reklama
SAT Kurier logowanie X
  • Zaloguj

Czy to koniec „złotego wieku telewizji”?

dodano: 2018-11-14 11:55 | aktualizacja: 2018-11-15 12:04
autor: Janusz Sulisz | źródło: Viaccess-Orca/satkurier.pl

TV telewizja telewizor kanały Ostatnio pojawiła się ciekawa teoria, według której tzw. ​​złoty wiek telewizji [ang. Golden Age of Television] dobiega końca, a jest to spowodowane gwałtownym wzrostem liczby transmisji strumieniowych i OTT. Ale dla operatorów i nadawców wcale nie musi to oznaczać końca telewizji, a raczej jej nową erę. Czy to faktycznie koniec „złotego wieku telewizji”?

UHD 4K telewizor


Prosimy o wyłączenie blokowania reklam i odświeżenie strony.
Wiele osób z branży telewizyjnej zauważyło, że żyjemy w złotym wieku telewizji.
Zasadniczo sprowadza się to do tego, że wydajemy więcej pieniędzy na tworzenie coraz lepszej telewizji dla większej liczby ludzi niż kiedykolwiek wcześniej. I, co najważniejsze, jakość tego, co się robi w telewizji, jest coraz lepsza i lepsza.

Sukces komercyjny w telewizji to wielki wyczyn, ale w ostatnich latach było ich wiele.
Zwróćmy uwagę, że „House of Cards" z dnia na dzień przekształciło Netfliksa z firmy, która wydawała DVD w najbardziej znanego potentata SVOD, jednocześnie wprowadzając na światowy rynek koncepcję oglądania nowego serialu na zasadzie binge-watching (oglądanie po kilka odcinków z rzędu). Podobnie serial „Gra o tron" od HBO na nowo zdefiniował to, co rozumiemy przez telewizję eventową, znacząco podnosząc poprzeczkę jakości serialu do poziomu filmu fabularnego. Kolejne pozycje „Mad Men", „Breaking Bad", „Opowieść podręcznej", „Westworld", „Stranger Things"... każdy z tych seriali miał istotny wpływ na inne pozycje, bo coraz trudniej wyprodukować dobry serial.

Dla widzów może to być złoty wiek, dla operatorów to tylko kolejne wyzwanie.
Najlepsi producenci i nadawcy mocno rywalizują, wykorzystując analitykę danych, aby zmaksymalizować wydajność swojej oferty i przedstawić odpowiednią zawartość swoim widzom we właściwym czasie oraz przejść do chmury, aby obniżyć koszty i pozwolić na bezstratną innowację. Wniosek jest taki, że właśnie byliśmy świadkami złotego wieku telewizji - coraz więcej osób z branży określa to w czasie przeszłym.

Jakie będą konsekwencje?
Po pierwsze, warto zwrócić uwagę na niektóre powody, dla których dyrektor zarządzający FX, John Landgraf, powiedział podczas letniego tournée prasowego Stowarzyszenia Krytyków Telewizyjnych, że: Złoty wiek telewizji stał się pozłacanym wiekiem telewizji".

Od okresu złotego do złoconego: 4 czynniki wskazujące na koniec telewizji:

1. Zbyt dużo treści

W 2017 roku szacowano, że rynek USA będzie górował z ponad 500 premierami seriali zrealizowanymi w ciągu jednego roku. Ostatecznie było ich wtedy 487, czyli niewiele mniej, co jednak stanowi ogromną przewagę nad resztą świata.

Na razie nie wiadomo, czy ta liczba zostanie pobita w tym roku. Od sierpnia było 319 premier amerykańskich seriali w telewizji linearnej i streamingu, o 5 proc. więcej niż w tym samym czasie w poprzednim roku. Nic nie wskazuje, by do końca roku miał nastąpić poważny wzrost.

Duże firmy producenckie nadal zamierzają konkurować (a czasami współpracować) w branży streamingowej z Amazonem i Netfliksem, a liczba oryginalnych scenariuszy seriali dla telewizji będzie się zwiększać tak długo, jak długo ta rywalizacja będzie trwała i dopóki firmy będą dobrze zarabiać i rosnąć.
 

2. Wyczerpanie pomysłów

W czym leży problem? To kwestia dwojaka.
Po pierwsze ​​narasta frustracja widzów przez brak możliwości znalezienia czegoś sensownego do oglądania.
  • 55 proc. konsumentów szuka czegoś nowego do obejrzenia („wszystko już widziałem”),
  • 62 proc. chciałoby znaleźć cokolwiek dobrego do obejrzenia (i ma z tym problem!).

To jest znany problem, że w linearnej telewizji, jak użytkownik „przeleci” całą listę kanałów w dekoderze płatnej telewizji - jakakolwiek by ona nie była - to stwierdzi, że „nie ma co obejrzeć!". Zaczyna więc szukać konkretnych pozycji w internecie lub VOD. Młodzież nawet nie bawi się w przeglądanie linearnych kanałów od 1 do 300, tylko od razu jest zdecydowana na konkretny film czy serial i szuka go w sieci, do tego specjalnie nie przejmując się, z jakiego źródła on będzie pochodził - legalnego czy nielegalnego streamu.

Może dlatego tak bardzo interesuje nas własne rozwiązanie do odkrywania treści i personalizacji pod własne potrzeby. Ale nadal problemem jest tzw. wyczerpanie pomysłów. Okazuje się, że wzrost ilości treści powoduje tylko pogorszenie, gdyż wszystko „wydaje się już znajome".

Problem polega na tym, że istnieje odwieczna rywalizacja jakości z ilością.
Trudno to oszacować, ale zbyt duża ilość treści w ofercie wcale nie pomaga, a wręcz szkodzi. Widz ma problem z dotarciem do treści głęboko zakopanych w dużych katalogach SVOD. Szkoda, bo prawdopodobnie pewne pozycje zostałyby wybrane na pewnym etapie tradycyjną metodą. Okazuje się, że umiejętny dobór pozycji filmowych przez fachowców na kanałach linearnych pozwala widzom dotrzeć do mało znanych seriali, filmów czy rozrywki. Takie kanały w Polsce to np. Ale kino+, Filmbox czy TVP Kultura.

Cóż z tego, że serwis Netflix będzie miał około 1000 oryginalnych pozycji w swojej usłudze do końca 2018 roku, a do tego aż 470 z nich będzie miało premierę między majem a grudniem tego roku. Na 100 proc. nie wszystkie pozycje będą czy mogą być sukcesami komercyjnymi. Mimo że część z nich będzie całkiem dobra to nigdy nie znajdzie zbyt wielu widzów, bo zginie na tle najbardziej znanych pozycji. To bardzo ważna sprawa, aby nie zagubić pewnych pozycji programowych.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy.




Więcej z kategorii Analizy rynkowe


reklama
reklama
HOLLEX.PL - Twój sklep internetowy

Gniazdo końcowe Signal RTV-SAT

Gniazdo końcowe Signal RTV-SAT

25 zł Więcej...

Miernik SatLink WS-6933 dla DVB-S/S2

Miernik, do pomiarów cyfrowych sygnałów satelitarnych DVB-S z pomiarem PWR,...

269 zł Więcej...

Odbiornik Golden Interstar Alpha X HEVC HD Multistream

Mały, satelitarny odbiornik HD z DX - Blindscanem, dźwiękiem E-AC3...

249 zł Więcej...
reklama