miała ogromny wpływ na młodzież i w ogóle rozwój telewizji, pomysłów na prezentację teledysków, moderację. VIVA była tak dobra, że aż za dobra dla współczesnego świata? Najwyraźniej - nie udało się lub może zabrakło pomysłu, aby przełożyć markę na zysk. Utrzymanie poziomu z lat. 90 okazało się niemożliwe, więc kanał powoli obumierał aż po ćwierć wieku przychodzi kres.


Trzeba zauważyć, że w tych dla niektórych prehistorycznych już latach .90 nie było YouTube, Spotify, iTunes. Ba, mało kto miał komputer, Internet - jeszcze mniej osób i to oferujący prędkości dziś wzbudzające uśmiech na samo wspomnienie. Wyraz "smartfon" nie istniał. Teledyski można było zobaczyć tylko w telewizji muzycznej, a VIVA była nie zwykłą telewizją muzyczną, ale czymś więcej: dobrą telewizją muzyczną. Zróżnicowaną, prezentującą szerokie spektrum gatunków, także w audycjach tematycznych mających własnych prezenterów i własne studia z wystrojem dostosowanym do prezentowanych treści.
 
2 Unlimited na antenie VIVY, druga połowa lat. 90
2 Unlimited na antenie VIVY, druga połowa lat. 90

Stację początkowo uruchomiono jako alternatywę, do też stawiającej pierwsze kroki w Europie amerykańskiej MTV. Jak się okazało rynek niemiecki stał się na długie lata areną starć dwóch wielkich sił. Wielkich, gdyż VIVA z Kopciuszka w ekspresowym tempie stała się potęgą i to nie tylko w krajach niemieckojęzycznych.
 
Na antenie było miejsce i na 2 Unlimited jak wyżej i na Depeche Mode
Na antenie było miejsce i na 2 Unlimited jak wyżej i na Depeche Mode jak na grafice tu
Albo na Aerosmith, R.E.M., Take That, M People i wielu wielu innych artystów
Kanał nie okopywał się wokół jednego gatunku, a playlista była bardzo szeroka

Pozwoliło to na rozwój zarówno na rynku rodzimym i start najpierw siostrzanego kanału VIVA II (21 marca 1995 roku jako stacja ze starszymi przebojami), później przemianowanego na VIVA Zwei (od 7 września 1998, stacja pozycjonowana jako kanał z muzyką alternatywną) i ostatecznie na VIVA Plus (od 7 stycznia 2002, kilkakrotnie zmieniano koncepcję i pomysł na kanał), jak i na ekspansję zagraniczną - w Polsce (start 10 czerwca 2000 roku), Austrii, Szwajcarii, czy na Węgrzech, a przez krótki czas nawet we Włoszech (epizod współpracy z Rete A).

Kanał stał się na tyle silny, że zbudowano wokół niego grupę medialną VIVA Media AG i trafiła ona na giełdę. Za szczyt i zarazem punkt kulminacyjny ekspansji uważa się moment przejęcia innej giełdowej spółki Brainpool AG, działającej zresztą po sąsiedzku w Köln-Mülheim, okręgu administracyjnym w Kolonii w Niemczech. Pozwoliło to zbudować potężną metropolię telewizyjną, gdzie powstawały nie tylko programy dla VIVY, ale np. cieszący się wielką popularnością „Harald Schmidt Show”.


Perfekcyjna jak dotąd maszyna zaczęła się jednak zacinać i prawdę mówiąc trudno wskazać co dokładnie doprowadziło do dalszego rozwoju wypadków. Przypuszczalnie najważniejszym problemem dla VIVY była bardzo mocna konkurencja ze strony koncernu Viacom, który mając amerykańskie wsparcie był w stanie dokładać dowolną ilość pieniędzy do biznesu aż do momentu zwycięstwa na rynku. Już w 2001 roku VIVA zaczęła tracić, szczególnie po sukcesie startu MTV2 Pop (także już nieistniejącego), który razem z głównym kanałem przebił pod względem oglądalności dwie anteny niemieckiej VIVY.

Rynek zadecydował, że alternatywna i "przegadana" VIVA Zwei jest zbyt nudna w stosunku do MTV2 Pop, od tego miejsca VIVA zaczęła robić różne mniej lub bardziej chaotyczne ruchy dotyczące drugiej anteny. Jednocześnie twarda konkurencja miała też miejsce na innych rynkach, w tym w Polsce, a sytuację stacji podkopały także kontrowersje na rynku niemieckim dotyczące lepszego pozycjonowania klipów z wytwórni Universal (sprawa z 2003 roku).

Finalnie w 2004 roku Viacom, po kilkuletniej ostrej konkurencji, przejął VIVA Media AG i dość szybko przeszedł do porządkowania portfolio na rynku niemieckim, najpierw wyłączając MTV2 Pop (12 września 2005), później także VIVA Plus (13 stycznia 2007). Jednocześnie zredukowano zatrudnienie, a później przeniesiono produkcję z Kolonii do Berlina.
 
Niemiecka VIVA: bieżąca oprawa graficzna
Niemiecka VIVA: bieżąca oprawa graficzna

Programy takie jak „Interaktiv“, „VIVA Club Rotation“, „Chartsurfer“, „Was geht ab?“, „Planet VIVA“, „VIVA Top 100“ i legendarny „Vivasion“ prowadzony przez Stefana Raaba odegrały ważną rolę i miały ogromny wpływ w budowaniu potęgi marki oraz zostały zapamiętane przez widzów. Później pojawiły się także inne programy, jak np. „VIVA Live!“, czy „Sarah Kuttner - Die Show“.

Na YouTube można znaleźć wiele materiałów z historii stacji, często zgrywanych pieczołowicie z taśm VHS, jak dwa powyżej zamieszczone identy, które pochodzą z prywatnej kolekcji autora niniejszego tekstu.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Wyłączenia


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Odbiornik Dreambox DM900 Ultra HD 2xS2X Multistream

Najnowszy odbiornik UHD cenionej marki Dreambox - nowy model DM900...

1 250 zł Więcej...

Odbiornik Apebox C2 4K Combo

Apebox C2 4K Combo - mały, tani odbiornik UHD 4K...

350 zł Więcej...

Odbiornik Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X

Octagon SF8008 Combo UHD 4K S2X - nowy odbiornik UHD...

469 zł Więcej...
reklama